افزایش قد کودکان

ژنتیک و مسائل هورمونی در کنار عواملی چون ورزش، سلامت بدن، تغذیه سالم، بهداشت و تحرک در افزایش قد کودک تأثیرگذار هستند. قد کودکان به مسائل ژنتیکی و هورمونی وابسته است البته ورزش، سلامت بدن، تغذیه سالم، بهداشت و تحرک نیز از شروط بعدی آن است.

برای آنکه تغذیه به طور کامل بهره‌برداری شود تحرک نیاز است و برای اینکه رشد ژنتیک تعمیم داده شود ورزش و داشتن تغذیه سالم با هم ضروری است. ژن قد کودک به پدر و مادر یا خانواده وابسته است و متخصص غدد کودکان با توجه به این امر می‌تواند حدس بزند که کودک در چه حدودی رشد می‌کند و دامنه رشد قدی کودک را حدس بزند و سقف رشدی را به طور طبیعی ارزیابی کند.

رشد طبیعی تا یک سنی ادامه دارد و آن هم پایان دوران بلوغ است، بعد از آن صفحات رشد استخوان ها که در دو طرف استخوان های دراز واقع شده بسته شده و قد کشیدن متوقف می شود. اگر این طور نبود همه مردم تا آخر عمر قد می کشیدند. تا قبل از سن بلوغ می‌توان در کودکانی که نیاز به ضرورت پزشکی و غددی دارند و رشد قدی‌شان دچار اخلال شده است با بررسی پزشکی دخالت کرد و رشد قدی را بهبود بخشید. با اتمام دوران بلوغ تقریباً رشد قدی کودک نیز متوقف می‌شود و نمی‌توان کار مؤثری انجام داد.

اگر رشد کودک طبیعی است و روی منحنی های رشد پایش می شود احتیاج به درمان خاصی ندارد و تنها باید از نظر تغذیه کنترل شود. کودکان باید از همه گروه های غذایی شامل لبنیات، مواد پروتئینی، گوشت، حبوبات، غلات، سبزی ها و میوه ها استفاده و والدین نباید در خوردن مواد غذایی اصرار کنند، زیرا حجم معده بچه ها کوچک است و موجب بی اشتهایی آنان می شود.

قرص ها، شربت ها، کفش ها، گوشواره و انواع و اقسام مواردی که برای افزایش قد تبلیغ می شوند، کذب بوده و فقط جنبه تجاری دارد.

 برای مطالعه مقاله بررسی رشد قدی کودکان، اینجا را کلیک کنید.

منبع: شفاف . ایرانگرد

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره