چاقی و بیماری های زنان

[sbu_post_image]

درصد چاقی در زنان بیشتر از مردان است و زنان بیشتر به دنبال راهکارهای درمانی برای کاهش وزن و حفظ تناسب اندام هستند. در حال حاضر 385 ژن مرتبط با چاقی در جهان شناخته شده است، اما شناسایی آنها در ایران هنوز در حال بررسی است. تخصص‌های مختلف پزشکی و غیر پزشکی به مسائل مرتبط با چاقی علاقه‌مند هستند، اما 6 تا 7 رشته به طور مستقیم با موضوع چاقی در ارتباط هستند، از جمله رشته‌های داخلی، پزشکی کودکان، جراحی، روان‌پزشکی، روانشناسی بالینی، تغذیه و ورزش. چاقی و بیماری‌های زنان در تمام سنین، نژادها، طبقات اجتماعی و مناطق جغرافیایی دیده می‌شود. عواقب چاقی علاوه بر به خطر انداختن سلامت فرد و جامعه، شامل عواقب روانی، اقتصادی و کاهش عمر نیز می‌شود. تنها حدود 30% از افراد در اوقات فراغت، به فعالیت بدنی می‌پردازند، که حتی حداکثر 10 دقیقه از زمان خود را به فعالیت بدنی اختصاص می‌دهند.

علل چاقی و بیماری های زنان

چاقی یك بیماری غیر واگیر است و باید آگاهی مردم را در زمینه بهداشت، تغذیه و انتخاب درست مواد غذایی افزایش داد. عوامل متعددی باعث چاقی و بیماری های زنان می شوند، از جمله ژنتیك، عوامل رفتاری و محیطی، افزایش دریافت انرژی و كاهش فعالیت، بیماریهایی نظیر كوشینگ، کم کاری تیروئید، ناهنجاری های هیپوتالاموس و مصرف برخی داروها مثل فنوتیازین، ضد افسردگی ها، ضد صرع و داروهای استروئیدی كه ممكن است از 2 تا 10 كیلوگرم اضافه وزن را موجب شوند.

عوارض چاقی در زنان

اختلالات تخمدانی، نامنظمی خونریزی ماهیانه، سندرم تخمدان پلی کیستیک، سرطان و خطرات مادر در زمان زایمان و جنین در دوران بارداری، از مشکلات شایع در زنان هستند. بیشتر زنان آمریکایی با سنین 50 تا 59 سال دچار اضافه وزن هستند و در این گروه، بیشترین احتمال بروز چاقی یائسگی و تغییرات متابولیکی که در این دوران رخ می دهد، وجود دارد. این عوامل با هم می توانند خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند.

بعضی از زنان چاق و با افزایش وزن به دنبال درمان هستند، زیرا وزن آن‌ها تأثیر منفی بر کیفیت زندگی آن‌ها دارد. با این حال، تعداد کمی از این بیماران وزن را مشکل اولیه خود می‌دانند. بنابراین، آن‌ها با سایر علائم، نشانه‌ها و نیازها در مطب پزشک ظاهر می‌شوند و وزن اضافه آن‌ها بیشتر به دلیل علائم دیگر نادیده گرفته می‌شود. پزشک باید باور داشته باشد که درمان چاقی ارزش توجه و پیگیری را دارد، زیرا که این یک مشکل پزشکی است که جهت اقدام تشخیصی و درمانی ترتیب خاصی دارد. همچنین، عوارض همراه با چاقی با کاهش وزن و توجه به مصرف چربی‌ها کاهش می‌یابد. پزشک می‌تواند درمان را در بیماران چاق را به عنوان یک چالش بالینی و هم به عنوان یک موقعیت مناسب برای بهبود وضعیت بیمار، در نظر بگیرد. چاقی و بیماری‌های زنان یک اختلال مزمن پزشکی است که مستعد بهبود و تشدید مکرر می‌باشد. پزشکی که تفاوت‌های فردی را بین بیماران قبول دارد و بر روی عادات بهداشتی مثبت و اقدامات مطلوب کوتاه مدت تمرکز دارد، موفق خواهد بود.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان چاقی یائسگی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چاقی زنان مطالعه فرمایید.

منبع: دکتر ریسمانچیان. بیماری پنهان

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره