امکان افزایش قد بعد از پریود

[sbu_post_image]

افزایش قد در محدوده زمانی خاصی انجام می‌شود یعنی تا زمانی که صفحه رشد بسته نشده باشد و امکان رشد وجود داشته باشد.

مدتی پس از بلوغ و حداکثر حدود سن 20 سالگی رشد قدی متوقف می‌گردد. دخترها 2 سال بعد از بلوغ و پریود و پسرها 3 تا 4 سال بعد از پایان دوران بلوغ صفحه رشد‌شان بسته می‌شود و دیگر امکان افزایش قد وجود ندارد.

صحت تبلیغات ماهواره ای درباره افزایش قد بعد از پریود و بلوغ

امروزه تبلیغات زیادی در دنیا و از جمله در کشور ما درباره‌ی افزایش دادن قد در جوانان به چشم می‌خورد. با توجه به این مسئله که پس از دوران بلوغ و بسته شدن مرکز رشد استخوانی، احتمال افزایش قدی وجود نخواهد داشت، دروغین بودن چنین ادعاهایی مشخص می‌شود. ضمناً برخی از افراد سودجو مدعی می‌شوند که تزریق برخی هورمون‌ها یا دیگر مواد، از ترشح استروژن در بدن دختران نوجوان جلوگیری می‌کنند و در نتیجه به مدت زمان رشد قدی آن‌ها اضافه می‌گردد. این نکته نیز از نظر علمی هنوز مورد اثبات قرار نگرفته و استفاده از این مواد ممکن است ضررها و لطمات جبران ناپذیری را به بدن دختران وارد سازد.
استفاده‌ی نابجا و نادرست از مکمل‌های غذایی اعم از ویتامین‌ها، املاح، پروتئین‌ها یا کربوهیدرات‌ها، چه به منظور افزایش رشد قدی و چه برای بدنسازی، بدون مشاوره با متخصص تغذیه یا پزشک ممکن است علاوه بر اینکه نتایج دلخواه را به ارمغان نیاورد، موجب وارد آمدن لطمه‌ به سلامت و رشد و نمو افراد در حال رشد نیز گردد.

یادآوری می‌شود که بسیاری از املاح در جذب با یکدیگر رقابت می کنند، لذا مصرف نابجای مکمل یک عنصر به جذب عنصر دیگر می تواند برای بدن مضر باشد. در ضمن مصرف زیاد برخی از املاح و ویتامین‌ها، مسمومیت‌زا و مختل‌کننده‌ی نظم بدن بوده و قابل توصیه نیستند.

دخترها ۲ سال بعد از بلوغ و پسرها ۳ تا ۴ سال بعد از پایان دوران بلوغ صفحه رشد‌شان بسته می‌شود و دیگر امکان افزایش قد وجود ندارد و تبلیغات ماهواره‌ای در خصوص افزایش قد بعد از پریود و بلوغ عملاً نادرست است و افزایش قد در هر سنی امکان ندارد.

منبع: مهرزاد ، سلامت نیوز

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره