بیماری های غدد مربوط به چاقی

[sbu_post_image]

بسیاری از بیماری‌های غدد باعث چاقی می‌شوند. از جمله، کم‌کاری غده تیروئید باعث کاهش هورمون‌های تیروئید می‌شود که نقش مهمی در سوخت و ساز مواد غذایی در بدن دارند. کاهش این هورمون‌ها باعث ذخیره سازی چربی و در نتیجه چاقی تیروئیدی می‌شود. بیماری‌های دیگری نیز مانند اختلالات عصبی-عضلانی، بیماری‌های استخوان و مفاصل بصورت غیرمستقیم و از طریق کاهش فعالیت، باعث چاقی می‌شوند. اختلال در هورمون‌های جنسی همچنین ممکن است تعادل متابولیکی بدن را بهم بزند و یکی از عوارض آن، چاقی هورمونی باشد، به طوری که در زنان و مردان هر دوی آن ممکن است رخ دهد.

ارتباط چاقی هورمونی و نازایی

با توجه به زندگی مدرن امروزی، استرس و چاقی هورمونی به عنوان دو عامل مهم در بروز مشکلات نازایی شناخته می‌شوند. بر اساس آمارها، 80 درصد از زوجین با مشکلات نازایی مواجه هستند و این مشکلات تبعات پزشکی، اقتصادی، روحی و روانی را برای خانواده‌ها به همراه دارد. به تازگی، استرس و چاقی هورمونی به عنوان دلیل مهمی برای نازایی در آقایان و خانم‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از نکات مهم درمان نازایی، این است که استرس و وزن بالا می‌تواند به نازایی مرتبط باشد و کاهش وزن در خانم‌های چاق می‌تواند امید بیشتری به درمان نازایی بدهد. این اقدام می‌تواند به تحریک تخمک‌گذاری کمک کرده و مشکل نازایی را حل کند. همچنین، علت پیدایش جوش و پرمویی بدن ممکن است به بالا بودن سطح هورمون‌های مردانه در خانم‌ها باشد که درمان‌های خاصی برای آن وجود دارد.

همچنین، چاقی یکی از علل شایع بیماری‌های غدد در کودکان است که شامل کم‌کاری تیروئید، کوتاهی قد، دیابت، بلوغ زودرس یا دیررس می‌شود. درمان به موقع و صحیح این بیماری‌ها در کودکان اهمیت دارد زیرا در غیر این صورت، ممکن است بیمار دچار عقب‌افتادگی ذهنی شود.

درمان بیماری های غدد مربوط به چاقی

با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم، می‌توان وزن خود را کاهش داد و چاقی هورمونی را اصلاح کرد. این اقدامات می‌توانند منجر به بهبود یا حتی رفع بیماری‌های غدد مرتبط با چاقی شوند. بر اساس نظر متخصصان، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم، می‌تواند خطرات چاقی هورمونی را کاهش دهد.

از روش‌های موقت و ناکارآمد برای درمان چاقی آگاهی داریم که چاقی می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامت روحی و جسمی فرد ایجاد کند. بنابراین، درمان بیماری‌های غدد مرتبط با چاقی برای دستیابی به سلامتی و تناسب بدن و افزایش طول عمر ضروری است. امروزه، بسیاری از افراد این اطلاع را دارند که تنها با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم می‌توان به درمان منطقی و اصولی چاقی پرداخت. با این حال، روش‌های دیگری نیز برای درمان چاقی پیشنهاد می‌شود که بعضی از آن‌ها غیرعلمی، سودجویانه و کم‌اثر و حتی خطرناک هستند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” تاثیر اختلالات هورمونی بر چاقی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چاقی هورمونی مطالعه فرمایید.

منبع: پزشک سنتی. فرارو. اکاایران. دکتر بابا بیگلو

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره