امکان افزایش قد پس از بلوغ

[sbu_post_image]

افزایش قد در محدوده زمانی خاصی انجام می‌شود یعنی تا زمانی که صفحه رشد بسته نشده باشد و امکان رشد وجود داشته باشد. دخترها 2 سال بعد از بلوغ و پسرها 3 تا 4 سال بعد از پایان دوران بلوغ صفحه رشد‌شان بسته می‌شود و دیگر امکان افزایش قد وجود ندارد. تبلیغات ماهواره‌ای در خصوص افزایش قد عملاً نادرست است و افزایش قد در هر سنی امکان ندارد.

برخی از افراد با توجه به تبلیغات ماهواره ای ، روش های مختلفی را برای افزایش قد خود امتحان می کنند که بی تاثیر است. یکی از روش هایی که برای افزایش قد امتحان می شود تزریق هورمون های رشد است که عوارض بسیاری داشته و موجب رشد عرضی استخوان ها شده و درنتیجه دست و پاهای فرد بزرگ شده و چانه و پیشانی وی جلو آمده و فرم دندان ها نیز تغییر می کند چرا که صفحات رشد استخوانی بسته شده است و با تزریق هورمون نیز اجازه افزایش قد را به فرد نمی دهد.

استفاده از ترکیبات کمک‌کننده‌ مثل کلسیم، منیزیم و «روی» چیز جدیدی نیست اما اگر این مواد در سنین رشد استفاده شود می‌تواند به افزایش قد کمک کند. تغذیه مناسب زمانی است که از ۴ گروه غذایی در هر وعده مصرف کرد چرا که مواد مختلف می‌تواند در جهت بهبود رشد تأثیرگذار باشد.

استفاده از لبنیات و مواد پروتئینی در رژیم غذایی افراد به عنوان بهترین شاخص در رشد قدی عنوان کرد و گفت: ۴ گروه غذایی شامل لبنیات، گوشت، میوه و سبزی‌ها و غلات است.

نکته

تنها در صورتی که قبل از بسته شدن صفحات استخوانی برای افزایش قد اقدام شود می توان به افزایش قد امیدوار بود. برای افرادی که به طور مادرزادی با کمبود هورمون رشد مواجه هستند و یا در برخی بیماری های مادرزادی که موجب کوتاهی قد آنها شده است تزریق هورمون رشد را صورت می گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس ، پزشکی

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره