درمان بلوغ زودرس

[sbu_post_image]

پیدایش بلوغ قبل از 9 سالگی در پسرها، بلوغ زودرس (precocious puberty) نامیده می شود. پیش رسی همجنس گرا (isosexual precocity) به تکامل جنسی زودرس، شامل جنسیت فنوتیپی گفته می شود و با ایجاد مو در ناحیه صورت و رشد آلت همراه است و در اثر افزایش آندروژن وابسته به گنادوتروپین و غیروابسته به گنادوتروپین به وجود می آید. پیش رسی غیر هم جنس گرا (heterosexual precocity) به تکامل زودرس ویژگی های زنانه، مانند رشد پستان ها در پسرها گفته می شود. با ما همراه باشید تا با روش درمان بلوغ زودرس آشنا شوید.

علل بلوغ زودرس

بلوغ زودرس یک وضعیت پزشکی است که در آن صفات جنسی و نمادهای جنسیتی قبل از سن معمول بلوغ ظاهر می شوند. برای تشخیص بلوغ زودرس، باید علل آن شناسایی شوند. علل زیادی می تواند باعث بلوغ زودرس شود، از جمله تومورهای هیپوتالاموس، تومورهای دستگاه عصبی مرکزی، تومورهای سینه، سندرم مک کیون-آلبرایت و افزایش مادرزادی بافت غده فوق کلیه.

برای تشخیص بلوغ زودرس، باید سطح LH و FSH را اندازه گیری کرد تا بتوان تعیین کرد که گنادوتروپین ها در ارتباط با سن تقویمی افزایش یافته اند یا نه. همچنین، بررسی ضایعات دستگاه عصبی مرکزی با گرفتن شرح، معاینه عصبی و MRI، اندازه گیری تستوسترون و چند آزمایش تخصصی دیگر نیز صورت می گیرد.

به طور کلی، بلوغ زودرس یک وضعیت پزشکی جدی است که نیاز به تشخیص و درمان دارد. در صورتی که شما یا کودک شما علائم بلوغ زودرس را دارید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید.

درمان بلوغ زودرس

درمان بلوغ زودرس در مواردی که علت بیماری شناخته شده است، مانند وجود ضایعه در دستگاه عصبی مرکزی یا تومور بیضه، با برطرف کردن اختلال زمینه‌ای انجام می‌شود. همچنین، در برخی موارد از آنالوگ‌های طولانی اثر GnRH (هورمون آزادکننده گنادوتروپین) برای مهار گنادوتروپین‌ها، کاهش تستوسترون، متوقف کردن بلوغ زودرس و به تعویق انداختن بلوغ استخوانی تسریع شده و پیشگیری از بسته شدن زودرس اپی‌فیز استفاده می‌شود. اگر درمان قبل از 6 سالگی آغاز شود، این موضوع می‌تواند بیشتر از زمان‌های دیگر برای افزایش قد نهایی در بزرگسالی مؤثر باشد.

بلوغ زودرس در دختران هنگامی رخ می‌دهد که جوانه‌های پستانی، پیش از 8 سالگی ایجاد شوند و یا آغاز قاعدگی قبل از 9 سالگی اتفاق بیفتد. اختلالاتی که در آنها ویژگی‌های جنسی یا جنسیت ژنتیکی و گُنادی تناسب داشته باشد، به عنوان پیش‌رسی همجنس‌گرا شناخته می‌شوند. از سوی دیگر، پیش‌رسی غیر همجنس‌گرا زمانی رخ می‌دهد که صفات جنسی یا جنسیت ژنتیکی هماهنگی نداشته باشند، به عبارت دیگر، مردنمایی در دختران یا زن‌نمایی در پسران رخ دهد.

در دختران، بلوغ زودرس دلایل مختلفی دارد، از جمله می‌توان به موارد سرنوشیت، بیماری‌های مغزی، افزایش مادرزادی بافت غده فوق کلیه، تومورهای تخمدان و غده فوق کلیه، سندرم مک‌کیون-آلبرایت، کم‌کاری تیرویید و مصرف داروهای حاوی استروژن اشاره کرد.

مردنمایی (ویریلیزاسیون) در دختران قبل از بلوغ، معمولاً ناشی از افزایش بافت (هیپرپلازی) غدد فوق کلیه یا ترشح آندروژن از تومور تخمدان یا غده فوق کلیه است. علایم مردنمایی شامل تغییر صدا، کاهش اندازه پستان، افزایش عضلات، بزرگ شدن کلیتوریس و افزایش هیجان جنسی می‌باشد.

برای تشخیص بلوغ زودرس در دختران، ابتدا با بررسی شرح حال، معاینه فیزیکی از طریق بررسی مقعد و شکم، انجام سونوگرافی شکم، تعیین سن استخوانی، تست تحریک GnRH و اندازه‌گیری هورمون‌های تیروید، TSH و گنادوتروپین (در صورت لزوم، اندازه‌گیری سطوح آندروژن یا استروژن)، تشخیص این وضعیت انجام می‌شود. در صورت شک وجود اختلالات عصبی و عدم وجود شواهد تومور تخمدان یا غده فوق کلیه، MRI و CT اسکن نیز انجام می‌شود. درمان بلوغ زودرس دختران، توسط پزشک متخصص و بر اساس عامل ایجاد‌کننده و نوع اختلال، انجام می‌شود.

برای آشنایی با ” نشانه های بلوغ زودرس ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: کتاب بیماری های غدد

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره