جلوگیری از عوارض دیابت

[sbu_post_image]

افرادی که دیابت یا بیماری قند دارند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سکته های قلبی و مغزی هستند و مشکلات جنسی، عفونتهای مکرر و خرابی دندان را بیشتر از دیگران تجربه می کنند. برای جلوگیری از عوارض دیابت بهتر است این مقاله را با دقت بخوانید.

سکته های قلبی و مغزی

بیماری دیابت در طولانی مدت می‌تواند تأثیرات منفی بر روی عروق داشته و افراد دیابتی را بیشتر از دیگران در معرض خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دهد. در مرحله اول، عوارض دیابت می‌تواند باعث صدمات به عروق بزرگی که خون را به قلب و دیگر اعضای بدن همچون دست‌ها، پاها و مغز منتقل می‌کنند، گردد. این موضوع باعث می‌شود که قلب بیشتر و با فشار بیشتری کار کند و این افزایش فشار مداوم می‌تواند باعث بروز سکته قلبی و مغزی به دلیل بسته شدن عروق کوچکتری که قلب و مغز را تأمین می‌کنند، گردد. البته در مرحله اول، صدمات به عروق علائم خاصی ندارند، اما بیماران ممکن است از مشکلاتی مانند عدم جوش خوردن یا دیر جوش خوردن زخم‌ها و بریدگی‌ها، انقباض دردناک عضلات پا که با استراحت تسکین می‌یابد و سرگیجه‌های متناوب شکایت کنند.

مشکلات روابط جنسی و کاهش میل جنسی

بیماری دیابت در دراز مدت به سلول های عصبی ضایعاتی وارد می کند. این ضایعات عصبی در عوارض دیابت موجب نارسایی فرستادن پیغامهای عصبی گشته و کار سیستم اعصاب را برای مسئولیتهای مختلف دارد مختل می کند. همین مسئله در عوارض دیابت سبب مشکلات جنسی در مردها و زنهای دیابتی می گردد.

ابتلا به عفونتهای پی در پی

افراد دیابتی در معرض خطر عفونتها و مشکلات دیگر پوستی می باشند. برای این که مراقبت از خود را در برابر عوارض دیابت به طور کامل انجام دهید بایستی از پوست خود نیز مراقبت کنید به خصوص ناحیه پاها با اولین علائم عفونت در پا به خصوص و یا در هر نقطه ی دیگری از بدن توجه کرده و یاد بگیرید که چگونه عوارض دیابت را درمان کنید.

راه های مراقبت از پوست

برای جلوگیری از عوارض پوستی در دیابت، حمام روزانه با صابون‌های ملایم و آب ولرم و استفاده از نرم کننده‌های پوست به مراتب مفید است. همچنین، استفاده از نرم کننده‌های پوست هنگامی که بدن هنوز مرطوب است، باعث نرمی پوست و جلوگیری از خارش و خشکی در عوارض دیابت می‌شود.

جلوگیری از صدمات پوستی، بریدگی، خراش و یا فرو رفتن خار و سوزن، بریده چوب و غیره در پوست نیز بسیار مهم است. در هنگام باغبانی، تعمیرات، شستن ظروف و تمیزی منزل حتماً دستکش بپوشید. همچنین، از آفتاب زدگی پرهیز کنید و در صورت نیاز، عینک بزنید. در زمستان، در هوای سرد وقتی که سرما و برف شدید می‌باشد، لباس گرم و کافی بپوشید تا از سرمازدگی جلوگیری شود و یا کمتر از منزل خارج شوید.

در صورت بریدگی پا و صدمات پوستی، به سرعت معالجه کنید. محل صدمه را با آب و صابون شسته و آن را پانسمان کنید. اگر زخم یا بریدگی با تمام توجهات شما پس از دو سه روز جوش نخورد و علائم عفونت را در عوارض دیابت مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض عفونت در افراد دیابتی شامل علائمی مانند سرخی اطراف پوست، گرم بودن پوست، ورم و نبض دار شدن اطراف زخم می‌شوند. زنان مبتلا به دیابت نیز بیشتر در معرض عفونت‌های مهبل هستند زیرا افزایش قند خون محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها در این محل فراهم می‌کند.

علائم عفونت مهبل در افراد دیابت شامل خارش در محل مهبل، سوزش هنگام ادرار کردن و ترشحات سفید زنانه می‌باشد. عدم درمان به موقع عفونت‌های مثانه نیز می‌تواند عوارض شدیدتری را به وجود آورد.

علائم عفونت مثانه در افراد دیابت شامل تکرار ادرار، احساس پر بودن مثانه ولی مشکل ادرار کردن، سوزش هنگام ادرار کردن، ادرار کدر یا خون‌آلود، درد پشتی، به ویژه در ناحیه پایینی کمر می‌باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم، مهم است که به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

عفونتهای دهان و دندان

بالا بودن میزان قند خون فرد را در معرض عوارض دیابت و خطر بیماری های لثه و دندان قرار می دهد. توجهات روزانه دهان و دندان، مسواک کردن، استفاده از نخ دندان و استفاده از دهان شوی. مراجعه به دندان پزشک هر شش ماه یک بار لطفاً به دندان پزشک خود اطلاع دهید که شما مبتلا به دیابت هستید.

توجه:

پیروی از رژیم های غذایی تعیین شده توسط تیم بهداشتی برای جلوگیری از عوارض دیابت، خوردن داروها به موقع برای کنترل قند خون، آزمایش قند خون و یادداشت دقیق آن در پرونده خود، چک کردن فشار خون به طور منظم در صورت بالا بودن و کم کردن آن و پیروی منظم از رژیم درمانی خود، آزمایش خون برای HbA هر دو و یا سه ماه یکبار، معاینات سالانه چشم، آزمایشات خون و ادرار کامل سالانه برای جلوگیری عوارض دیابت ناشی از ناراحتی های کلیوی لازم است.

به پزشک معالج و یا پرستار تیم بهداشتی خود علایم زیر را برای جلوگیری از عوارض دیابت گزارش دهید: درد، مور مور شدن یا بی حس شدن در ناحیه انگشتان پا و یا هرگونه مشکل و نارسایی در روابط جنسی. هر روز پاهای خود را به دقت بررسی کنید. آنها را مرتب بشویید. از جوراب نخی و یا پنبه ای استفاده کنید، در صورت بروز هرگونه عارضه آن را گزارش دهید. اگر حامله هستید ویا به فکر آن هستید که صاحب فرزندی بشوید با دکتر خود مشاوره کنید و تحت نظر مستقیم پزشک معالج خود به این کار اقدام نمایید زیرا نگه داشتن میزان قند خون در حد طبیعی در دوران حاملگی خطر عوارض دیابت را برای شما و فرزندتان کاهش می دهد. اگر سیگاری هستید حتماً سیگار را ترک کنید به خصوص اگر برنامه حامله شدن دارید. به یاد داشته باشید که قدرت در دانستن است.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان مرض قند ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوارض دیابت مطالعه فرمایید.

منبع: کتاب جدیدترین روش های کنترل دیابت