استرس و چاقی هورمونی

[sbu_post_image]

واضح است که در دنیای کنونی به دلایل مختلف استرس در افراد زیاد است و اکثر انسان ها از آرامش کافی برخوردار نیستند (لازم به ذکر است که اضطراب و استرس در افراد مستعد چاقی موجب چاقی می شود.). به طور کلی اضطراب و استرس و چاقی هورمونی می توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند.

تاثیر استرس و اضطراب بر چاقی هورمونی

استرس می‌تواند ترشح اسید معده را افزایش داده و باعث احساس گرسنگی زود هنگام شود، که موجب می‌شود فرد مضطرب زودتر غذا بخورد. این می‌تواند منجر به ابتلا به چاقی هورمونی شود.

بعضی افراد برای کاهش استرس به غذا خوردن روی می‌آورند و حتی در مواقعی که گرسنه نیستند، غذا می‌خورند یا خورده‌خواری می‌کنند. به نظر می‌رسد غذا خوردن موجب آرامش آنها می‌شود. توصیه می‌شود که این افراد، در صورتی که عصبی یا مضطرب می‌شوند، قبل از اینکه چیزی بخورند، سایر روش‌های کاهش استرس را نیز امتحان کنند. به عنوان مثال، می‌توانند تلویزیون نگاه کنند، موسیقی گوش دهند، مطالعه کنند یا هر کار دیگری که می‌تواند به آنها آرامش بخشد، انجام دهند. حداقل بهتر است در این شرایط از مواد سالم و مفید مانند آب میوه‌های طبیعی و میوه‌جات استفاده شود.

اضطراب، حتی اگر با پرخوری و خورده‌خواری همراه نباشد، می‌تواند با ایجاد تغییراتی در نظم هورمونی بدن، استعداد و تمایل به چاقی را افزایش دهد. به طور مثال، هیجانات و اضطراب می‌تواند باعث افزایش ترشح انسولین شود. انسولین می‌تواند وزن بدن را از دو طریق افزایش دهد: اولاً می‌تواند حبس آب و نمک در بدن و ادم را ایجاد کند و ثانیاً می‌تواند باعث افزایش ذخیره چربی در بدن شود که می‌تواند منجر به چاقی شود.

افسردگی و چاقی هورمونی

در برخی موارد، افسردگی می‌تواند باعث پرخوری، کم تحرکی و چاقی شود. در بعضی از این موارد، پرخوری عصبی به نظر می‌رسد که فرد مبتلا به این عارضه در خوردن وسواس دارد و نمی‌تواند کنترل کند.

اگر فردی از اختلالات هورمونی و یا مشکلات روحی-روانی رنج می‌برد، می‌تواند با رژیم غذایی لاغر شود، اما برای بهبود وضعیت باید علاوه بر رژیم غذایی، بیماری فرد نیز درمان شود تا نتیجه بهتری به دست آید. همچنین، اختلالات هورمونی و مشکلات روحی-روانی علاوه بر چاقی، مشکلات دیگری نیز برای فرد بیمار ایجاد می‌کنند که نیاز به رسیدگی و درمان دارند. برای درمان اختلالات هورمونی، بهتر است به متخصص غدد مراجعه کنید و برای درمان مشکلات روحی-روانی، مشاور خانواده و روانشناس مراجعه کنید.

بسیاری از افراد مضطرب و زیر فشار استرس لحظه‌ای، برخلاف آنچه که فکر می‌کنند، دچار بی‌اشتهایی نمی‌شوند. اگر فردی تحت فشارهای استرس دو برابر میزان طبیعی غذا بخورد، چهار برابر چاق می‌شود. اما اگر استرس در طولانی مدت ادامه یابد، هورمون نوروآدرنالین ترشح می‌شود و این هورمون در مقابل نوروپپتید ایستادگی می‌کند و باعث سوختن بیشتر چربی‌ها می‌شود. به همین علت، افرادی که به طور مرتب زیر فشارهای استرس قرار دارند، در دراز مدت بی‌اشتها می‌شوند، اما افرادی که دچار استرس‌های کوتاه مدت قرار دارند، در لحظه استرس با افزایش اشتها مواجه می‌شوند.

راه های درمان چاقی هورمونی

استرس و چاقی هورمونی به عنوان یک بیماری مزمن، نیازمند زمان برای درمان است، همانند سایر بیماری‌های مزمن. استفاده از داروها در درمان چاقی توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. درمان استرس و چاقی هورمونی نیازمند صبر و تدبیر است؛ بنابراین، بهتر است از رژیم غذایی با کاهش وزن تدریجی استفاده کرد. این روش، علاوه بر اینکه قابل تحملتر است، عوارض کمتری دارد و تقریباً غیرقابل بازگشت است.

استفاده از داروهای ضد اشتها برای درمان کوتاه‌مدت چاقی با نظر پزشک مشکلی ندارد. با این حال، این نوع داروها به تغییر عادت‌های غذایی کمک نمی‌کنند و این مسئله بسیار حائز اهمیت است، زیرا عادت‌های غذایی خوب برای داشتن وزن مناسب بسیار مهم است.

ارتباط استرس و چاقی هورمونی به عوامل هورمونی مربوط می‌شود. استرس می‌تواند باعث افزایش اشتها شود و فرد را به مصرف بیشتر غذا وعده کند. هورمون “نوروپپتید” (ان پی وای) نیز در این فرآیند نقش دارد و مسئول افزایش میزان چربی در سلول‌های بافت چربی است. ترشح بیش از حد هورمون نوروپپتید در شرایط استرس، باعث افزایش اشتها می‌شود و عوارضی مانند افزایش فشار خون، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را نیز ممکن است ایجاد کند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” اختلالات هورمونی و چاقی ” و ” تاثیر اختلالات هورمونی بر چاقی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چاقی هورمونی مطالعه فرمایید.

منبع: آکا ایران. آفرینش. پزشکان ایران

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره