بهترین متخصص تیروئید(متخصص تیروئید قادر به درمان کدام بیماری هاست؟)

بهترین متخصص تیروئید

بررسی غدد درون ریز یک حوزه گسترده و پیچیده در علم پزشکی است که به بررسی هورمون‌های مختلف، عملکرد آنها و اختلالاتی که به علت برهم خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن به وجود می‌آید می‌پردازد. غدد به ساختارهایی گفته می‌شود که به تولید هورمون می‌پردازند. هورمون به مسئولینی گفته می‌شود که به کنترل فعالیت‌های درون بدن می‌پردازد و با تاثیرات متفاوتی بر متابولیسم بدن، جذب مواد غذایی، مصرف آنها، رشد و نمو بدن و بازدهی همراه است. هورمون‌ها همچنین نحوه واکنش بدن به محیط اطراف را کنترل می‌کنند و انرژی لازم را برای انجام کارهای مختلف در اختیار بدن قرار می‌دهند. ساختارهایی که سیستم غدد بدن را به وجود می‌آورند عبارتند از غده هیپوفیز، غده هیپوتالاموس، غده تیروئید، غده پاراتیروئید، غده آدرنال، لوزالمعده، تخمدان‌ها، غده تیموس، غده صنوبری و بیضه‌ها. در صورت اختلال در عملکرد غدد درون ریز و تیروئید، بهتر است به یک متخصص تیروئید مراجعه کرد.

 متخصص غدد درون ریز کیست؟

یک متخصص غدد درون‌ریز یک پزشک آموزش‌دیده است که در زمینه اعضای داخل بدن تحصیل کرده و در تشخیص بیماری‌ها و اختلالات مرتبط با غدد و هورمون‌های بدن تخصص دارد. هورمون‌ها توسط غدد تولید می‌شوند و توسط جریان خون به بافت‌های مختلف بدن فرستاده می‌شوند و سیگنال‌هایی را به آن بافت‌ها ارسال می‌کنند و به آنها دستور می‌دهند که باید چه کاری را انجام بدهند. در صورتی که غدد بدن نتوانند به مقدار درست به تولید هورمون بپردازند، باعث بروز بیماری‌هایی می‌شوند که بر جنبه‌های زیادی از زندگی فرد تاثیر خواهد گذاشت. بازگرداندن سطح هورمون‌ها به حالت طبیعی، هدف اصلی از درمان و مراجعه به پزشک است.

اگرچه پزشک عمومی ‌اطلاعات بسیار زیادی درباره بدن انسان، بیماری‌ها و اختلالات مرتبط با غدد و هورمون‌ها دارد، معمولاً بیماران خود را به متخصص غدد ارجاع می‌دهد. متخصص غدد می‌تواند با استفاده از تست‌های خاص و معاینه فیزیکی، برای تشخیص بیماری‌هایی مانند دیابت، هیپوتیروئیدیسم، هیپرتیروئیدیسم و سایر اختلالات غددی که باعث تغییر سطح هورمون‌ها می‌شوند، به بیماران کمک می‌کند.

درمان بیماری‌های غددی ممکن است شامل مصرف داروها و تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی باشد. برای بیمارانی که به دلیل اختلالات غددی نمی‌توانند به صورت طبیعی هورمون‌های بدن خود را تولید کنند، درمان با هورمون‌های مصنوعی ممکن است لازم باشد.

بنابراین، برای تشخیص و درمان بیماری‌های غددی، مراجعه به یک متخصص غدد ضروری است. این پزشکان می‌توانند با تشخیص بیماری و تجویز درمان مناسب، به بیماران کمک کنند تا سطح هورمون‌های خود را به حالت طبیعی بازگردانند و بهبودی را تجربه کنند.

 متخصص غدد چه کاری انجام می‌دهد؟


متخصص غدد چه کاری انجام میدهد

بررسی غدد درون ریز بدن شامل ارزیابی غدد مختلف بدن و هورمون‌های تولید شده توسط آنها و مطالعه عملکرد آنها و اختلالاتی است که به علت افزایش یا کاهش سطح هورمون‌ها در بدن به وجود می‌آید. غددی که سیستم غدد درون ریز بدن را تشکیل می‌دهند، شامل غده هیپوفیز، غده هیپوتالاموس، غده تیروئید، غده پاراتیروئید، غده آدرنال، لوزالمعده، تخمدان‌ها، غده تیموس، غده صنوبری و بیضه ها هستند. هورمون‌هایی که توسط غدد بدن آزاد می‌شوند، به کنترل فعالیت‌های بدن از قبیل متابولیسم بدن، جذب مواد غذایی، استفاده از انرژی مواد غذایی، رشد و تکامل و بازدهی می‌پردازند. این هورمون‌ها بر نحوه عکس العمل ساختارهای داخلی بدن به عوامل محیطی کنترل دارند و انرژی مورد نیاز برای انجام امور مختلف را فراهم می‌کنند. متخصص غدد با بیماری‌ها و اختلالات غدد آشنایی دارد و نحوه تشخیص و درمان آن‌ها را می‌داند. هدف از درمان اختلال غدد بهبود سطح هورمون‌ها در بدن است. متخصص غدد همچنین به درمان اختلالات فیزیولوژیکی از قبیل متابولیسم نامناسب سوخت و ساز و گردش خون می‌پردازد زیرا اختلالات هورمونی می‌تواند به دنبال مشکلاتی که در خارج از سیستم غدد از قبیل مغز، قلب و کلیه وجود دارد، ایجاد گردد.

متخصص تیروئید کدام بیماری‌ها را درمان می‌کند؟


 دیابت شیرین

دیابت شیرین یکی از اختلالات شایعی است که متخصص غدد به درمان آن می‌پردازد. این اختلال به علت تولید و ترشح ناکافی انسولین توسط لوزالمعده و افزایش بیش از حد سطح قند خون به وجود می‌‌آید که باعث آسیب رساندن به اعضای مختلف بدن خواهد شد. متخصص غدد با تجویز رژیم غذایی و داروهای کاهنده سطح قند خون از قبیل انسولین به درمان دیابت  می‌پردازد. متخصص غدد همچنین با اطرافیان بیمار ارتباط نزدیکی دارد تا سطح قند خون آنها را کنترل کند و آنها را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد تا به این ترتیب از بروز مشکلات مربوط به سلامت در آنها جلوگیری شود.

 اختلالات تیروئید

اختلالات تیروئید می‌تواند شامل ‌هایپرتیروئیدیسم یا پر کاری تیروئید، و هیپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید باشد. متخصص غدد بر اساس نوع اختلال کم کاری یا پر کاری تیروئید به تجویز مکمل تیروئید یا جلوگیری از تولید هورمون تیروئید می‌پردازد تا سطح این هورمون متعادل گردد.

 سایر بیماری‌ها و اختلالاتی که توسط متخصص غدد درمان می‌شود

سایر بیماری‌ها و اختلالاتی که متخصص غدد به درمان آنها می‌پردازد به شرح زیر می‌باشد:

  • بیماری‌های متابولیکی
  • یائسگی
  • پوکی استخوان و کمبود ویتامین c که باعث بروز راشیتیسم و نرمی استخوان در کودکان می‌‌شود
  • ناباروری
  • بلوغ زودرس
  • کوتاهی قد
  • بیماری غدد در کودکان
  • رشد بیش از حد قد یا غول پیکری
  • سرطان غدد درون ‌ریز
  • بالا بودن فشار خون ناشی از عملکرد نامناسب غدد مانند تومور غدد آدرنال
  • بالا بودن سطح چربی خون یا ناهنجاری‌های چربی مرتبط با بیماری قلبی

دکتر حسین دهقان منشادی، متخصص بیماری­های تیروئید، غدد و متابولیسم در تهران، آماده ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران غدد هستند.

برای اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 02122894108 تماس بگیرید.

 ۸ نکته برای پیدا کردن بهترین متخصص غدد


۸ نکته برای پیدا کردن بهترین متخصص غدد

اگر دیابت شما به تازگی تشخیص داده شده است، سطح قند خون شما افزایش یافته است یا در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارید پیدا کردن بهترین متخصص غدد در درمان و کنترل قند خون شما بسیار ضروری است. ارتباطی که شما با پزشک خود برقرار می‌‌کنید علاوه بر آنکه به کنترل بیماری شما کمک می‌‌کند در بهبود شرایط شما و کنترل دیابت و تضمین سلامت شما موثر است. اکنون این سوال مطرح می‌شود که چگونه باید یک متخصص غدد خوب را پیدا کنید که بتواند به شما کمک کند در کنار دیابت به زندگی خود ادامه دهید و به اهداف خود که همان زندگی سالم است دست پیدا کنید.

از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید

از دوستان و آشنایان خود و یا از پزشکی که فعلاً تحت نظر او هستید برای پیدا کردن بهترین متخصص غدد سوال کنید و از آنها بپرسید که چرا آن پزشک را پیشنهاد می‌دهند و چرا فکر می‌کنند دکتر خوبی است.

 در اینترنت جستجو کنید

پس از آن که فهرستی از چندین پزشک را به دست آوردید در اینترنت به جستجو بپردازید تا اطلاعات بیشتری را در ارتباط با تخصص و مهارت پزشک مربوطه به دست بیاورید. از مطالعه نظرات افرادی که تحت نظر پزشک قرار داشتند غافل نشوید اما به خاطر داشته باشید که هر فرد نیازها و شخصیت متفاوتی دارد و ممکن است یک متخصص غدد از نظر یک بیمار بسیار خوب باشد اما بیمار دیگر چنین نظری نداشته باشد.

 مدارک پزشکی آنها را بررسی کنید

مدارک پزشکی دکتری که پیدا کردید، دانشگاهی که درس خوانده است، تخصص و پروانه طبابت او را بررسی کنید و مطمئن شوید که یک متخصص غدد کاربلد و باتجربه است.

 به پزشک مورد نظر خود مراجعه کنید

هنگامی‌ که به پزشک مورد نظر خود مراجعه می‌کنید به نحوه برخورد صمیمانه پزشک و منشی مطب، اطلاعات و توانایی پزشک برای کمک به شما و مواردی از این قبیل توجه کنید. شما باید در مطب پزشک کاملا احساس راحتی کنید و مطمئن باشید به فردی مراجعه کردید که می‌توانید به او اطمینان کنید. توانایی برقراری ارتباط دوستانه یک فاکتور مهم برای ایجاد رابطه موثر و بلند مدت است.

 سوالات خود را از پزشک بپرسید

قبل از مراجعه به پزشک باید فهرستی از سوالاتی که دارید را تهیه کنید و آنها را از پزشک خود بپرسید تا بتوانید پاسخ همه سوالاتی که ذهن شما را درگیر کرده است را پیدا کنید. به عنوان مثال نظر پزشک خود را درباره کاهش وزن، کنترل قند خون و کنترل بیماری دیابت بپرسید. اگر شما از انسولین استفاده می‌کنید از پزشک خود بپرسید که آیا با وسایل تزریق انسولین آشنایی دارد یا خیر؟ آیا با نرم افزارهای کنترل دیابت آشنایی دارد؟ شما باید بتوانید به راحتی و بدون مشکل با او درباره نوبت بعدی مراجعه خود به مطب، برنامه ریزی برای طرح درمان، سیاست‌های پزشک و ارتباط با او در فواصل بین نوبت‌های تعیین شده صحبت کنید. رفتار کارمندان مطب، نحوه پاسخگویی آنها به تلفن و برخورد آنها در زمان انتظار را بررسی کنید.

اطلاعات خود را ارزیابی کنید

برای وقت ملاقات خود با پزشک آماده باشید تا پزشک بتواند بهتر به شما کمک کند و اهدافی که دارید را پوشش دهد. فهرستی از اطلاعات ضروری خود از قبیل رژیم غذایی، سابقه پزشکی، فعالیت جسمانی و هر نوع اطلاعاتی که لازم است پزشک از آن آگاهی داشته باشد را در اختیار او قرار دهید.

 به موارد زیر فکر کنید

آیا می‌خواهید پزشکی را انتخاب کنید که مطب او به منزل شما نزدیک است؟ ساعات کاری پزشکی که انتخاب کردید به چه صورت است؟ آیا مجبور هستید از محل کارتان مرخصی بگیرید تا به پزشک مراجعه کنید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است بهتر است به همه این نکات فکر کنید و خوب سبک و سنگین کرده و سپس تصمیم نهایی را بگیرید.

 پس از تعویض پزشک نترسید

به خاطر داشته باشید که دیابت بیماری شما است نه کسی دیگر و اگر در هر زمانی و به هر دلیلی احساس کردید که دیگر با پزشک خود راحت نیستید و پزشک نمی‌تواند به شما کمک کند تعویض پزشک و مراجعه به یک پزشک دیگر را حق مسلم خود بدانید.

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره