کوتاهی قد کودکان

هر کوتاهی قدی نشانگر مشکل نیست و در برخی موارد نیازی به درمان ندارد. اگر کودک با افزایش سن، روند طبیعی رشد خود را طی نکند، باید بررسی های بیشتری در مورد کوتاهی قد او انجام داد. این بررسی ها می توانند شامل بررسی های دقیق تر در مورد رشد کودک باشند. در صورتی که با افزایش سن، قد کودک ثابت بماند یا افزایش قد او به حدی نرسد که طبیعی حساب شود، نیاز به بررسی های دقیق تر در مورد کوتاهی قد او خواهد بود.

اگر کودک تغذیه خوبی داشته باشد، به اندازه کافی ورزش کند و به دیگر مسائل محیطی هم توجه شود، ممکن است قد او از میانگین قد پدر و مادر بلندتر باشد. اما اگر قد او به همان اندازه میانگین قد والدینش باشد، نیازی به نگرانی نیست. بنابراین، والدین باید میزان قد کودک را با آرزوها و تمایلات خودشان مقایسه نکنند و در صورت نیاز با پزشک مشورت کنند.

بعد از تشخیص علت کوتاهی قد، لازم است درمان مناسب انجام شود. به عنوان مثال، اگر کم‌کاری تیرویید عامل کوتاهی قد باشد، باید این مشکل درمان شود. تشخیص کمبود هورمون رشد برای افزایش قد تا زمانی که کم‌کاری تیرویید به طور کامل اصلاح نشود، امکان‌پذیر نیست. زیرا در حالت کم‌کاری تیرویید، ترشح هورمون رشد از غده هیپوفیز کاهش می‌یابد. همچنین، اگر سوءتغذیه عامل کوتاهی قد باشد، باید این مشکل نیز اصلاح شود. در این حالت، هورمون رشد به طور کافی ترشح می‌شود اما نمی‌تواند اثر گذار باشد. همچنین، اگر بیماری سلیاک عامل کوتاهی قد باشد، حذف مواد غذایی حاوی این پروتئین از رژیم غذایی ضروری است. در غیر این صورت، درمان‌های دیگر برای کوتاهی قد موثر نخواهد بود.

درمان کوتاهی قد با استفاده از هورمون رشد که به صورت تزریقی انجام می‌شود، مناسب است که هر شب انجام شود. مدت زمان درمان کوتاهی قد با هورمون رشد معمولاً طولانی است و تا زمانی که رشد متوقف نشود، درمان کوتاهی قد کودکان ادامه می‌یابد. در برخی موارد ممکن است درمان کوتاهی قد کودکان پس از یک یا دو سال قطع شود و ترشح هورمون رشد به صورت طبیعی با پیشرفت بلوغ ادامه یابد. درمان کوتاهی قد با هورمون رشد پس از تشخیص قطعی کمبود هورمون رشد تنها در صورتی موثر است که صفحات رشد استخوانی هنوز باز باشند. به عبارت دیگر، این درمان تا زمانی که رشد استخوانی هنوز در حال ادامه دارد، موثر است ولی در زمان‌های پیش از بلوغ یا در اوایل بلوغ، زمانی که صفحات رشد استخوانی در حال بسته شدن هستند، درمان کوتاهی قد کودکان با هورمون رشد به هیچ وجه موثر نیست.

تشخیص

برای بررسی تناسب قد كودك باید ارزیابی قد كودك به طور مرتب انجام شود. برای این ارزیابی باید به پرسش‌های زیر پاسخ داده شود:

آیا كودك شما كوتاه قد است؟
سرعت رشد كودك به چه میزان است؟
آیا عدم تناسب میان رشد اند‌ام‌ها و تنه وجود دارد؟
آیا قد و وزن كودك متناسب است؟
آیا كودك شما اختلال رشد در جنینی داشته است و وزن او در موقع تولد كم بوده است؟

افزایش قد با هومون رشد اغلب بدون عارضه است و به ندرت ممكن است موجب افزایش فشار داخلی مغزی خوش خیم، التهاب لوزالمعده و تنگی كانال عصب در مچ دست شود. استفاده از هورمون رشد در درمان کوتاهی قد کودکان تا زمانی كه صفحات رشد بسته نشده است می‌تواند در درمان كوتاهی قد مؤثر باشد. در برخی از كودكان ممكن است برای به تاخیر انداختن بلوغ برای باز ماندن صفحات رشد از داروهای متوقف كننده بلوغ همزمان با هورمون رشد در درمان کوتاهی قد کودکان استفاده شود. رژیم غذایی مناسب به خصوص مصرف كافی پروتئین، مواد لبنی و میوه و ورزش مسمتر در رشد قدی تاثیر موثری دارند، به خصوص در كودكانی كه تحت درمان کوتاهی قد کودکان با هورمون رشد هستند.

در سن مدرسه، یعنی از ابتدای ۶ سالگی، ورزش برای افزایش قد ورزشهایی است که سبب تصحیح حالتهای بدن و افزایش قد شوند و بازیهایی که در جریان آن بچه می جهد و می دود مناسب است. بعد از ۱۲ سالگی علاوه بر تعلیم ورزش، باید بازیهای ورزشی را بدون مسابقه و حداکثر تا حد رقابت شروع نمود. اشخاصی که در انجام این ورزشها شرکت می کنند باید دقیقاً مراقبت شوند، زیرا جوانان همیشه تمایل دارند و می خواهند از حدود امکاناتشان تجاوز کنند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطالب ” روش های افزایش قد ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کوتاهی قد کودکان مطالعه فرمایید.

منبع: جام جم آنلاین. پایگاه تخصصی افزایش قد

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره