علائم و نشانه‌های تیروئید پرکار در مردان و زنان چیست؟

علائم و نشانه¬های تیروئید پرکار در مردان و زنان چیست؟

پرکاری تیروئید به عنوان تیروئید بیش فعال شناخته شده است. این عارضه هنگامی رخ می دهد که غده تیروئید شما هورمون تیروئید زیادی ایجاد کرده و آزاد می کند. غده تیروئید شکلی مانند پروانه دارد. این غده در قسمت جلوی گردن شما، زیر سیب آدم گلو قرار دارد. تیروئید هورمونی را ایجاد کرده که نحوه استفاده انرژی در بدن را کنترل می کند. این امر بر ضربان قلب و عملکرد سایر اعضای بدن شما تأثیر می گذارد. همچنین بر عضلات، استخوان‌ها و چرخه‌های قاعدگی (برای خانم‌ها) تأثیرگذار است. پرکاری تیروئید می‌تواند به بیماری گریوز ربط داشته باشد. گریوز یک بیماری خود ایمنی است که بر غده تیروئید تأثیر می گذارد.

بیماری پرکاری تیروئید علائمی دارد که قبل از مراجعه به پزشک و متخصص غدد، می­توان با این نشانه­‌ها آن را تشخیص داد. این نشانه­‌ها در مردان و زنان به نحو متفاوتی بروز می­کند. با مشاهده هریک از این علائم بهتر است برای تشخیص دقیق و درمان به پزشک مراجعه شود.

۱۰ نشانه غالباً نادیده گرفته شده در تیروئید بیش فعال

غده پروانه‌ای شکل که در بالای سیب گلو شما قرار دارد ممکن است کوچک باشد، اما برخلاف ظاهرش، کار مهمی انجام می دهد. تیروئید شما مسئول پمپاژ هورمون تیروئید است، از جمله وظایف دیگر، تنظیم دمای بدن، سوخت و ساز بدن و ضربان قلب را می توان نام برد. و در حالی که یک تیروئید تنبل و کم کار تمایل نیز می تواند دردسرساز باشد، واقعیت این است که یک تیروئید بیش از حد فعال که هورمون تیروئید زیادی را پمپاژ می‌کند می‌تواند به همان اندازه آسیب رسان باشد. در ابتدا، علائم پرکاری تیروئید ممکن است به آسانی نادیده گرفته شود. بدون درمان، یک تیروئید که بیش از حد پرکاری دارد، می‌تواند سطح تیروئید را آنقدر زیاد پمپ کند که به اندام‌هایی مانند قلب و کبد شوک وارد کنند. خبر خوب این است که تحت نظر داشتن سطح تیروئید، غالباً به سادگی تشخیص علائم و شروع درمان مناسب است.

علائم کم کاری تیروئید در زنان

در اینجا ۱۰ علامت پرکاری تیروئید وجود دارد که غالباً نادیده گرفته می شوند:

1. لرز. هنگامی که واکنش‌های بدن شما در حالت سریع فعالیت می‌کنند، حتی سیگنال‌هایی که در اعصاب شما حرکت می‌کنند نیز سرعت می‌یابند، و این می‌تواند به لرزهای قابل توجه منجر شود.
  2. عصبی بودن. هنگامی که همه سیستم‌ها به طور مداوم در حالت “فعال بودن” هستند، ممکن است تمام بدن شما از کنترل خارج شود. در واقع احتمال ایجاد حالت عصبی و اضطراب در شما وجود دارد!
  3. تمرکز کردن مشکل. همانقدر که هورمون تیروئید خیلی کمی می تواند باعث ایجاد افکار مبهم شود ، مقدار زیاد از حد نیز می‌تواند مشکل تمرکز کردن را ایجاد کند.
  4. حرکات مکرر روده. تیروئید بیش فعال در سیستم های گوارشی بدن از جمله هضم سرعت می‌بخشد. ممکن است متوجه حرکات مکرر روده یا حتی اسهال شوید.
  5. ضربان قلب سریع. احساس می کنید حتی اگر فعالیت ورزشی ندارید ضربان قلب بالایی دارید؟ ممکن است دچار تپش قلب شوید که نشانه‌ای از هورمون تیروئید بیش از حد در سیستم عروقی شما است.
  6. اختلال در خواب. جای تعجب نیست که افرادی که تیروئید بیش فعال دارند دچار مشکل خواب شوند. اضطراب، همراه با ضربان قلب سریع، می تواند خوابیدن را سخت کرده و یا حتی بی خوابی شما در نیمه شب شود.
  7. بی نظمی قاعدگی. داشتن مشکل تیروئید (چه کم تحرک و چه بیش از حد فعال) غالباً عادت ماهانه را خراب می کند. با پرکاری تیروئید، چرخه قاعدگی یک خانم ممکن است کوتاه تر و سبک تر از حد معمول شود.
  8. حاملگی سخت. هر دوعامل کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید می‌توانند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کنند، که به طبع باعث اختلال در باروری می‌شود. اختلالات تیروئید با عوارض بارداری نیز مرتبط است.
  9. حساسیت به گرما. حالت پرکاری تیروئید بدن را گرم و پرحرارت می کند. یعنی در حالی که ممکن است دیگران از نظر دمای محیطی احساس راحتی و یا حتی سرما کنند،بطور همزمان شما احساس گرما یا تعرق زیاد داشته باشید.
  10. ضعف عضلانی. با گذشت زمان، یک تیروئید بیش فعال می‌تواند بافت ماهیچه‌ها را تجزیه کند. حتی ممکن است در بلند کردن اجسام سنگین یا بالا رفتن از پله ها نیز دچار مشکل شوید .

علائم کم کاری تیروئید در مردان

باید تحقیق کنید که چرا کم کاری تیروئید در مردان بسیار کمتر از زنان است و به همین دلیل درمان آن مهم است. کم کاری تیروئید یعنی شما غده تیروئید کم تحرک دارید. اگرچه کم کاری تیروئید در زنان شایع تر است ،اما مردان نیز به آن مبتلا می شوند.عملکرد تیروئید شما، ساخت هورمون تیروئید و پمپ کردن آن در خون است تا بتواند در تمام اندام های موجود در بدن شما توزیع شود. می توان از غده تیروئید به عنوان شرکت انرژی بدن خود یاد کرد. هنگامی که این غده کم تحرک می شود، همه چیز شروع به کند شدن می کند.

چرا کم کاری تیروئید در مردان کمتر است؟

کم کاری تیروئید در مردان تقریباً هشت تا ۱۰ برابر کمتر است. دلیل آن این است که ۸۰ درصد کم کاری تیروئید در اثر بیماری خود ایمنی ایجاد می شود و بیماری‌های خود ایمنی در زنان شایع تر است.

یک بیماری خود ایمنی هنگامی اتفاق می‌افتد که سیستم دفاعی بدن شما، موسوم به سیستم ایمنی بدن، قسمت های طبیعی بدن را به عنوان مهاجمان خارجی اشتباه می گیرد  و به آن‌ها حمله می کند. یک نوع بیماری خود ایمنی که معمولاً در زنان و مردان باعث کم کاری تیروئید می شود التهاب تیروئید هاشیموتو است. در هاشیموتو، سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید شما حمله می کند. سایر علل کم کاری تیروئید در مردان شامل آسیب به تیروئید یا از بین بردن تیروئید در طی عمل جراحی تومورهای تیروئید و درمان‌های تیروئید بیش فعال است که منجر به تیروئید غیر فعال می شود.

بیماری گریوز دلیل دیگر پرکاری تیروئید است که ممکن است نیاز باشد درمان هایی که فرد را دچار کم کاری تیروئید می کند انجام شود. بیماری گریوز نیز در زنان شایع است.

علائم کم کاری تیروئید در مردان

علائم، تشخیص و درمان کم کاری تیروئید در مردان تقریباً مشابه زنان است. کم کاری تیروئید کل متابولیسم شما را کند می‌کند، بنابراین علائم می تواند بر روی هر سیستم اندامی بدن تأثیر بگذارد.

شایع‌ترین علائم در مردان عبارتند از:

• احساس سرماخوردگی
  • خستگی زودرس
  • خشکی پوست و شکنندگی ناخن‌ها
  • مشکل تمرکز
  • عضلات دردناک
  • افزایش وزن
  • تورم غده تیروئید (به نام گواتر)

از دست دادن علاقه به رابطه جنسی و مشکل در نعوظ علائمی است که ممکن است برخی از مردان داشته باشند.

یک مطالعه جدید، ۲۴ مرد مبتلا به کم کاری تیروئید را با ۶۶ مرد بدون کم کاری تیروئید مقایسه کرده است. اختلال عملکرد نعوظ (ED) با استفاده از شاخص بین المللی پرسشنامه عملکرد نعوظ ، که ED را در مقیاس از ۵ (ED شدید) به ۲۵ (بدون ED) ارزیابی می کند،انجام گرفت. مردان مبتلا به کم کاری تیروئید در مقایسه با مردان فاقد کم کاری تیروئید که به طور متوسط ​​۲۰٫۸۱ بودند میانگین نمره ۱۱٫۷۵ داشتند.  آیا فکر می کنید ممکن است اختلال تیروئید داشته باشید؟ از پزشک خود بخواهید سطح تیروئید شما را بررسی کند، به خصوص اگر سابقه خانوادگی بیماری گریوز را دارید، شرایطی که باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید می شود. یک آزمایش خون می تواند علت علائم شما را روشن کند. علاوه بر این، در صورت تشخیص و درمان صحیح، علائم ذکر شده در بالا قابل کنترل است و در بیشتر موارد این علائم معکوس پذیر بوده و اثرات پایداری برجا نمی‌گذارد.

درمان پرکاری تیروئید

چندین روش برای پرکاری تیروئید وجود دارد. بهترین درمان‌ها بستگی به سن، سلامتی، علت و میزان وخامت شما دارد. هدف این است که سطح تیروئید خود را کنترل کرده و آن را نرمال کنید. انجام این کار علائم را تسکین داده و از بروز مشکلات سلامتی در آینده جلوگیری می کند.

• ید رادیواکتیو. حالت قرص یا محلول مایع ید رادیواکتیو را از طریق خوراکی مصرف کنید. این ماده وارد جریان خون شما می شود و سلول‌های تیروئید بیش فعال را از بین می‌برد که باعث می‌شود سطح هورمون تیروئید در بدن شما کاهش یابد. علائم اغلب در ۳ تا ۶ ماه کاهش می‌یابد. نتیجه نهایی، فعالیت دائمی تیروئید (تغییر به حالت کم کاری تیروئید) است. این بیماری را می‌توان با مکمل‌های تیروئید درمان کرد. با وجود نگرانی‌هایی در مورد مواد رادیواکتیو، این درمان بیش از ۶۰ سال است که بدون هیچ مشکلی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر بزرگسالان در ایالات متحده که دچار پرکاری تیروئید هستند با ید رادیواکتیو تحت درمان قرار می گیرند. این گزینه برای خانم هایی که باردار هستند و یا شیر می دهند مناسب نیست.
  • داروی ضد تیروئید. این داروها باعث می‌شوند که تیروئید شما هورمون کمتری تولید کند. با تنظیم سطح هورمون شما، علائم در ۶ تا ۱۲ هفته بهبود می‌یابد. این روش درمانی می‌تواند حداقل تا یک سال ادامه یابد. این گزینه برای خانم‌های باردار یا شیرده بهتر است. در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود صحبت کنید.
  • جراحی. تیروئیدکتومی (تیروئید برداری) عملی است که پزشک غده تیروئید شما را خارج می کند. بعد از عمل احتمالاً دچار کم کاری تیروئید خواهید شد. می‌توانید مکمل‌های تیروئید مصرف کنید تا سطح هورمون را به حالت عادی برگردانید.
  • مسدود کننده‌های بتا. این داروها ضربان قلب شما را کند کرده و لرزش و اضطراب را کاهش می‌دهند. از مسدود کننده‌های بتا می‌توان با سایر روش‌های درمانی استفاده کرد. شما باید پس از بازگشت سطح تیروئید به حالت طبیعی، این روش درمانی را متوقف کنید.

زندگی کردن با پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید اگر درمان نشود، می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود. این موارد عبارتند از:

• مشکلات قلبی. ضربان قلب سریع ،به یک اختلال ریتم قلب (به نام فیبریلاسیون دهلیزی) یا نارسایی احتقانی قلب می‌تواند منجر شود.
  • استخوان‌های شکننده (پوکی استخوان). هورمون بیش از حد تیروئید می‌تواند مانع از جذب کلسیم بدن به استخوان‌های شما شود. می توانید کلسیم مورد نیاز را با تجویز پزشک خود دریافت کنید .پزشک ممکن است مکمل کلسیم را تجویز کند.
  • بحران تیروتوکسیک (مربوط به فعالیت سمی تیروئید). بدتر شدن ناگهانی علائم پرکاری تیروئید که منجر به تب، نبض سریع و روان آشفتگی می شود. علائم هذیان شامل کاهش هوشیاری، سردرگمی و بی قراری است. در صورت بروز این مشکل، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • ناباروری. هورمون بیش از حد تیروئید می‌تواند برخی از خانم‌ها را با مشکل بارداری روبه رو کند. تیروئید بیش فعال در دوران بارداری نیز می‌تواند برای مادر و نوزاد مضر باشد. اکثر پزشکان سطح هورمون تیروئید زنان را در این مرحله آزمایش می‌کنند.

افرادی که به بیماری گریوز مبتلا هستند ممکن است علایم پوستی قرمز و متورم بر روی شانه‌ها و پاها داشته باشند. برای تسکین این علایم از کرم‌های بدون نسخه یا هیدروکورتیزون استفاده کنید. همچنین ممکن است به دلیل بیماری گریوز مشکلات بینایی داشته باشید. برای تسکین این علائم:

• از کمپرس خنک کننده بر روی چشم خود استفاده کنید.
  • عینک آفتابی بزنید.
  • از قطره‌های لوبریکانت چشم استفاده کنید.
  • سر تخت خود را بلند کنید تا خون کمتری به سمت سرتان جریان داشته باشد.