عوامل موثر بر رشد و افزایش قد

عوامل موثر بر رشد و افزایش قد

شاید سوال خیلی از شما باشد که چطور می توان رشد و افزایش قد را در بدن تحریک کرد. خیلی ها به دنبال راه هایی برای بلندتر کردن قدشان هستند. در اینجا اطلاعات لازم در مورد عوامل موثر بر افزایش هورمون رشد قد را برایتان گرد آورده ایم.

دلایل کوتاهی قد کودکان

وجود دلایل متعددی باعث می‌شود که یک فرد به اندازه‌ای که باید یا مطابق با انتظار دیگران رشد نکند. به طور کلی، مسائل ژنتیکی اولین و مهم‌ترین عامل کوتاهی قد در کودکان هستند. در این نوع کوتاهی قد، سرعت رشد کودک در مراحل طبیعی است و سن استخوانی نسبت به سن تقویمی عقب نیست.

نوع دیگری از کوتاهی قد، تأخیر در رشد نامیده می‌شود که شامل کودکانی است که از سن 2 سالگی، کوتاهی قد دارند. این کودکان سرعت رشدشان در مراحل طبیعی است، اما سن استخوانی آنها عقب‌تر است. بلوغ در این کودکان با تأخیر است، اما در نهایت، بیشتر این کودکان به حد ژنتیکی قد خود می‌رسند. بیماری‌هایی مانند سوء تغذیه، کمبود ویتامین D و کلسیم که موجب نرمی استخوان می‌شود، بیماری سلیاک (ناتوانی در تحمل گلوتن موجود در گندم)، کم‌خونی‌ها، بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش، بیماری‌های کلیوی مزمن، نارسایی قلبی، بیماری‌های مزمن ریوی یا کبدی و کم‌کاری تیروئید از عوامل موثر در کوتاهی قد هستند.

همچنین، برخی داروها مانند کورتیزون و اختلالات رشد داخل رحمی نیز می‌توانند عواملی برای کوتاهی قد کودکان باشند. انسان‌ها در طول سه مرحله رشد می‌کنند؛ در دو سال اول زندگی، قد به میزان 30 تا 35 سانتیمتر افزایش می‌یابد. این رشد سریع قد با افزایش سن کاهش می‌یابد؛ از دو سالگی به بعد، کودکان هر سال 5 تا 7 سانتیمتر قد می‌افزایند.

در نزدیکی سنین بلوغ، سرعت رشد کمتر خواهد شد. در نهایت، در دوره بلوغ، یک جهش رشد قدی رخ می‌دهد که به طور متوسط در پسران 25 تا 30 سانتیمتر و در دختران 20 تا 25 سانتیمتر است. حداکثر جهش رشد قدی در دختران پیش از شروع عادت ماهیانه و در پسران در مراحل انتهایی بلوغ رخ می‌دهد.

بعضی از بیماری‌های کودکی می‌توانند باعث توقف رشد بدن شوند، بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود، بهتر است طیف وسیعی از خوراکی‌های سالم مصرف کرده و میزان مناسبی ویتامین C در رژیم غذایی خود داشته باشید. در صورتی که رشد شما متوقف شده باشد، ورزش برای شما کمکی نخواهد کرد. با این حال، قبل از توقف رشد بدنتان، ترکیب ورزش، خواب کافی و رژیم غذایی مناسب می‌تواند به شما کمک کند. بیشتر ورزش‌هایی که ممکن است بتوانند بر روی قد تاثیر داشته و یا با اصلاح فرم بدن شما، شما را بلند قدتر نشان دهند، ورزش‌های کششی می‌باشند.

در صورتی که همه اعضای خانواده شما به جز شما قد بلند دارند و یا قد شما قبل و بعد از بلوغ تغییری نداشته است، بهترین کار مراجعه به پزشک است. بعضی بیماری‌های نادر می‌توانند باعث کوتاهی قد شما شوند. زمانی که رشد قد شما متوقف شده است، امکان افزایش قد وجود ندارد، اما تا قبل از توقف رشد، شما می‌توانید با استفاده از روش‌های طبیعی افزایش قد، عوامل موثر بر رشد و افزایش قد را برطرف کنید.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” روش های افزایش قد ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رشد و افزایش قد مطالعه فرمایید.

منبع: راستینه. پارسینه. باشگاه خبرنگاران جوان

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره