سرعت افزایش قد و رشد قدی

[sbu_post_image]

سرعت رشد قدی در بیشتر مواقع مساله ای ارثی و خانوادگی است. بنابراین، پزشک کودک با بررسی پیشینه خانوادگی فرد از خواهر و برادر گرفته تا پدر، مادر، عمه، دایی، خاله و عمو، همه را بررسی می کند و میانگین آن رقمی می شود که نشان دهنده قد کودک است. اگر پزشک این اطلاعات را نداشته باشد، با توجه به سن و جنسیت و مقایسه با همسالان، حدود قد کودک را تعیین می کند. البته پزشک باید در مورد تغذیه کودک نیز از والدین سوالاتی بکند. نوع تغذیه نیز در سرعت افزایش قد و رشد قدی کودک بسیار مهم است.

اگر عدم افزایش قد فرزند شما در نتیجه بیماری های دیرپا و مزمن همچون تیروئید است، باید آن را درمان کنید. با درمان این بیماری ها، روند رشد کودک نیز به حالت عادی باز می گردد. اگر این کوتاهی در نتیجه مشکلات هورمونی است، با مشاوره و تجویز پزشک متخصص غدد باید به او داروهای هورمونی لازم را بدهید. البته باید درمان مناسب و بی خطر را انتخاب کنید و مراقب عوارض جانبی آن روی بدن فرزند خود باشید. هزینه و طولانی یا کوتاه بودن دوره درمان نیز از دیگر مسایلی هستند که باید در نظر داشته باشید.

پزشکان عموما تمرینات ورزشی به کودک می دهند. البته شاید آزمایش خون یا دیگر آزمایشات را نیز برای تشخیص دقیق علل عدم افزایش قد برای کودک تجویز کنند. حتی احتمال درخواست برای انجام آزمایش ایکس نیز وجود دارد تا پزشک ببیند آیا استخوان های کودک به اندازه سنش رشد دارند یا خیر. آزمایشاتی که پزشک برای کودک تجویز می کند، نشان دهنده مشکلات هورمونی یا داخلی هستند.

تغذیه و سرعت افزایش قد

مطالعات نشان داده است که اگر جمیع عوامل موثر بر افزایش قد مورد مراقبت قرار گیرند می‌توانیم جامعه بلند‌قد‌تری داشته باشیم. غیر از درشت مغذی‌ها که کمبود آن‌ها در سوء تغذیه و کوتاهی قد موثر هستند ریزمغذی‌ها نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند. ویتامین D ، روی و کلسیم اگر در زمان مناسب مورد تامین و پایش قرار گیرند، می‌توانیم اطمینان بیشتری برای افزایش قد داشته باشیم. مصرف مواد لبنی باید جزو برنامه‌های تغذیه‌ای قرار گیرد، ما بحث مکمل یاری و غنی سازی مواد غذایی با ویتامین D و روی در برنامه های کشوری به ویژه در کودکان و نوجوانان را داریم.

برای آشنایی با راه های افزایش قد بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: نامه نیوز. ابر نیوز

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره