درمان ندول های تیروئید

ندول تیروئید یک ساختار غیرطبیعی گرد و تقریباً سفت است که ممکن است در قسمت‌های مختلف بدن بروز کند. این پدیده در جمعیت کشور ما شایع است و معمولاً با استفاده از اولتراسونوگرافی تیروئید، میزان تشخیص آن به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. اغلب ندول‌های تیروئید خوش‌خیم هستند، اما برخی از آن‌ها برای دلایل زیبایی یا به دلیل نشانه‌های گره‌های تیروئید مانند درد و یا ترس از تبدیل شدن به انواع بدخیم، نیاز به درمان دارند. درمان اصلی ندول‌های خوش‌خیم تیروئید شامل جراحی و یا دیگر درمان‌های پزشکی است. اما درمان جراحی ندول‌های تیروئید، عوارض خاص خود را دارد. همچنین، بهبود هورمون تیروئید بعد از درمان‌های هورمونی مهارکننده ندول‌های تیروئید هنوز مورد بحث است. بنابراین، روش‌های غیرجراحی کم تهاجمی مانند تزریق الکل (اتانول ابلیشن) و سوزاندن بافت با لیزر (ILP) نتایج خوبی را نشان داده‌اند.

ندول تیروئیدی به‌معنای گرهک (ندول) خوش‌خیم یا بدخیم تیروئید است که در جلوی گردن درگیر می‌شود. تومورهای خوش‌خیم بسیار شایع‌تر هستند و بعید است که به سایر بخش‌های بدن گسترش یابند. این رشد ممکن است کیستی یا توپر (آدنوم تیروئید) باشد. گرهک‌های بدخیم تیروئید می‌توانند گسترش یابند و زندگی را تهدید کنند. علایم اولیه در هر دو نوع مشابه هستند و هر دو جنس و تمام گروه‌های سنی را مبتلا می‌کنند. ندول‌های خوش‌خیم در زنان شایع‌تر از مردان هستند، در حالی که ندول‌های بدخیم بیشتر در کودکان 7-4 ساله ایجاد می‌شوند.

تشخیص ندول های تیروئید

گره تیروئید یک تغییر نئوپلاسمی در بافت تیروئید است که اکثراً توسط بیمار خود یا در زمان معاینه پزشکی کشف می‌شود. شیوع بالینی گره‌های تیروئید در مناطق با تامین یود کافی حدود ۴ تا ۷ درصد است، در حالی که در کشورهای با کمبود متوسط یا شدید یود، گواتر بومی و گره‌های تیروئید رایج‌تر هستند. شیوع گره‌های غیر قابل لمس بیشتر است و با افزایش سن، شیوع آن‌ها افزایش می‌یابد. با استفاده از اولتراسونوگرافی غده تیروئید، شیوع گره‌های تیروئید در زنان مسن‌تر از ۶۰ سال به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد.

آزمون‌های تشخیصی ممکن است شامل بررسی‌های آزمایشگاهی خون، اسکن تیروئید، بیوپسی با سوزن، سونوگرافی و رادیوگرافی باشد. این آزمون‌ها به تشخیص سرطان کمک می‌کنند و از انجام جراحی غیرضروری جلوگیری می‌کنند.

درمان گره‌های تیروئید ممکن است شامل یک یا ترکیبی از درمان‌ها باشد. در برخی موارد، از دوزهای سرکوب‌گر هورمون تیروئید برای تشخیص و درمان گره‌های تیروئید استفاده می‌شود. در صورت افزایش اندازه گره‌ها، جراحی توصیه می‌شود. این جراحی ممکن است شامل آسپیره کردن تومور کیستیک یا برداشتن تومور توپر و لوب درگیر تیروئید (تیروئیدکتومی تقریباً کامل؛ لوبکتومی) باشد.

بیماران باید پس از درمان گره‌های تیروئید با جراحی، فعالیت‌های طبیعی خود را بهبود دهند و در صورت مشکل در صدا پس از جراحی، ممکن است به گفتار درمانی احتیاج داشته باشند.

برای آشنایی با ” علایم ندول های تیروئید ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: سینا نیوز. پزشکان ایران. پردیس نور. ویکی پدیا

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره