کم کاری تیروئید در کودکان

امروزه، بیشتر بیماران دچار کم کاری تیروئید در هنگام حاملگی از تیروکسین استفاده می کنند. اگرچه احتمال کاهش باروری در کم کاری خفیف تیروئید پایین است؛ ولی احتمال حامله شدن و یا ادامه ی حاملگی در افرادی که به مدت طولانی دچار کم کاری شدید تیروئید هستند نیز کم است. شاید لازم باشد مقدار تیروکسین در هنگام حاملگی افزایش یافته و به 50 میکروگرم در روز برسد. هر سه ماه یک بار باید جهت کنترل مقدار مصرفی تیروکسین آزمایش خود به عمل بیاید. سه یا چهارهفته پس از زایمان می توان دوباره مقدارتیروکسین مصرفی را به اندازه قبل از حاملگی رسانید. غده ی تیروئید چنین مستقل از غده ی تیروئید مادر است و هورمون های خود را تولید می کند؛ بنابراین چنان چه شما در برخی مواقع فراموش کنید تیروکسین مصرف نمایید نوزاد به خطر نمی افتد؛ اما اگر این فراموشی در شما به صورت یک عادت در آید می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

کم کاری تیروئید در نوزدان

از هر 3500 نوزاد حدود یک نفر به علت تشکیل نشدن درست غده تیروئید دچار نوعی کم کاری تیروئید می شوند. در گذشته به علت عدم آزمایش خون، این موضوع نامشخص می ماند، تا این که نوزاد چند ماهه می شد و دیگر شاید برای همیشه دچار معلولیت جسمی یا ذهنی می شد که به آن در اصطلاح کرتینیسم می گویند. اما امروزه همه ی نوزدان را طی پنج تا هفت روز پس از تولد به منظور تعیین کم کاری تیروئید به وسیله ی آزمایش خون مورد معاینه قرار می دهند. در صورت مشاهده هر گونه اشکالی در نوزاد، بلافاصله وی را تحت درمان قرار می دهند تا این که بهبود یابد. به طور معمول درمان کم کاری تیروئید تا پایان عمر صورت می گیرد؛ اما در تعداد کمی از نوزادان کم کاری تیروئید موقتی است. کم کاری موقت تیروئید در چنین نوزدانی به علت کم کار بودن غده ی تیروئید مادران آن ها می باشد، بدین صورت که در خون مادر پادتن های سد کننده ای وجود داشته که از جفت گذشته و تأثیری معکوس نسبت به پادتن های محرک تیروئید که در اثر بیماری گریوز به وجود می آید در جنین داشته و باعث کم کاری تیروئید در نوزادان شده است.

کم کاری تیروئید پس از تولد

اگر چه کم کاری تیروئید اغلب بر زنان میانسال و مسن اثر می گذارد ولی هر شخصی می تواند بدین عارضه مبتلا شود، از جمله کودکان و نوجوانان. در کم کاری تیروئید در کودکان ، ابتدا کودکانی که بدون غده تیروئید و یا با غده تیروئیدی با عملکرد نامناسب متولد می شوند ممکن است شماری از علایم و نشانه های کم کالری تیروئید را داشته باشند. کم کاری تیروئید شایع‌ترین نوع اختلال تیروئید در کودکان است. اگر چه پرکاری تیروئید گریوزی در طی حاملگی به خودی خود بهبود می یابد؛ اما اغلب به گونه های شدیدتر، چند ماه پس از زایمان دوبار باز می گردد. این در حالی است که نوع دیگری از پرکاری تیروئید ممکن است سال اول پس از زایمان پیشرفت کند که شاید از قبل شناسایی نشده باشد و تقریباً می توان گفت همیشه در بیمارانی بروز می کند که دارای زمینه ی بیماری های تیروئیدی خود ایمنی نظیر تیروئیدیت هاشیموتو بوده اند. این نوع پرکاری تیروئید خفیف بوده و فقط چند هفته طول می کشد و در صورت لزوم می توان با یک داروی بتابلوکر (داروی بلوکه کننده ی گیرنده های بتا) نظیر پروپرانولول آن را درمان نمود. به همین ترتیب ممکن است یک دوره زودگذر کم کاری تیروئید خفیف به دنبال آن بروز کند که نیازی به درمان نداشته باشد که پس از آن بهبودی کامل رخ می دهد. یک چنین اتفاقی ممکن است در حاملگی های بعدی نیز رخ دهد. در نهایت این که، در بسیاری از بیماران، کم کاری دایمی تیروئید به وجود می آید.
تشخیص میان تیروئیدیت پس از زایمان که نیازی به درمان ندارد با بیماری گریوز که نیاز به درمان دارد بسیار مهم است. برای رسیدن به این تشخیص لازم است غلظت پادتن تحریک کننده تیروئید اندازه گیری شود که به طور معمول در بیماری گریوز وجود دارد، یا توانایی غده ی تیروئید در برداشت ید رادیواکتیو که در تیروئیدیت پس از زایمان دچار نقصان می شود، اندازه گیری شود. تیروئیدیت پس از زایمان 5% از زنان را مبتلا می سازد ولی بیشتر بیماران از علایم آن شکایتی ندارند. به نظر می رسد هیچ گونه ارتباطی میان اختلالات تیروئیدی در آزمایش خون و افسردگی پس از زایمان وجود نداشته باشد.

آشنایی با درمان کم کاری تیروئید(کلیک کنید)

منبع: کتاب تیروئید

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره