رشد و افزایش قد

[sbu_post_image]

رعايت برنامه مناسب خواب موجب ترشح منظم هورمون رشد مي شود. خواب نامنظم همچنين بيداري در شب ها و خوابيدن تا دير وقت با ايجاد اختلال در روند ترشح هورمون رشد مي تواند نوجوانان را در دستيابي به قد واقعي ناكام بگذارد. كماكان عامل وراثتي اصلي ترين عامل تعيين ميزان قد افراد است.

در واقع ما براي قد افراد يك محدوده را در نظر مي گيريم كه رعايت نكات تغذيه اي و ورزشي تنها مي تواند ما را از حداقل اين محدوده دور و به حداكثر آن نزديك كند. اشتباه رايجي كه در اين خصوص رخ مي دهد اين است كه افراد تصور مي كنند هر چه مواد مورد نياز براي رشد را بيشتر در اختيار فرزندان شان قرار دهند موجبات بلند قدتر شدن آنها را فراهم مي سازند و با همين هدف شير، لبنيات، گوشت و ميوه جات بيشتري در اختيار آنان قرار مي دهند. غافل از اينكه مصرف بيش از حد اين مواد نه تنها افزايش قدي را در پي نخواهد داشت بلكه با ايجاد چاقي در آنها در وضعيت ترشح هورموني آنها تاثير گذاشته و افزايش قد را مختل مي كند.

پس اگر به افزايش قد فرزندان مان علاقمنديم بايد از بروز چاقي در آنها پيشگيري يا براي درمان آن اقدام كنيم.

تبلیغات نادرست ماهواره ای برای افزایش قد

امروزه اقداماتی اشتباه از رسانه های ماهواره ای جهت افزایش قد صورت می گیرد. این تبلیغات مبنای علمی ندارد، طبیعتا فیزیوتراپی، و افزایش قد در افراد ژنتیکی است و به هورمون های رشد فرد بستگي دارد. داروها و روش هاي موجود در بازار كه با هدف افزايش قد و عمدتاً از مبادي غير قانوني مانند شبكه هاي ماهواره اي يا عطاري ها عرضه مي شوند نيز هيچ تاثيري در اين خصوص ندارند. عمده اين داروها تركيبات مولتي ويتاميني است كه به شرط رعايت يك الگوي صحيح غذايي، بدن نيازي به مصرف آنها ندارد.

افزایش قد برای افرادی که ممکن است بیش از اندازه کوتاه بماند، لازم و ضروری است این درمان گاهی به صورت آمپول و گاهی به صورت جراحی صورت می گیرد. جراحی افزایش قد برای افراد عادی توصیه نمی شود و در افرادی که پاهای یک اندازه ندارد جراحی صورت می گیرد.

سن رشد و افزایش قد

رشد قد تا زمانیکه صفحه های رشد در بدن باز است( در دختران 12 سال و در پسران 14 سال) افزایش می یابد. البته تا قبل از بسته شدن صفحه های رشد با ورزش و تغذیه می توان مقداری به قد افزود ولی بعد از بسته شدن صفحه رشد فقط با عمل جراحی افزایش می یابد.

برای مطالعه مقاله عوامل موثر بر افزایش قد، اینجا را کلیک کنید.

منبع: افکار نیوز . جام جم آنلاین

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره