عوامل موثر بر کوتاهی و افزایش قد

[sbu_post_image]

عوامل بسیار زیادی بر کوتاه قدی کودکان تاثیر می گذارد. اگر نقش ژنتیک را که عامل بسیار مهم و فاکتوری کلیدی محسوب می شود کنار بگذاریم، بحث تغذیه به میان می آید و اینکه چه مواد مغذی و چه نوع تغذیه ای می تواند بر کوتاه قدی یا بلندقدی کودکان تاثیر بگذارد.

چاقی و کوتاهی قد

شاید امروزه خیلی کمتر به این نکته توجه می کنیم که چاقی به ویژه چاقی دوران کودکی می تواند پیامدهای جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد که یکی از عوارض آن کوتاه قدی است. لازم به توضیح است چاقی ای که از دوران کودکی آغاز شود، در مقایسه با چاقی ای که در بزرگسالی ایجاد می شود، قطعا عوارض بیشتری در دوران بزرگسالی به همراه دارد.

بچه های چاق ۲ دسته اندما دو نوع تجمع چربی در بدن داریم. در یک نوع سلول های چربی قابلیت دارند ۸۵ تا ۹۰ درصد حجم خود چربی ذخیره کنند و مثل یک بادکنک بزرگ شوند. در نوع دوم اگر رژیم غذایی کودک یا فرد بیش از حد نیاز حاوی کالری باشد، این سلول ها که مثل بادکنک بزرگ شده اند تقسیم شده و بستر بیشتری برای تجمع چربی حاصل می شود. به نوع دوم چاقی هایپرپلازی گفته می شود.

تقسیم بندی کودکان چاق بر اساس نوع چاقی

کودکان مبتلا به این نوع چاقی به دو دسته تقسیم می شوند.

یک دسته آنهایی که از ابتدا چاق متولد شده اند و برخی که با وزن کم متولد شده اند (وزن زیر ۲۵۰۰ گرم) و خانواده چون فکر می کنند نوزاد ریز جثه است، سعی می کنند با رسیدگی های مداوم با زور و اجبار یا با جایزه به کودک غذا بخورانند.

این کودکان به طور ناگهانی در سن دبستان چاق می شوند. اولین نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که حتی اگر کودک شما حین تولد وزن کمی داشته، هیچ اصراری به اضافه وزن او نداشته باشید و اگر طبق منحنی رشد وزن طبیعی پیدا کرده مطمئن باشید مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد و کودک شما کاملا سالم است.

یکی از عوارض چاقی در دوران کودکی شکل گیری سلول های چربی از کودکی و بروز ناراحتی ها و حملات قلبی در دوران نوجوانی و جوانی و قبل از رسیدن به ۳۰ سالگی است که گاهی حتی به مرگ منجر می شود.

منبع: سلامت

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره