درمان ندول یا گره تیروئید چیست؟

ندول تیروئید

ندول تیروئید برآمدگی‌هایی هستند که در غدد تیروئید به وجود می‌آیند. رشد غیر‌عادی بافت‌های تیروئید اغلب در لبه‌های آن اتفاق می‌افتد به همین دلیل گلو برآمده احساس می‌شود. اگر ندول‌ها بزرگ باشند یا در افراد لاغر به وجود بیایند این برآمدگی در جلوی گردن قابل مشاهده است.

حقایقی در مورد ندول تیروئید:

  • میان هر 12 تا 15 زن جوان یکی مبتلا به ندول تیروئید می‌شود.
  • از هر 40 مرد جوان یکی مبتلا به ندول تیروئید می‌شود.
  • بیش از 95 درصد از ندول‌های تیروئید خوش خیم هستند.
  • برخی از آنها کیست‌هایی هستند که با مایعی به غیر از بافت تیروئید پر شده‌اند.
  • بیشتر مردم در 50 سالگی مبتلا به ندول تیروئید می‌شوند.
  • احتمال ابتلا به ندول تیروئید با افزایش سن بیشتر می‌شود.
  • نیمی از افراد 50 ساله حداقل دارای یک ندول تیروئید هستند.
  • 60 درصد افراد 60 ساله دارای حداقل یک ندول تیروئید هستند.
  • 70 درصد افراد 70 ساله دارای حداقل یک ندول تیروئید هستند.

سه پرسش درباره‌ی ندول تیروئید


آیا احتمال سرطانی شدن ندول زیاد است؟

آیا ندول با فشار آوردن بر قسمت‌های دیگر گردن باعث ایجاد مشکل می‌شود؟

آیا ندول باعث افزایش هورمون تیروئید می‌شود؟

بررسی‌ها نشان داده‌اند که پاسخ بیشتر ندول‌های تیروئید به سوال‌های بالا منفی است. در بیشتر موارد ندول‌های ایجاد شده اندازه‌ای کوچک تا متوسط دارند و به‌ندرت نشانه‌ی تولید هورمون بسیار کم هستند. بیمارانی که تیروئیدشان بزرگ است در ابتدا با ندول اشتباه گرفته می‌شود اما بعد معلوم شده که این بزرگی یکی دیگر از عوامل بسیار خوش خیم در بزرگ شدن تیروئید است (بیماری گواتر). معمولاً با نمونه‌برداری از تیروئید می‌توان به خوش‌خیمی یا بدخیمی آن پی برد. استفاده از سونوگرافی  برای تشخیص مشخصات ندول تیروئید اغلب ضروری است. اگر پاسخ یکی از سوال‌های بالا مثبت باشد آن‌وقت درمان دارویی یا جراحی لازم می‌شود.

علائم ندول تیروئید


علائم ندول تیروئید

اکثر ندول‌های تیروئید بدون علائم خاصی هستند. بیماران معمولاً احساس برآمدگی در گلو می‌کنند یا آن را در آینه مشاهده می‌کنند. گاهی اوقات یکی از اعضای خانواده یا دوستان ممکن است برآمدگی غیرطبیعی در گردن فرد مبتلا به ندول را مشاهده کنند. یکی از روش‌های معمول تشخیص ندول، معاینه‌ی معمولی هنگام مراجعه به پزشک عمومی است. گاهی اوقات ندول‌ها باعث درد می‌شوند و در موارد بسیار نادر، برخی بیماران ممکن است مشکلاتی در بلعیدن داشته باشند زیرا ندول بزرگ شده و در موقعیتی قرار گرفته که مانع عبور غذا از مری می‌شود. گاهی اوقات، افراد به دلیل مشکلاتی مانند بیماری غدد پاراتیروئید، بیماری سرخرگ کاروتید یا درد گردن به پزشک مراجعه کرده و در زمان انجام سی‌تی‌اسکن، ام آر آی یا سونوگرافی، ندول تیروئید نیز تشخیص داده می‌شود. احتمال سرطانی شدن ندول‌های تیروئیدی که به‌صورت اتفاقی تشخیص داده می‌شوند، بسیار کمتر از یک درصد است.

درصورت داشتن ندول تیروئید چه کار باید کرد؟

به خاطر داشته باشید که اکثر ندول‌ها خوش خیم هستند. پزشکی که با این مشکل آشنا است باید شما را معاینه کند. متخصصین هورمون شناسی و غدد درون‌ریز مرتب در حال رسیدگی به این‌گونه مسائل هستند. اما بیشتر مردم به پزشک عمومی، پزشک امراض داخلی و جراحان عمومی مراجعه می‌کنند که البته آن‌ها هم در تشخیص ندول‌ها ماهر هستند. یکی از کارهایی که پزشک عمومی باید انجام دهد پرسیدن چند سؤال مهم درباره‌ی وضعیت سلامتی و مشکلات احتمالی تیروئید است. این سؤال‌ها می‌تواند در مورد اینکه آیا تابه‌حال در معرض تشعشع هسته‌ای قرارگرفته‌اید یا در دوران کودکی و نوجوانی پرتودرمانی انجام داده‌اید باشد.

علت ایجاد ندول تیروئید


گاهی اوقات رشد بیش‌ازحد تیروئید باعث شکل‌گیری یک یا چند ندول می‌شود. دلیل این اتفاق مشخص نیست. شکل‌گیری ندول‌ها نگرانی در مورد سرطان را افزایش می‌دهد. خوشبختانه احتمال سرطان بسیار کم است و فقط در کمتر از 5 درصد ندول‌ها اتفاق می‌افتد. ندول بیشتر در کسانی به وجود می‌آید که بدنشان به‌اندازه‌ی کافی ید دریافت نمی‌کند یا خانواده‌شان سابقه‌ی این بیماری را داشته‌اند. ید عامل ساخته‌شدن هورمون تیروئید است. ندول‌های تیروئید دارای انواع مختلفی هستند:

  • ندول کلویید: این ندول‌ها در اثر رشد بیش‌ازاندازه‌ی بافت‌های تیروئید به وجود می‌آیند و خوش خیم هستند. ممکن است بزرگ شوند ولی بر روی غده‌ی تیروئید گسترش پیدا نمی‌کنند.
  • کیست تیروئید: کیست‌هایی هستند که با مایع پرشده‌اند یا بخشی از آن‌ها جامد و بخشی دیگر مایع است.
  • ندول‌های ملتهب: این ندول‌ها در اثر التهاب مزمن غدد تیروئید به وجود می‌آیند و باعث ایجاد درد نمی‌شوند.
  • گواتر مولتی ندولر: گاهی اوقات بیماری تیروئید بزرگ‌شده (گواتر) در اثر ندول‌های بسیار به وجود آمده است (معمولاً خوش خیم هستند).
  • ندول تیروئید پرکار: این ندول‌ها هورمون تیروئید تولید می‌کنند که باعث به وجود آمدن پرکاری تیروئید می‌شود. پرکاری تیروئید بر روی قلب تأثیر گذاشته و باعث بیماری‌هایی مانند توقف ناگهانی قلب، فشارخون بالا، آریتمی قلب (ضربان نامنظم قلب)، پوکی استخوان و سایر مشکلات سلامتی می‌شود.
  • سرطان تیروئید: کمتر از 5 درصد ندول‌های تیروئید سرطانی می‌شوند.

درصورت داشتن ندول تیروئید چه کار باید کرد؟

بیشتر ندول‌های تیروئید خوش‌خیم هستند و اگر پزشک شما با این مشکل آشنا است، باید شما را معاینه کند. متخصصان هورمون شناسی و غدد درون‌ریز معمولاً به این مسائل می‌پردازند. اما بسیاری از افراد به پزشک عمومی، پزشک امراض داخلی و جراحان عمومی مراجعه می‌کنند که البته آن‌ها هم در تشخیص ندول‌های تیروئید ماهر هستند. یکی از وظایف پزشک عمومی، پرسیدن چند سؤال مهم درباره وضعیت سلامتی و مشکلات احتمالی تیروئید است. این سؤال‌ها ممکن است درباره این باشد که آیا تا به حال در معرض تشعشع هسته‌ای قرار گرفته‌اید یا در دوران کودکی و نوجوانی پرتودرمانی انجام داده‌اید.

ندول‌های تیروئید چطور تشخیص داده می‌شوند؟


تشخیص گره تیروئید

ندول‌های تیروئید معمولاً در حین معاینه‌ی معمولی گردن تشخیص داده می‌شوند.

سابقه: پزشک برای ارزیابی مشکلات پزشکی گذشته و حال بیمار نیاز به سابقه بیمار دارد. اگر بیمار کمتر 20 سال یا بیشتر از 70 سال سن داشته باشد احتمال سرطانی بودن ندول افزایش می‌یابد همچنین اگر بیمار سابقه‌ی قرار گرفتن در معرض تشعشع، دشواری در بلعیدن یا تغییر صدا را داشته باشد احتمال سرطانی بودن افزایش پیدا می‌کند.

معاینه‌ی فیزیکی: پزشک باید از وجود نداشتن ندول اطمینان حاصل کند. اگر ندول به بافت‌های اطراف چسبیده باشد احتمال سرطانی بودن بالا می‌رود.

آزمایش خون: برای بررسی عملکرد تیروئید باید آزمایش خون انجام داد.

سونوگرافی فراصوتی: ممکن است پزشکی برای تیروئید آزمایش فراصوت را تجویز کند:

  • تشخیص ندول‌هایی که به‌آسانی قابل لمس نیستند.
  • تعیین تعداد و اندازه‌ی ندول‌ها
  • تعیین جامد یا مایع بودن یک ندول
  • به نمونه‌برداری از بافت تیروئید کمک می‌کند.

اسکن رادیو نوکلوئید: یکی از راه‌های تصویرسازی دیگر با استفاده از مواد شیمیایی رادیواکتیو برای بررسی ندول تیروئید اسکن رادیونوکلئید است.

نمونه‌برداری: نمونه‌برداری از ندول مستقیم‌ترین روش برای تعیین انواع سلول‌های موجود است. سوزنی که برای این منظور استفاده می‌شود بسیار باریک است. روش این کار بسیار ساده است و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. نمونه‌برداری در صورتی امکان‌پذیر است که ندول به‌راحتی قابل‌لمس باشد. اگر لمس ندول مشکل باشد نمونه‌برداری با کمک سونوگرافی انجام می‌گیرد.

درمان ندول تیروئید


درمان ندول تیروئید

روش­های درمان ندول تیروئید:

  • تحت نظر گرفتن بیمار و انجام ندادن درمان: اگر ندول‌ها سرطانی نباشد، ممکن است بیمار و پزشک تصمیم بگیرند که درمانی را در این مرحله انجام ندهند. بیمار به طور مرتب به پزشک مراجعه می‌کند تا پزشک تغییرات ندول‌ها را بررسی کند.
  • ید رادیواکتیو: پزشک از ید رادیواکتیو برای درمان ندول‌های تیروئید پرکار استفاده می‌کند. غده تیروئید ید رادیواکتیو را جذب می‌کند و ندول‌ها در اثر جذب این ماده کوچک می‌شوند. این درمان برای خانم‌های باردار و خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، مناسب نیست.
  • جراحی: تشخیص کیست‌های خوش خیم از کیست‌های سرطانی دشوار است. ندول‌های کیستی و سایر ندول‌ها که به سرطانی بودن مشکوک هستند باید از طریق جراحی درمان شوند. بیشتر سرطان‌های تیروئید قابل درمان هستند و به‌ندرت برای زندگی خطرآفرین می‌شوند. درصورتی‌که ندول برداشته نشود باید به‌طور مرتب بین هر ۶ تا ۱۲ ماه توسط پزشک معاینه بشود. این معاینه ممکن است شامل بررسی فیزیکی یا بررسی با امواج فراصوت و یا هردوی آن‌ها باشد.

گاهی ممکن است پزشک با استفاده از دوز مناسب هورمون تیروئید سعی در کوچک کردن ندول کند. برخی از پزشکان معتقدند اگر ندولی با روش فوق کوچک شود احتمال خوش خیم بودن آن بسیار است. مطالعات گسترده‌‌ی جدید نشان می‌دهد که معالجه با هورمون تیروئید اثری ندارد. اگر ندول باعث پرکاری تیروئید بشود معمولاً سرطانی نیست. درمان این مورد از علائم، نشانه‌ها و عوارض آن مانند نارسایی قلبی، پوکی استخوان و تپش قلب جلوگیری می‌کند.

درمان شامل: از میان بردن غده با استفاده از رادیواکتیو یدی (ید-131)، جلوگیری از تولید هورمون تیروئید با دارو یا به‌طور قدیمی، پیگیری بیماری که دارای پرکاری تیروئید ملایم است. “پرکاری تیروئید غیرقابل تشخیص” به بیماری اشاره دارد که دارای ندول پرکار است اما پرکاری تیروئید تا حدودی متوقف‌شده و سطح هورمون تیروئید در خون عادی به نظر می‌رسد. درمان آن براساس سن، شرایط پزشکی دیگر و ترجیح بیمار متفاوت است.

پنج درمان خانگی طبیعی و موثر برای ندول‌های تیروئید

ندول تیروئید یک مشکل شایع در جامعه است که ممکن است در مردان و زنان ایجاد شود. این ندول‌ها توده‌هایی از مایعات هستند که در غده تیروئید ایجاد می‌شوند و معمولاً باعث برآمدگی قابل مشاهده در بخشی از گردن می‌شوند. برای تشخیص ندول تیروئید، انجام سونوگرافی می‌تواند کمک کننده باشد. اگرچه ندول تیروئید معمولاً به عنوان یک مشکل جدی محسوب نمی‌شود، اما بهتر است این موضوع را در ابتدای ظهور آن مورد بررسی و درمان قرار داد. در اینجا، پنج روش درمان خانگی طبیعی و بدون خطر برای درمان ندول تیروئید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مصرف منظم غذاهای دریایی

درمان خانگی ندول تیروئید

غذاهای دریایی سرشار از ید هستند و با مصرف روزانه آنها ید بیشتری را در اختیار غده تیروئید قرار می‌دهید. از آنجایی که ید نقش مهمی در درمان ندول‌های تیروئید دارد، مصرف غذاهای دریایی یکی از موثرترین راه‌های طبیعی برای درمان ندول تیروئید به شمار می‌آید. بنابراین اگر می‌خواهید از ابتلا به ندول تیروئید جلوگیری کنید، حتماً غذاهای دریایی را به وفور در برنامه غذاییتان بگنجانید.

جینسینگ را امتحان کنید

جینسینگ از دوران باستان در طب سنتی چین برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار برده شده است. جینسینگ دارای ویژگی‌های ضدالتهابی است و داروی موثری برای درمان زخم‌ها به شمار می‌آید. اگر دچار ندول تیروئید هستید، بدانید که مصرف منظم عصاره جینسینگ به کوچک شدن این ندول‌های برآمده کمک می‌کند.

هر روز مرکبات میل کنید

مرکبات در درمان گره تیروئید

مرکبات از طریق کاهش دادن تشکیل مخاط به درمان ندول تیروئید کمک می‌کند. بنابراین برای کوچک کردن ندول‌های تیروئید هر روز مقدار زیادی مرکبات از قبیل لیمو و پرتقال میل کنید. حتی می‌توانید مربای مرکبات را برای درمان ندول تیروئید امتحان کنید.

مصرف اسیدهای چرب

اسیدهای چرب نیز به دلیل کمک به حفظ سلامت بافت‌ها و کاهش التهاب، درمانی طبیعی برای ندول‌های تیروئید هستند، بنابراین حتماً غذاهای سرشار از اسیدهای چرب ضروری را در برنامه غذاییتان بگنجانید. آجیل و دانه‌ها بهترین منابع طبیعی اسیدهای چرب هستند. از دیگر منابع اسیدهای چرب می‌توان به آووکادو، دانه چیا، روغن فندق استرالیایی (ماکادمیا) و روغن زیتون بکر اشاره کرد.

روغن نارگیل

آیا می‌دانستید که روغن‌های پلی غیراشباع که در آشپزی از آنها استفاده می‌کنید، اثر نامطلوبی بر غدد تیروئید دارند؟ مطالعات نشان داده است که این روغن‌ها باعث تشکیل ندول تیروئید و دیگر مشکلات مربوط به تیروئید می‌شوند. روغن نارگیل روغنی بسیار سالم و فاقد ترکیبات پلیمری غیراشباع است. به علاوه روغن نارگیل متابولیسم، یعنی عملکرد پایه غده تیروئید را بهبود می‌دهد.

سوالات متداول


آیا ندول تیروئید خطرناک است؟

ندول تیروئید معمولاً خطرناک نیست و روش‌های خانگی طبیعی برای درمان آن وجود دارد. بیش از 95 درصد ندول‌های تیروئید خوش‌خشم هستند و هیچ خطری برای سلامتی ندارند.

چطور می‌توان ندول تیروئید را به روشی طبیعی کوچک کرد؟

به جز تن دادن به تیغ تیز جراحی، روش‌های طبیعی متعددی برای کوچک کردن ندول تیروئید وجود دارد. عامل‌های زیر تاثیر مهمی بر ندول تیروئید دارند:

  • تنظیم میزان هورمون TSH
  • تنظیم میزان ید
  • از بین بردن مقاومت انسولینی

میزان هورمون TSH را با توجه به دامنه “نرمال یا بهینه” بسنجید؛ یک دامنه نرمال بسیار گسترده و یک دامنه بهینه بسیار کوچک وجود دارد.

برای تشخیص و درمان ندول تیروئید چه کارهایی می‌توانم انجام بدهم؟

اگر می‌خواهید وجود ندول‌های تیروئید را بررسی کنید و عارضه را به روشی طبیعی درمان کنید، به توصیه‌های زیر دقت کنید:

  • غده تیروئید را خودتان به صورت ماهانه معاینه کنید.
  • برای معاینه تیروئید به پزشک مراجعه کنید.
  • سونوگرافی تیروئید انجام بدهید.
  • اگر ندول دارید، اقدامات لازم را برای کاهش خطرات عارضه انجام دهید، برای مثال میزان هورمون‌های تیروئید و TSH را کنترل کنید و به محدوده بهینه برگردانید. سبزیجات، به خصوص سبزیجات خانواده کلم را به وفور در برنامه غذاییتان بگنجانید.

 آیا می‌توان ندول تیروئید را بدون مصرف دارو درمان کرد؟

ندول‌های سمی و گواترهای چندگره‌ای موجب پرکاری تیروئید می‌شوند؛ این عارضه را قبل از روی آوردن به درمان‌هایی مانند درمان یا ید رادیواکتیو یا جراحی می‌توان با داروهای ضدتیروئید مدیریت کرد. داروهای ضدتیروئید از قبیل متی‌مازول  و پروپیل تیوراسیل میزان هورمون تولید شده توسط تیروئید را کاهش می‌دهند.

آیا ممکن است ندول تیروئید خود به خود از بین برود؟

تمام ندول‌های تیروئید به درمان نیاز ندارند و اکثر آنها خود به خود از بین می‌روند.

 آیا جراحی ندول تیروئید خوش‌خیم لازم است؟

 معمولاً نیازی به جراحی ندول تیروئید خوش‌خیم نیست، مگر آن که ندول باعث بروز علائمی مانند مشکلات بلع یا خفگی شده باشد.

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره