بیماریهای پوستی در دیابت

[sbu_post_image]

دیابت قندی یک بیماری متابولیکی است که در سوخت و ساز قند خون اختلال ایجاد می شود. قند خون گلوکز نام دارد .مولکولهای قند از طریق دستگاه گوارش وارد خون شده و توسط هورمونی بنام انسولین که از سلول های بتای جزایر لانگرهانس لوزالمعده ترشح می شود به سلول های بدن اجازه ورود می یابند تا در آنجا برای تولید انرژی مصرف یا ذخیره گردند. در این بیماری یا انسولین مورد نیاز وجود ندارد ، یا ناکافی است و یا اینکه سلول ها نسبت به انسولین مقاومت نشان می دهند. بالا بودن قند خون و عدم کنترل آن در دراز مدت می تواند در همه ی اندام های بدن از جمله چشم ، کلیه ، قلب و عروق خونی ایجاد اختلال نماید.

اگر به دیابت مبتلا هستید بهتر است از ناراحتی ها ومشکلات پوستی خطرناکی که بنحوی با بیماری دیابت مرتبط است، آگاه شوید تا در صورت ابتلأ به آنها قبل از ایجاد وضعیت حاد و غیرقابل کنترل به پزشک مراجعه نمائید. حدود ۳0% بیماران دیابتی در طول زندگی خود ضایعات پوستی را تجربه می کنند. ضایعات پوستی دیابتی می تواند بر اثر اختلالات متابولیکی حاد و عوارض دژنرایتو مزمن ایجاد شود. علاوه بر این ضایعات پوستی غیر مرتبط با این دو مکانیسم نیز دیده می شود.

مشکلات پوستی ناشی از دیابت

یکی از شایعترین تظاهرات دیابت مستعد شدن پوست برای ایجاد زخم و عدم بهبود زخم ها است. برخی از ضایعات پوستی مربوط به واکنش های پوست به درمان دیابت است که عبارتند از:

اسکلرودرما دیابتیکروم

این عارضه پوستی نادر، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را تحت تأثیر قرار می دهد. این ناراحتی پوستی باعث ضخیم شدن پوست در ناحیۀ پشت گردن و بالای کمر می گردد. درمان این عارضه کنترل قند خون بیمار است . لوسیون ها و مرطوب کننده ها نیز به نرم کردن پوست، کمک می کنند.

برص یا ویتیلیگو

این ناراحتی پوستی دربیماران دیابتی نوع۱ شایعتر از نوع ۲ است. در این بیماری رنگ پوست تغییر می کند و سلولهای ویژۀ تولید کنندۀ رنگدانه های پوست از بین می روند که در نتیجۀ آن لکه های بیرنگی بروی پوست ایجاد می شود . بیماری برص بیشتر بروی قفسۀ سینه و شکم ایجاد میشود، اما ممکن است بروی صورت، اطراف دهان یا سوراخ های بینی یا چشم ها نیز ایجاد شود. درمانهای فعلی برای این بیماری پمادهای استروئیدی موضعی و تاتوکردن ناحیۀ بیرنگ شده است . چنانچه به برص مبتلا شده اید، لازم است از کرم های ضد آفتاب با SPF۱۵ یا بالاتر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده نمائید.

منبع: موسس خیریه طبرستان

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره