چرا غدد لنفاوی باد می کنند؟

غدد لنفاوی معمولاً به دلیل تماس بدن با باکتری یا ویروس ورم می‌کنند، اما به ندرت سرطان می‌تواند عامل ورم غدد لنفاوی باشد. ورم غدد لنفاوی بیشتر در مناطق خاصی از بدن قابل مشاهده است، از جمله نقاطی مانند گردن، زیر بغل، زیر چانه و کشاله ران.

غده‌های لنفاوی گاهی به آنها گره لنفاوی هم گفته می‌شود. این غدد نقش مهمی در توانایی بدن برای مقابله با ویروس‌ها، باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا دارند. ورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی در مناطقی مانند گردن، زیر بغل، زیر چانه و کشاله ران قابل مشاهده است.

در برخی موارد، زمان و استفاده از کمپرس گرم مانند استفاده از حوله گرم می‌تواند منجر به بهبود ورم غدد لنفاوی شود. درمان ورم و بزرگی غدد لنفاوی عفونی بستگی به علت اصلی آن دارد.

غدد لنفاوی

علائم ورم غدد لنفاوی

سیستم لنفاوی بدن شامل اندام‌هایی مانند طحال و غده تیموس، رگ‌ها و تعداد زیادی غده‌ها یا گره‌های لنفاوی است که در سراسر بدن قرار دارند. بیشتر غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن واقع شده و ممکن است در نواحی دیگری از بدن نیز وجود داشته باشند. ورم و بزرگ شدن غده‌های لنفاوی نشان‌دهنده وجود مشکلی در یک نقطه خاص از بدن است. زمانی که غده‌های لنفاوی برای اولین بار ورم می‌کنند، علائمی مانند درد و سوزش در آن ناحیه و یا ورم به اندازه یک نخود یا لوبیا قابل تشخیص است.

بیشترین علت ورم غده‌های لنفاوی، ابتلا به یک بیماری عفونی، به ویژه عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی است. علاوه بر این، به تب و علائم دیگری مانند آبریزش بینی، گلودرد و علائم دیگر عفونت دستگاه تنفسی فوقانی نیز ممکن است همراه باشد.

ورم کلی غده‌های لنفاوی در سراسر بدن ممکن است نشان‌دهنده ابتلا به بیماری‌هایی مانند ایدز، مونونوکلئوز یا اختلالات خودایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید باشد. همچنین، ورم در دست یا پا ممکن است نشان‌دهنده انسداد و گرفتگی سیستم لنفاوی بدن باشد. رشد سریع، دائمی و شدید غده‌های لنفاوی ممکن است نشان‌دهنده وجود تومور باشد. علاوه بر این، تب و تعریق شبانه نیز ممکن است همراه با این وضعیت باشند.

زمان مراجعه به پزشک

ورم غدد لنفاوی زمانی از بین می رود که بیماری زمینه ای مثل عفونت که باعث بروز آن شده است، درمان شود.

اما اگر این مشکل شما را نگران کرده است و یا اگر ورم غدد لنفاوی شما ویژگی های زیر را دارد، نزد پزشک بروید:

• غدد لنفاوی بدون دلیل مشخصی ورم کنند.
  • غدد لنفاوی به مرور بزرگ تر می شوند و یا این ورم دو تا چهار هفته ادامه دارد.
  • موقع فشار دادن غدد احساس می کنید سفت هستند و یا حرکت نمی کنند.
  • ورم غدد لنفاوی با تب، تعریق در خواب شب یا کاهش وزن بی دلیل همراه است.
  • ورم غدد لنفاوی با گلودرد، یا سختی قورت دادن غذا یا دشواری نفس کشیدن همراه است.

علت ها و دلایل تورم غدد لنفاوی

یک گره یا غده لنفاوی به شکل گرد یا لوبیا شکل دارد و مجموعه‌ای از سلول‌هاست که توسط یک پوشش (کپسول) از بافت پیوندی پوشیده شده‌اند.

این گره‌ها شامل سلول‌های لنفوسیت و ماکروفاژ هستند. لنفوسیت‌ها نوعی گلبول سفید هستند که اجزای پروتئینی را برای کشتن عوامل مهاجم مانند ویروس‌ها تولید می‌کنند، در حالی که ماکروفاژها مواد کشته شده را تجزیه می‌کنند.

هنگامی که مایع لنف در سراسر بدن گردش می‌کند، لنفوسیت‌ها و ماکروفاژها، آن را تصفیه می‌کنند و از شما در برابر مهاجم‌های مخرب محافظت می‌کنند.

گره‌های لنفاوی در گروه‌هایی در سراسر بدن قرار دارند و هر گروه یک قسمت خاص از بدن را تصفیه می‌کند. ورم غدد لنفاوی بیشتر در مناطق خاصی از بدن قابل مشاهده است، از جمله گردن، زیر بغل، زیر چانه و کشاله ران. محل بروز ورم می‌تواند به تشخیص علت آن کمک کند.

بیشترین علت ورم غدد لنفاوی، ابتلا به یک بیماری عفونی، به خصوص یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی است. اما بیماری‌های عفونی دیگری مانند بیماری‌های انگلی و باکتریایی و عوامل دیگر نیز می‌توانند باعث این ورم شوند.

علل ورم غدد لنفاوی عبارتند از:

1- بیماری های عفونی شایع

• گلو درد چرکی
  • سرخک
  • عفونت های گوش
  • عفونت (آبسه) دندان
  • مونونوکلئوز
  • عفونت پوست یا زخم مثل سلولیت یا باد سرخ
  • ویروس اچ آی وی (HIV) که باعث بیماری ایدز می شود

2- بیماری های عفونی غیر شایع

• بیماری سل
  • برخی بیماری های منتقله از راه تماس جنسی مثل سیفیلیس
  • توکسوپلاسموز: یک بیماری انگلی که در اثر تماس با مدفوع گربه آلوده یا خوردن گوشت نپخته یا نیم پز ایجاد می شود.
  • تب خراش گربه: یک بیماری باکتریایی که در اثر چنگ زدن یا گاز گرفتن گربه ایجاد می شود.

3-  اختلالات سیستم ایمنی بدن

• بیماری لوپوس: یک بیماری التهابی مزمن که مفاصل، پوست، کلیه ها، سلول های خونی، قلب و ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • آرتریت روماتوئید: یک بیماری التهابی مزمن که مفاصل بدن را دچار مشکل می کند.

4- سرطان ها

• لنفوم (سرطان دستگاه لنفاوی)
  • لوسمی: سرطان بافت تشکیل دهنده خون شامل مغز استخوان و سیستم لنفاوی
  •  سرطان سایر قسمت های بدن که به غده لنفاوی انتشار پیدا کرده اند (متاستاز سرطان)

سایر علل ورم غدد لنفاوی که نادر هستند عبارتند از:

برخی داروها مثل داروی ضد تشنج فنی توئین و داروهای جلوگیری کننده از ابتلا به بیماری مالاریا.

منبع: تبیان