بلوغ و چاقی

[sbu_post_image]

بلوغ و چاقی در دختران و پسران با یکدیگر ارتباط دارند، اما این ارتباط در هر جنس متفاوت است. در دختران با بلوغ جنسی زودرس، چاقی بیشتر از حد معمول رخ می‌دهد، اما در پسران با بلوغ زودرس، لاغری بیشتر از حد معمول مشاهده می‌شود. در هر صورت، در صورت مشاهده چاقی یا لاغری غیرعادی، آزمایش‌های مربوط به بلوغ زودرس باید انجام شود.

بلوغ زودرس از دو جنبه مهم است. جنبه اول، علت ایجاد کننده بلوغ زودرس است که پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های لازم و پیگیری‌های منظم و دقیق، به دنبال علت بلوغ زودرس می‌گردد. جنبه دوم اثر بلوغ زودرس بر رشد جسمی و روانی کودک است. کودکان در مقابل استرس‌های زمان جوانی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند چه کار باید بکنند. آن‌ها از نظر جسمی تظاهرات بلوغ را دارند، اما تجربه کافی ندارند. دختران با ظاهر شدن علائم پریود، ممکن است دچار وحشت و مشکلات روحی شوند.

بعضی از خانواده‌ها به اشتباه بلوغ تدریجی فرزندان را، بلوغ زودرس تصور می‌کنند. متخصصان معتقدند که هر چند والدین باید نسبت به تغییرات جسمی و روحی فرزندان دقت کنند، اما هر تغییری را نشانه بلوغ زودرس قلمداد نکرده و نگران نباشند.

علل بلوغ زودرس و چاقی

80 درصد از موارد بلوغ زودرس در فرزندان به علت نامعلوم اتفاق می‌افتد و تلاش برای یافتن علت این موضوع بی‌ثمر است. اما در 20 درصد موارد، عواملی مانند اختلالات ژنتیک و اختلالات در فعالیت غدد داخلی مانند تیروئید، غدد جنسی، فوق‌کلیوی و هیپوفیز نقش دارند.

بهترین راه برای تشخیص و درمان بلوغ زودرس در فرزندان، مراجعه به پزشک متخصص غدد کودکان است. این اقدام به دلیل امکان تشخیص بلوغ زودرس و عوامل آن از طریق معاینه بالینی، و انجام درمان‌های مناسب به موقع، می‌تواند از پیشرفت این مشکل جلوگیری کند.

درمان چاقی ناشی از بلوغ زودرس

نمایش سرعت غذاخوردن نوجوانان به طرز صحیح غذا خوردن آنها كمك می كند و با دستگاهی كه به كمك كامپیوتر كار می كند نوجوانان متوجه می شوند با چه سرعتی در حال غذاخوردن هستند. این كار كمك می كند تا آنها بتوانند وزن خود را كاهش داده و یا آن را كنترل كنند.این دستگاه مدت زمان دقیقی را كه فرد صرف خوردن غذا می كند نشان می دهد و آن را با زمان ایده آل و استانداردی كه در دستگاه تعریف شده مقایسه می كند.

هدف از این كار این است به افرادی كه دارای اضافه وزن هستند، نشان داده شود چه مدتی را باید بیشتر صرف غذا خوردن كنند. این آموزش باعث می شود تا آنها كمتر غذا بخورند.
ماندومتر بیشتر روی مدت زمان و حجم غذا تمركز دارد و این موارد را مورد بررسی و اندازه گیری قرار می دهد.
ماندومتر درمانی یكی از روش های موجود و بسیار موثر برای درمان چاقی در نوجوانان شناخته شده است. برنامه ریزی در تغذیه و تقویت كردن رفتارهای تغذیه ای در برطرف كردن مشكل چاقی نوجوانان بسیار كمك می كند.

تغذیه مناسب نقش بسیار مهمی در سلامتی فرزندان ما به خصوص برای بلوغ و چاقی دارد؛ زیرا با تغذیه مناسب و سالم، علاوه بر این كه از چاقی فرزندان خود جلوگیری می كنیم، به استحكام و سلامت استخوان های بدن آن ها نیز كمك می نماییم. فراموش نكنیم چاقی در دوران بلوغ خود از علل مهم اضافه وزن در دوران های بعدی زندگی و میانسالی می باشد.

توصیه های تغذیه ای مناسب در بلوغ و چاقی

1. متنوع‌ترین انواع غذاها را مصرف کنید.
2. میزان مصرف غذا را بر اساس فعالیت‌های روزانه خود تنظیم کنید.
3. رژیم غذایی‌ای که شامل مصرف غلات، سبزیجات و میوه‌ها به میزان مناسب است، را برای خود انتخاب کنید.
4. رژیم حاوی حداقل مقدار چربی اشباع و کلسترول را انتخاب کنید.
5. به خود عادت دهید که رژیمی متوازن از نظر مصرف نمک و شکر داشته باشید.
6. هرگز فراموش نکنید که مقدار کافی کلسیم و آهن را در رژیم غذایی خود دریافت کنید.

برای حفظ سلامتی، رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی منظم و پایدار را باید جزء برنامه‌های روزانه خود قرار دهید. اگر همه اعضای خانواده برنامه ورزشی و رژیم غذایی را برای تشویق فرزندان رعایت کنند، تنظیم رژیم غذایی و برنامه ورزشی مناسب، آسان‌تر خواهد بود. والدین همچنین باید غذاهای کم چرب و کم کالری، دسرها و میان‌وعده‌های مقوی برای فرزندان خود تهیه کنند.

از خرید غذاهای پرکالری مانند چیپس، پفک، نوشابه‌های گازدار و شیرینی در این دوران خودداری کنید.

هرم غذایی که توسط اداره کشاورزی امریکا جهت حفظ سلامتی بالای 2 سال به‌طور کامل طراحی شده است، یک راهنمای جامع برای انتخاب نوع و میزان مواد غذایی روزانه در دوران بلوغ و جلوگیری از چاقی می‌باشد. این راهنما بر تأکید بر 5 گروه اصلی مواد غذایی تأکید دارد که رعایت آن برای حفظ سلامتی ضروری است. همچنین، این راهنما توصیه می‌کند که مصرف کمتر روغن، شیرینی و چربی‌ها را در رژیم غذایی خود رعایت کنید.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” علل چاقی نوجوانان ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چاقی در نوجوانان مطالعه فرمایید.

منبع: شیر مادر. تبیان زنجان. ورزش و کاهش وزن

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره