درمان جراحی ژنیکوماستی

[sbu_post_image]

ژنیکوماستی یک وضعیت است که در آن سینه‌های مردان به طور غیرطبیعی بزرگ و یا بزرگتر از حد معمول می‌شوند و می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. این وضعیت ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی، عوامل ارثی، بیماری‌ها و یا مصرف برخی داروها باشد. ژنیکوماستی می‌تواند منجر به ناراحتی روحی و کاهش اعتماد به نفس شود. برخی از مردان ممکن است به دلیل نگرانی از این وضعیت، از فعالیت‌های فیزیکی یا حتی تماس‌های جسمی پرهیز کنند و به همین دلیل به سمت درمان جراحی ژنیکوماستی روی آورند.

ژنیکوماستی به معنای رشد غیرطبیعی و بزرگ شدن بافت پستان در جنس مرد است، به طوری که اندازه یک یا هر دو پستان در مردان بیش از ۲ سانتیمتر می‌شود.

مشخصات ژنیکوماستی شامل موارد زیر است:

– افزایش چربی موضعی
– افزایش رشد بافت غددی
– افزایش هر دو (هم چربی و هم بافت غددی)

ژنیکوماستی ممکن است به صورت یک‌طرفه (تنها یک سینه) یا دو‌طرفه (هر دو سینه) رخ دهد.

جراحی پلاستیک برای اصلاح ژنیکوماستی به اصطلاح ماموپلاستی کاهنده نامیده می‌شود. این جراحی به کوچک کردن اندازه سینه و تغییر شکل قفسه سینه به سمت صاف و زیباتر کمک می‌کند. در موارد شدید ژنیکوماستی، وزن بافت اضافی سینه ممکن است باعث آویزان شدن سینه‌ها و کشیدگی ناحیه هاله (پوست تیره اطراف نوک سینه) شود. در این موارد، با عمل جراحی می‌توان بهبودی در موقعیت و اندازه هاله و کاهش پوست اضافی را ایجاد کرد.

مراحل درمان جراحی ژنیکوماستی

  • بی هوشی در درمان جراحی ژنیکوماستی

برای حفظ آسایش شما طی عمل جراحی ، داروهائی تجویز خواهد شد . گزینه ها شامل تسکین داخل وریدی و بی هوشی عمومی هستند . پزشک شما بهترین گزینه را به شما توصیه خواهد کرد .

  • لیپوساکشن در درمان جراحی ژنیکوماستی

در مواردی که ژنیکوماستی اصلی‌اش افزایش بافت چربی است، می‌توان از تکنیک لیپوساکشن به تنهایی استفاده کرد. در این روش، یک کانولا (لوله‌ای نازک توخالی) از برش‌های کوچک وارد منطقه مورد نظر می‌شود و به صورت کنترل شده به جلو و عقب حرکت کرده تا چربی اضافی را شکسته و شل کند. سپس چربی با استفاده از مکش خلا از بدن خارج می‌شود. روش‌های مختلفی برای انجام لیپوساکشن وجود دارد و قبل از انجام جراحی ژنیکوماستی، روش مناسب‌تر برای شما توسط پزشک تعیین خواهد شد.

  • اکسزیون یا برداشتن سینه در درمان جراحی ژنیکوماستی

هنگامی که نیاز به خارج کردن بافت غددی سینه یا پوست اضافی برای درمان ژنیکوماستی وجود دارد، تکنیک‌های اکسیژن (برداشتن با جراحی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، اکسیژن برای کوچک کردن هاله و تغییر نوک سینه به موقعیت طبیعی مردانه نیز لازم است. الگوهای برش براساس شرایط و ترجیحات جراحی متغیر است.

گاهی ژنیکوماستی با ترکیب لیپوساکشن و اکسیژن درمان می‌شود.

در کل، هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه (استروژن و تستوسترون) در هر دو جنس با نسبت‌های متعادلی در گردش خون وجود دارند. هر گونه اختلال در بالانس یا تعادل نسبت طبیعی این هورمون‌ها در بدن می‌تواند منجر به بروز صفات ثانویه جنسی بطور غیرطبیعی در زنان و مردان شود. ژنیکوماستی نیز به علت این اختلال تعادل هورمونی در جنس مرد بروز می‌کند و گاهی نیاز به درمان جراحی ژنیکوماستی برای رفع این مشکل وجود دارد.

برای آشنایی با ” علایم ژنیکوماستی ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: کلینیک ایرانا. انجمن جراحان پلاستیک

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره