8 ورزش موثر در افزایش قد کودکان قبل از بسته شدن صفحه رشد

آیا نگران هستید که قد کودک شما از همکلاسی‌هایش کوتاه‌تر است؟ قد بلند شدن یکی از آرزوهای همه کودکان است و روش‌هایی وجود دارد که می‌توانند به کودک شما کمک کنند تا قد مناسبی پیدا کند.

در اطراف ما داستان‌های متعددی وجود دارد که قدرت و تأثیرگذاری آنها در ذهن انسان‌ها بسیار بالاست. یکی از این باورها، اعتقاد برخی والدین است که اگر هر دوی آنها قد کوتاهی داشته باشند، فرزند آنها نیز قد کوتاه خواهد بود. اما در واقع، با توجه به تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و انجام ورزش، می‌توان به رشد و توسعه قد کودک کمک کرد. ورزش می‌تواند باعث ایجاد تنش در استخوان‌ها شده و به آن‌ها کمک کند تا بلند شوند. در فرآیند رشد کودکان، غضروف‌های اطراف استخوان‌های بازوها و پاها کشیده می‌شوند و این امر اجازه می‌دهد تا استخوان‌ها به طور صحیح رشد کنند.

مدت کوتاهی بعد از بلوغ، تقریباً در سنین 16 تا 18 سال، این غضروف‌ها ترکیب می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که استخوان‌ها رشد کنند. به همین دلیل است که شروع ورزش برای افزایش قد باید از سنین پایین‌تر انجام شود.

8 ورزشی که سبب افزایش قد کودک شما می‌شود

کشش

کشش یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای افزایش قد است.  از کود ک خود بخواهید که حرکات کششی ساده و مانند کشش به کمک دیوار انجام دهد. او را کنار یک دیوار در حالی که ایستاده و کمرش به سمت دیوار است، قرار دهید. دستانش را بالا بیاورد و تا آنجا که ممکن است خود را به سمت بالا بکشد. سپس در همان موقعیت روی انگشتان پا بنشیند و ماهیچه‌‌های پاهایش را بکشد. این حرکات را 10 مرتبه تکرار کند. دیگر حرکت کشش مناسب برای پاها و کمر این است که روی زمین بنشیند و پاهایش را از هم باز کند. سپس از کمر به سمت جلو خم شده و خود را بکشد تا انگشت پای سمت راستش را لمس کند. کودک شما می‌تواند این خم شدن را سه تا چهار مرتبه تکرار کند تا ماهیچه‌های پاهایش حداکثر کشش را داشته باشند. سپس به حالت نشسته باز گردد و همین حرکت را با کشش و لمس پا چپ تکرار کند. تمرین لمس انگشت پا برای کشش ستون فقرات و بهبود وضعیت فیزیکی بدن نیز بسیار مناسب است.

یوگا

برخی حرکات یوگا، به ویژه حرکات Surya Namaskar و Adho Mukha Syanasana، به آسانی می‌توانند باعث کشش کل بدن شوند. قبل از شروع، از کودک خود بخواهید که تمرینات تنفسی پایه را انجام دهد. سپس روی کمر بخوابد، باسن خود را بالا بیاورد و پاهای خود را به سمت عقب بکشد. مطمئن شوید که کمر او کاملا صاف است. حالت را با حفظ تمرکز بر تنفس عمیق حفظ کنید و این وضعیت را تا جایی که ممکن است ادامه دهید. حرکت Chakrasana نیز می‌تواند به کشش کل بدن کودک شما کمک کند. برای انجام این حرکت، کودک خود را روی کمر بخوابانید و پاهایش را به اندازه عرض شانه‌ها از هم باز کنید. زانوهایش را تا جایی خم کنید که پاها باسن را لمس کنند و آرنجهای را تا جایی خم کنید که انگشتان شانه‌ها را لمس کنند. نفس را به داخل بکشید و بدن را آنقدر بالا بیاورید که حرف U تشکیل شود و این وضعیت را تا جایی که ممکن است نگه دارید. از این وضعیت در حالی که نفس را بیرون می‌دهید خارج شوید و برای چند ثانیه قبل از تکرار این حرکت، استراحت کنید.

آویزان شدن

کودکان لذت می‌برند که از میله آویزان شوند و این تمرین سرگرم‌کننده می‌تواند به بهبود صحت و صفا کردن ستون فقرات و کشیده شدن مهره‌ها کمک کند. بنابراین، تشویق کنید کودک خود را به انجام این حرکت کشش. در خانه خود، یک میله را برای آویزان شدن نصب کنید. بهتر است این میله به گونه‌ای نصب شود که کودک شما در حین آویزان شدن، بطور کامل از زمین جدا شود. اما اگر از نظر ایمنی نگران هستید، می‌توانید آن را در ارتفاعی کمتر نصب کنید و به کودک خود آموزش دهید که در حالی که پاهایش را از زانو خم می‌کند، از میله آویزان شود. پیشنهاد می‌شود که هر روز به مدت ۱۰ دقیقه از میله آویزان شوند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، از کودک خود بخواهید این حرکات کششی را روزانه ۱۰ بار تکرار کند.

نرمش

برای کودکان زیر 16 سال انجام تمرینات وزنه‌برداری یا هر نوع ورزشی که فشار وزنی زیاد داشته باشد، توصیه نمی‌شود. در این دوره ماهیچه‌ها نیازمند رشد طبیعی هستند و فقط نرمشهای ساده و ورزش کافی است. وزنه‌برداری در باشگاه بدن سازی از رشد قدی کودک شما ممانعت می‌کند بنابراین این کار را انجام ندهید. با این حال ورزشهایی مانند بسکتبال، تنیس و بدمینتون روشهای بسیار مناسبی برای تحریک هورمونهای رشد در بدن هستند و به رشد قدی کودک شما کمک می‌کنند. دویدن، شنا و دوچرخه سواری نیز گزینه‌های مناسبی هستند.

خم شدن به یک طرف در حالت ایستاده

روی پاهای خود بایستید. بدن خود را به یک سمت خم کنید (به سمت چپ یا راست). در این حالت بدن خود را تا حداکثر ممکن بکشید. این وضعیت را 20 ثانیه حفظ کنید و سپس این حرکت را در سمت دیگر تکرار کنید.

خم شدن عمودی

روی زمین بایستید و پاهایتان را کمی از هم باز کنید. به سمت پایین خم شوید و سعی کنید که زمین را لمس کنید. اما در زمان خم شدن  مطمئن شوید که زانوها خم نشده است.

ممکن است در ابتدا این کار را بخوبی انجام ندهید اما به مرور زمان خواهید توانست حتی بدون خم کردن زانوها، کف دست خود را به زمین برسانید. این تمرین ستون فقرات را صاف می‌کند و سبب رشد طولی آن می‌شود.

کشش مار کبرا

روی سینه بخوابید. در حالی که پایین تنه خود را روز زمین نگه داشته‌‌اید بالا تنه خود را به کمک بازوها، بالا بیاورید. تا آنجا که می‌توانید خود را بکشید. این وضعیت را 15 تا 20 ثانیه حفظ کنید. این حرکت برای افزایش قد بسیار مفید است و انجام آن بسیار ساده است.

بسکتبال و برش

فعالیتهای ورزشی که با انجام پرش همراه هستند، سبب گردش خون در استخوانهای بلند بدن را افزایش می‌دهند. همچنین سبب افزیش فشار بر این استخوانها می‌شوند. در نتیجه رشد طولی آنها بیشتر و جرمشان متراکمتر می‌شود.

دیگر عواملی که در افزایش قد کودکان نقش دارند

تمرینات ورزشی نقش مهمی در ارتقاء رشد دارند. اما آیا شما میدانید که رژیم غذایی صحیح و الگوی خواب مناسب نیز می‌توانند به رشد قدی کودک شما کمک کنند؟

روشهای ساده‌ای که سبب بلند شدن قد کودک شما بطور طبیعی می‌شوند:

  • در خلال خواب هورمونهای رشد ترشح می‌شوند. به همین دلیل کودک شما می‌بایست حداقل 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابد.
  • یک رژیم غذایی متعادل که غنی از آمینو اسیدها باشد، بهتر می‌تواند سبب تحریک و گسترش رشد شود. پیش از این شما روی انجام حرکات ورزشی تمرکز داشتید بنابراین مطمئن شوید که برای رشد کودک به بهترین شکل، به اندازه کافی پروتئین، ویتامین و کلسیم دریافت می‌کند. همچنین می‌توانید از مکملهای غذایی مانند PediaSure که فرمول علمی اثبات شده‌ای دارد استفاده کنید تا از رشد کلی کودک خود مطمئن شوید. همچنین می‌توانید PediaSure یا    Bournvita     را به لیوان شیری که روزانه به کودک خود می‌دهید اضافه کنید تا مطمئن شوید که به مقدار کافی برای رشدش انرژی دریافت می‌کند.
  • داشتن وضعیت فیزیکی مناسب بدن برای قد بلند شدن ضرروی است. مطمئن شوید که کودکتان هنگام نشستن و ایستادن کمرش قوز کرده نباشد زیرا این وضعیت سبب رشد کج ستون مهره‌ها خواهد شد.

حالا دیگر رشد قدی کودکتان یک رویا نیست. از این نکات ساده و موثر استفاده کنید تا دنیایی از تغییر در رشد کلی کودکتان ایجاد کنید.

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره