موهای زائد ناشی از قرص های جلوگیری از بارداری

[sbu_post_image]

بسیاری از زنان معتقدند که مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری باعث افزایش رشد موهای زائد در بدن می‌شود. اما گروهی دیگر این قرص‌ها را به دلیل کاهش رشد موهای زائد استفاده می‌کنند. زمانی که زنان موهایی کلفت و غیر طبیعی مشاهده می‌کنند، معمولاً به پزشک متخصص غدد مراجعه کرده و برای مقابله با موهای زائد و پرمویی، درخواست کمک می‌کنند. پزشکان نیز بعد از بررسی‌های دقیق و معاینات لازم، ممکن است برای پیشگیری از موهای زائد ناشی از قرص‌های جلوگیری از بارداری، نوع خاصی از این قرص‌ها را توصیه کنند.

اگرچه قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌توانند جلوی افزایش تعداد موهای زائد را بگیرند، اما در مورد حذف موهای موجود موثر نیستند. افرادی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند باید به یاد داشته باشند که این فرآیند زمان‌بر است. بنابراین اگر فرد بدون دلیل مشخصی این کار را انجام دهد، باید انتظار داشته باشد که عوارض مربوط به قرص‌های جلوگیری از بارداری نیز وجود داشته باشد.

همانطور که داروهای دیگر، قرص‌های جلوگیری از بارداری نیز ممکن است با تداخلات و عوارضی همراه باشند. بنابراین افراد باید قبل از مصرف این داروها، نظر پزشک خود را جویا شوند. افرادی که با بیماری‌های کبدی یا مشکلات دفع کلیوی روبرو هستند، و همچنین افرادی که صرع دارند و داروهای مربوط به آن را مصرف می‌کنند، باید با پزشک خود مشورت کنند و در این زمینه دقت کنند.

عوامل موثر در موهای زائد

پرمویی ناشی از افزایش هورمون‌های مردانه در بدن ایجاد می‌شود. علل این افزایش می‌تواند نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک، نشانگان کوشینگ، وجود تومورهای تخمدان یا غده آدرنال باشد. همچنین برخی داروها از جمله قرص‌های ضد بارداری، داروهای استروئیدی و هورمونی می‌توانند باعث رشد موهای زائد شوند. ارثی بودن نیز می‌تواند یک عامل دیگر برای پرمویی باشد. اگر رویش موهای زائد به صورت ناگهانی افزایش یابد، یا به مقدار زیاد روی صورت یا گردن باشد و همراه با علایم دیگری مانند جوش، قاعدگی نامنظم، ضخیم شدن صدا و افزایش توده عضلانی همراه باشد، حتما باید به درمان پرمویی فکر کرد.

یکی از افسانه‌های مردم درباره پرمویی، این است که قرص‌های ضد بارداری باعث پرپشت شدن موها می‌شوند. برخی از افراد این باور را دارند که قرص‌های جلوگیری از بارداری را به صورت پودر درآورده و از آن محلولی تهیه کرده و روی پوست سرشان مالیده و امیدوار به رشد مجدد موها می‌شوند، اما این باور اشتباه است و این کار باعث رشد مجدد موها نمی‌شود. بهتر است افراد از پزشک خود در مورد اثرات دقیق قرص‌های جلوگیری از بارداری و استفاده بی‌دلیل از آنها پرسش کنند و خودداری کنند.

اگرچه قرص های جلوگیری از بارداری دارای ترکیبات هورمونی هستند، اما جذب پوستی این هورمون‌ها از طریق پوست سر بسیار کم است و نمی‌تواند رشد موهای شما را تقویت کند یا رشد موهای زائد ناشی از قرص های جلوگیری از بارداری را افزایش دهد.

بسیاری از افراد باور دارند که استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری می‌تواند باعث رشد موهای زائد شود، اما این باور یک افسانه است و تحقیقات نشان داده است که این قرص ها نمی‌توانند باعث رشد موهای زائد شوند. در واقع، عوامل دیگری مانند نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک، نشانگان کوشینگ، وجود تومورهای تخمدان یا غده آدرنال، داروهای استروئیدی و هورمونی، و ارثی بودن می‌تواند باعث پرمویی شود.

در صورتی که رویش موهای زائد به صورت ناگهانی افزایش یابد، به مقدار زیاد روی صورت یا گردن باشد و همراه با علایم دیگری مانند جوش، قاعدگی نامنظم، ضخیم شدن صدا و افزایش توده عضلانی همراه باشد، حتما باید به درمان پرمویی فکر کرد و پزشک خود را مشاوره کنید.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان موهای زاید ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوارض قرص های جلوگیری از بارداری مطالعه فرمایید.

منبع: تبیان. پارسی طب. تاپ ناز. زیبایی

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره