چاقی ناشی از کم کاری تیروئید

[sbu_post_image]

ممکن است شما احساس کنید که اخیراً بدون دلیل مشخصی چاق شده‌اید. بسیاری از افراد، هنگام مراجعه به مراکز کاهش وزن، اعلام می‌کنند که در مدت چند ماه گذشته بدون تغییر در رژیم غذایی خود، وزن آنها افزایش یافته است. واقعیت این است که افزایش وزن و چاقی به وجود نمی‌آید مگر این که تعادل بین میزان انرژی مصرفی و مصرف شده شما به هم بخورد. اگر شما کالری‌های مصرفی خود را نظاره می‌کنید و به میزان مصرف انرژی خود توجه دارید، آنگاه عجیب نخواهد بود که وزن شما افزایش یابد. عواملی مانند کم‌کاری تیروئید می‌توانند بدون آگاهی شما بر وزن شما تأثیر بگذارند. در این مقاله به چاقی ناشی از کم‌کاری تیروئید که ممکن است منجر به افزایش وزن شما در زمانی که انتظارش را ندارید، پرداخته خواهد شد.

علائم و علل

اگر شما به برخی علائم چاقی ناشی از کم کاری تیروئید و چاقی دوران بلوغ مبتلا هستید، پیشنهاد می شود به یک متخصص برای بررسی وضع تیروئید مراجعه کنید. اینها علائم کم کاری تیروئید است؛ بیماری شایعی که پس از دیابت، شایع ترین بیماری غدد درون ریز بدن است اما چرا کم کاری تیروئید طیف وسیعی از علائم را به همراه دارد؟ وظیفه هورمون های تیروئید که آن را «تیروکسین» می نامند، تنظیم سوخت و ساز بدن و فعالیت دیگر ارگان های بدن است و کمبود آن باعث علائم مختلف و متفاوتی در بدن می شود. علت دقیق چاقی ناشی از کم کاری تیروئید مشخص نیست، ولی کم بودن ید بدن، مصرف بعضی داروهای اعصاب و روان، بیماری های سیستم ایمنی و التهاب تیروئید می تواند از علل چاقی ناشی از کم کاری تیروئید باشد. زنان بیشتر از مردان به چاقی ناشی از کم کاری تیروئید مبتلا می شوند.

تشخیص چاقی ناشی از کم کاری تیروئید

یکی از شایع‌ترین عواملی که منجر به افزایش وزن می‌شود، کم‌کاری تیروئید است. کمبود هورمون تیروئید می‌تواند باعث کاهش متابولیسم، کاهش اشتها و افزایش وزن شود. بنابراین، برای تشخیص چاقی ناشی از کم‌کاری تیروئید و تعیین اینکه آیا شما این مشکل را دارید یا خیر، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. چاقی ناشی از کم‌کاری تیروئید ناشی از اختلال در تعادل واکنش‌های شیمیایی در بدن است و در مراحل اولیه به ندرت علائمی دارد. اما اگر کم‌کاری تیروئید درمان نشود، ممکن است منجر به مشکلاتی مانند چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری‌های قلبی شود.

تشخیص چاقی ناشی از کم‌کاری تیروئید از طریق آزمایش‌های مشخص می‌شود و با استفاده از هورمون‌های تیروئید درمان می‌شود. معمولاً، مصرف داروی لوتیروکسین با دوز مناسب، ساده، ایمن و موثر است. تیروئید به وسیله غده‌ای به نام هیپوفیز تنظیم می‌شود. هیپوتالاموس هورمونی به نام هورمون آزاد کننده تیروپین (TRH) را تولید می‌کند که به هیپوفیز سیگنال می‌فرستد تا هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) را آزاد کند. هر گونه اختلال در این چرخه ممکن است منجر به کاهش هورمون تیروئید و ایجاد چاقی ناشی از کم‌کاری تیروئید شود.

اختلالات هورمونی در خانم‌ها ممکن است باعث تغییرات ظاهری مردانه مانند ریزش مو و پرمویی شوند، که معمولاً با کم‌کاری تیروئید و افزایش وزن همراه است.

برای درمان چاقی ناشی از کم‌کاری تیروئید، پزشکان اغلب از قرص‌های حاوی هورمون تیروئید استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد پس از یک یا دو هفته مصرف دارو، بهبود می‌یابند و در مدت چند ماه احساس بهتری می‌کنند. اما در بسیاری از موارد، ادامه درمان تا آخر عمر ضروری است.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان چاقی کم کاری تیروئید ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چاقی کم کاری تیروئید مطالعه فرمایید.

منبع: جام جم آنلاین. راستینه. مطالب مفید. کرمانی

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره