نمونه برداری از ندول های تیروئید با سوزن FNA

تومورهای تیروئید یا گره‌های تیروئیدی می‌توانند به صورت منفرد یا چندگانه در غده‌های تیروئیدی ایجاد شوند. اغلب این گره‌ها علائم خاصی ندارند و معمولاً دردی نیز ندارند، اما گاهی اوقات ممکن است به صورت برجستگی در ناحیه گردن قابل تشخیص باشند. برخی از گره‌های تیروئیدی به صورت خودبخود و بدون ارتباط با عوامل خارجی ایجاد می‌شوند. این گره‌ها عموماً عملکرد خاصی ندارند، اما گاهی ممکن است باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید و پرکاری آن شوند.

بیشتر ندول‌های تیروئید بسیار کوچک هستند و شما ممکن است حتی احساس حضور آن‌ها را نکنید. اما اگر ندول تیروئید بزرگ باشد، ممکن است به آن دست بزنید یا حتی ورم در ناحیه گردن خود را تشخیص دهید. در ادامه، ما به شما روش نمونه‌برداری از تیروئید با استفاده از سوزن FNA را معرفی خواهیم کرد.

علائم و نشانه های ندول تیروئید

همچنین ممکن است علائم ندول های تیروئید موارد زیر باشد:

• احساس درد در ناحیه گلو و یا مثل اینکه گلوی شما گرفته است.
  • قورت دادن غذا به سختی
  • نفس کشیدن سخت و مشکل
  • عصبی بودن
  • ضربان تند قلب
  • تعریق زیاد
  • کاهش وزن

که این نشانه ها، علائم پرکاری تیروئید هستند که در این حالت، غده تیروئید هورمون زیادی تولید می‌کند.

• احساس خستگی یا افسردگی
  • مشکلات حافظه
  • داشتن یبوست
  • خشکی پوست
  • احساس سرما

که این نشانه ها هم علائم کم‌کاری تیروئید هستند که در این حالت، غده تیروئید هورمون کافی تولید نمی‌کند.

گره های تیروئیدی در زمره شایعترین بیماری هایی هستند که حدود ۳ تا ۴ درصد مردان و ۶ درصد زنان در یکی از مراحل زندگی خود دچار گواتر گره دار می شوند.

تشخیص ندول های تیروئید با سوزن FNA

تشخیص ندول‌های تیروئید می‌تواند با استفاده از اقدامات تشخیصی مختلفی انجام شود، از جمله رادیوگرافی، سونوگرافی یا اسکن ایزوتوپ. با این حال، برداشتن مقداری از سلول‌های ندول با استفاده از سوزن FNA یکی از مهمترین آزمایشات تشخیصی برای ندول‌های تیروئید است. این روش تشخیصی سریع و آسان است و در صورت نیاز می‌توان آن را دو یا سه بار تکرار کرد تا به جواب قطعی برسید.

روش برداشت سلول با سوزن FNA یکی از پیشرفت‌های مهم در مراقبت از بیماران تیروئیدی است. در گذشته، اکثر بیماران با یک ندول تیروئیدی مجبور به انجام عمل جراحی بودند. اما امروزه با استفاده از روش FNA و برداشتن مقداری از سلول‌های تیروئید با سوزن، می‌توان به نوع ندول پی برد و در صورت سرطانی بودن آن، عمل جراحی را انجام داد.

در روش نمونه‌برداری تیروئید با استفاده از سوزن (FNA)، چندین سلول از ندول‌های تیروئید برداشته می‌شود و سپس برای بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می‌شود. هنگام برداشتن سلول‌ها با سوزن، چندین احتمال زیر ممکن است رخ دهد:

1. ممکن است داخل ندول مایع وجود داشته باشد که توسط سوزن جمع‌آوری می‌شود و ندول ناپدید می‌شود. این وضعیت نشان می‌دهد که ندول باید یک کیست باشد که نیاز به درمان بیشتری ندارد.

2. سلول‌های برداشته شده ممکن است سلول‌های خوش‌خیمی باشند که نشان‌دهنده سرطان تیروئید نیستند.

3. اگر سلول‌های برداشته شده نشانگر بدخیمی باشند، این نشانه‌ای از سرطان تیروئید است و نیاز به عمل جراحی فوری دارد.

4. گاهی اوقات به دلیل تعداد کمی از سلول‌های ندول تیروئید برای آزمایش، نمی‌توان به طور قطعی تشخیص داد که ندول خوش‌خیم است یا بدخیم. در این موارد، عمل جراحی انجام می‌شود و تمام ندول‌های برداشته شده با دقت با میکروسکوپ بررسی می‌شوند تا خوش‌خیم یا بدخیم بودن آن‌ها مشخص شود.

ندول‌های خوش‌خیم (غیرسرطانی) ممکن است در طی چندین سال بزرگ‌تر شوند و در نهایت به حدی بزرگ شوند که از نظر زیبایی اشکال ایجاد کنند. در اینصورت ممکن است نیاز به عمل جراحی برای درمان ندول تیروئید وجود داشته باشد.

اگر نتایج نمونه‌برداری از ندول‌های تیروئید با سوزن FNA قطعی و واضح نباشد، می‌توان از اسکن تیروئید استفاده کرد. زمانی که نمونه‌برداری نشان دهد وجود سرطان تیروئید، اسکن‌ها می‌توانند در نشان دادن میزان گسترش سرطان بسیار مفید باشند.

برای آشنایی با ” درمان ندول های تیروئید ” بر روز لینک کلیک کنید.

منبع: تک ناز. تک بانو. پزشکی