سرطان لوزالمعده: علائم و درمان

وظایف لوزالمعده (پانکراس)

لوزالمعده یا پانکراس، یک اندام اسفنجی شکل و لوله‌ای در پشت معده است و وظیفه‌های مهمی در بدن دارد.

اولین وظیفه آن تولید آنزیم‌های گوارشی است که در فرایند هضم غذاها، به ویژه چربی‌ها، در روده کمک می‌کنند.

دومین وظیفه آن تولید هورمون‌هایی از جمله انسولین و گلوکاگون است که میزان قند خون را تنظیم می‌کنند.

سرطان لوزالمعده اتفاق می‌افتد زمانی که سلول‌های بدخیم در این اندام رشد کرده و شروع به پخش شدن می‌کنند.

در مورد ارتباط بین عملکرد لوزالمعده و دیابت، ابتلا به دیابت نوع ۱، سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس را تخریب می‌کند. به همین دلیل، افراد مبتلا به این نوع دیابت نیاز به تزریق مادام‌العمر انسولین دارند تا بتوانند میزان قند خون خود را کنترل کنند.

علائم و نشانه های سرطان لوزالمعده (پانکراس)

سرطان معده یکی از بیماری‌هایی است که به عنوان “خاموش” شناخته می‌شود، زیرا علائم آن در مراحل ابتدایی بیماری معمولاً قابل تشخیص نیستند. اما زمانی که سرطان گسترش می‌یابد، درد در بالای شکم و پشت احساس می‌شود.

این درد بعد از غذا خوردن و درازکشیدن بیشتر می‌شود. علائم دیگر این بیماری شامل زردی (یرقان)، ادرار تیره و مدفوع روشن، لخته خونی، سوء هاضمه، اسهال، تهوع و کاهش اشتها می‌شود.

سرطان معده هنگامی که در حال رشد و گسترش است، می‌تواند تأثیرات خود را بر روی کل بدن بگذارد. این ممکن است منجر به علائم دیگری مانند کاهش وزن، کسالت، ضعف و افسردگی، از دست دادن اشتها و افزایش قند خون شود.

همچنین برخی از افراد مبتلا به دیابت، به علت اختلالات ناشی از دیابت که باعث ناتوانی پانکراس در تولید انسولین می‌شود، ممکن است به سرطان معده مبتلا شوند. اما باید توجه داشت که اکثریت افرادی که دچار بیماری دیابت می‌شوند، همزمان به سرطان پانکراس مبتلا نیستند.

علت ها و دلایل سرطان لوزالمعده (پانکراس)

• سیگار : افراد سیگاری 2 تا 3 برابر غیر سیگاری ها در معرض این بیماری قرار دارند.
  • سن : بعد از 45 سالگی این بیماری شروع می شود.
  • جنسیت: بیشتر در زنان شایع است.
  • پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) مزمن
  • سیروز کبدی
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان لوزالمعده
  • داشتن رژیم پر چرب
  • عدم فعالیت بدنی

سرطان لوزالمعده به نام بیماری خاموش خوانده می شود، زیرا علائم آن در مراحل اولیه بیماری مشخص نمی شود.

• سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • نمونه برداری از لوزالمعده
  • ام آر آی از شکم
  • آزمایش خون
  • بررسی عملکرد کبد
  • لخته خونی
  • مشکلات کبدی

عوارض سرطان لوزالمعده

• لخته خونی
  • افسردگی و ضعف
  • مشکلات کبدی

درمان سرطان لوزالمعده

درمان سرطان لوزالمعده: روش‌های مختلف درمانی برای سرطان لوزالمعده و سرطان پانکراس وجود دارد. اگر سرطان پخش نشده باشد، جراحی می‌تواند یک راهکار موثر برای درمان باشد. اما اگر تومور از لوزالمعده خارج شده باشد، شیمی درمانی و پرتودرمانی به منظور کند کردن سرعت رشد تومور استفاده می‌شود. برای کاهش درد و ناراحتی افرادی که سرطان لوزالمعده آنها قابل بهبود نیست، از روش‌های تسکین دهنده موقتی استفاده می‌شود.

پرتودرمانی نیز بعد از جراحی می‌تواند به از بین بردن سلول‌های سرطانی باقیمانده کمک کند و همچنین به تسکین درد و مشکلات گوارشی ناشی از توده بزرگ سرطانی کمک می‌کند. از شیمی درمانی نیز برای سرطان‌هایی که پخش شده‌اند استفاده می‌شود. همچنین، هنگامیکه تومور به طور کامل از بین نرفته باشد و هنوز از لوزالمعده خارج نشده باشد، از پرتودرمانی و شیمی درمانی با هم استفاده می‌شود.

ایمونوتراپی (درمان بیولوژیکی) نیز یک روش درمانی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کند. همچنین، تسکین دهنده‌ها برای کاهش علائم و کنترل درد استفاده می‌شوند و هدف از آنها، بهبود کیفیت زندگی و بهبود روحیه می‌باشد. استفاده از این روش‌ها همراه با سایر درمان‌های سرطان مفید است.

سرطان پانکراس یک بیماری جدی به حساب می آید. بسیاری از موارد سرطان پانکراس موقع تشخیص، کاملا گسترش پیدا کرده اند و متاسفانه قابل درمان کامل نیستند. روش های درمانی تنها می توانند باعث افزایش طول عمر افراد و بالا بردن کیفیت زندگی آنها شوند. آزمایش های بالینی و تحقیقاتی برای کشف راه های موثرتری برای درمان سرطان پانکراس در حال انجام است.

پیشگیری از سرطان لوزالمعده

هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از سرطان لوزالمعده وجود ندارد، با این حال رعایت نکات زیر می تواند مؤثر باشد:

• سیگار را ترک کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و از مصرف زیاد چربی بپرهیزید.
  • ورزش منظم داشته باشید.