یک رژیم غذایی مناسب برای کودکان تا ۶ سالگی

post_image

شما با استفاده از اطلاعاتی که از رشد و نیازهای او بدست می آورید یک برنامه غذایی مناسب برایش تعیین می کنید. در این بخش ۲ برنامه غذایی برای ۲ گروه سنی کودکان آمده است ، شما می توانید از آن استفاده کنید ، با میزانهایی که اکنون کودک شما دریافت می کند مقایسه کنید و تغییرات لازم را انجام دهید.

برنامه غذایی مناسب برای کودک ۲ تا ۳ ساله

  • صبحانه

( نان و پنیر و گردو) نان ۳۰ تا ۴۰ گرم ( یک تا یک و نیم کف دست نان سنگک که دارای سبوس است ) + ۱۵ تا ۲۵ گرم پنیر+ یک عدد مغز گردو+ در صورت تمایل چای شیرین.

  • میان وعده صبحگاهی

نصف لیوان شیر و ۱ عدد بیسکویت با آرد کامل+ ۱ عدد میوه ( یا نصف لیوان کمپوت میوه که خود مادرتهیه کرده باشد )

  • ناهار

( چلوگوشت) ۵ تا ۱۰ قاشق غذاخوری برنج+ ۳۰ تا ۶۰ گرم گوشت گوسفند کاملاً پخته و له شده + نصف لیوان ماست چکیده + ۱ کاسه سالاد کاملا ریز شده و مخلوط با سس مایونز ( آخر غذا)

  • عصرانه

۱ عدد میوه ( یا نصف لیوان آب میوه) + ۱ عدد خیار+ یک قاشق سوپخوری مغزهای بادام، گردو و فندق.

  • شام

( خوراک مرغ) یک کف دست نان+ خوراک مرغ دارای ۳۰ تا ۶۰ گرم ( ۳ تا ۴ تکه کوچک) گوشت مرغ و سبزیجات کاملاً پخته به فرمی که کودک دوست دارد. + ماست یک دوم لیوان.

  • قبل از خواب

نصف لیوان شیر

برنامه غذایی مناسب برای کودک ۴ تا ۶ ساله

  • صبحانه

( خامه و عسل) نان ۱ کف دست نان با آرد کامل+ ۲ قاشق سوپخوری خامه + ۲ قاشق مرباخوری عسل

  • میان وعده صبحگاهی

۱ لیوان شیر+ یک عدد شیرینی کوچک یا ۲ عد بیسکویت سبوس دار+ یک دوم لیوان آب میوه (یا یک عدد میوه متوسط)

  • نهار

( پلو و مرغ) ۵ تا ۱۰ قاشق برنج+ ۶۰ تا ۹۰ گرم گوشت مرغ ( نصف یک ران درشت) + ۱ کاسه ماست حاوی ۱ لیوان ماست.

  • عصرانه

سبزیجات کاملاً شسته و پوست گرفته مثل هویج، خیار، کاهو که بهترین منبع ویتامینهای مورد نیاز کودک هستند.

  • شام

( پیتزا) ۲ برش متوسط که برای پخت آن ۱۰۰ گرم گوشت چرخ کرده و سرخ کرده و سبزیجات و ۱۰۰ گرم پنیر پیتزا بکار رفته باشد+ ۱ کاسه سالاد کاملاً ریز شده و باب میل کودک.

  • قبل از خواب

یک عدد میوه و نصف لیوان شیر

می دانید مواد غذایی بسیار متنوع اند. شما با آشنایی کلی به میزانهای داده شده می توانید مواد غذایی دیگر را جای مواد غذایی گفته شده جانشین کنید که بدان روش جانشینی گویند . مثلاً هر ۵ قاشق برنج برابر یک کف دست نان است . نان مصرفی بهتر است سنگک باشد. هر ۳۰ تا ۶۰ گرم گوشت برابر ۱ عدد تخم مرغ و برابر ۴ تا ۵ قاشق حبوبات پخته است.

منبع: تبیان



دکتر سید حسین دهقان منشادی
فوق تخصص غدد و متابولیسم-رشد کودکان
آدرس : تهران خ شریعتی، متروی شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، کوچه ارشاد، پلاک ۱، طبقه ۳، واحد ۲۱







روش های افزایش قد

درمان کوتاهی قد

Print Friendly, PDF & Email
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *