چاقی و دیابت

[sbu_post_image]

چاقی ریسک ابتلا به دیابت را زیاد می کند، همچنین ریزفاکتورهای قند مانند زمینه های فامیلی، فشارخون و چربی خون بالا، سابقه بیماری های قلبی، تخمدان های کیستی در خانم ها، بانوان دارای زمینه‌های دیابت حاملگی و یا به دنیا آوردن نوزاد بالای چهار کیلوگرم بایستی قند خود را کنترل کنند چرا که داشتن این موارد خطر ابتلا به چاقی و دیابت را افزایش می دهد.

علایم دیابت ناشی از چاقی

دیابت یک اختلال مزمن متابولیک است که ناشی از اختلالات در سوخت و ساز بدن است. تشخیص دیابت از طریق تست قند خون انجام می‌شود. اگر قند ناشتای یک فرد در دو نوبت بالای ۱۲۶ باشد یا اگر قند خون غیرناشتای یک فرد بالای ۲۰۰ باشد، او را مبتلا به دیابت می‌دانیم.

پرنوشی، پرخوری، کاهش وزن، شب ادراری، تاری دید، ضعف و خستگی از جمله نشانه‌های ابتلا به دیابت و چاقی هستند. دیابت نوع اول اغلب در سنین ۲۵ سال یا کمتر بروز می‌کند و متاسفانه هنوز علت ابتلا به آن مشخص نشده است. تنها راه درمان آن مصرف انسولین است. افراد باید به محض بروز علائم به پزشک مراجعه کرده و درمان را آغاز کنند. در صورت عدم درمان به موقع، دیابت پیشرفت کرده و فرد را در مراحل بعدی دچار عوارض شدیدتری می‌کند. اگر کنترل نشود، بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث نابینایی، قطع عضو، نارسایی کلیه و مشکلات حاد دیگر شود.

عوارض دیابت و چاقی مفرط

تأثیرات چاقی و دیابت، که معمولاً با کاهش کارایی شناختی همراه است، با انجام ورزش منظم و کاهش وزن بهبود می‌یابد. البته، استفاده از دارو و انجام عمل‌های جراحی برای برداشتن چربی‌های شکمی نیز ممکن است مفید باشد. دیابت و چاقی مفرط همراه با هم می‌توانند احتمال مشکلات شناختی و ایجاد آلزایمر را سه برابر کنند.

افرادی که دیابت و چاقی مفرط دارند، تورم مغزی بالایی دارند. این بیماری‌ها باعث واکنش‌های ایمنی می‌شوند که سلول‌های کشنده را تحریک می‌کند. چاقی ممکن است محافظ‌های مغز را ضعیف کند. انجام ورزش می‌تواند احتمال تورم‌های مغزی را کاهش دهد. چاقی مفرط معمولا به دلیل پرخوری و بی‌تحرکی ایجاد می‌شود.

انسولین نقش اساسی در فرایند متابولیسم قندی و نشاسته‌ای دارد. کمبود این هورمون باعث می‌شود قندهای مصرفی از غذا در خون جذب نشده و سطح قند خون افزایش یابد. این موضوع می‌تواند منجر به پرنوشی و ادرارزدایی فراوان شود. علاوه بر این، کمبود انسولین می‌تواند باعث اختلال در ترکیب چربی‌های خون شود که ممکن است به آسیب رساندن به عروق خونی در سراسر بدن منجر شود.

دیابت نوع 2 عموماً در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود، اما اخیراً موارد دیابت نوع 2 در بین کودکان، حتی کودکانی که تنها 7 سال دارند، نیز گزارش شده است.

کاهش وزن در مراحل ابتدایی تشخیص چاقی و دیابت می‌تواند تأثیرات مثبتی برای کنترل دیابت داشته باشد و بهبود بخشیدن به وضعیت بیماری منجر شود.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” پیشگیری از عوارض دیابت ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ” دیابت و عوارض آن ” مطالعه فرمایید.

منبع: سیمرغ. ایران ناز. ایسنا

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره