کیست تخمدان

[sbu_post_image]

«PCOD» (بیماری تخمدان پلی کیستیک )‌ است. در این بیماری كیست‌های ریز به صورت محیطی در اطراف تخمدان وجود دارد و به دلیل اختلال تخمك گذاری و ناشی از اختلالات هورمونی وارد بدن شده و میزان ترشحات هورمون مردانه را افزایش داده و در نتیجه باعث بروز ناباروری‌های بعدی می‌شود كه از مشخصه‌های سندرم تخمدان پلی کیستیک ، تغییرات هورمونی در آزمایشات، فاصله‌های زیاد زمان پریود، چاقی و جوش‌های صورت مقاوم به درمان است. اکثر بانوان کیست تخمدان را به عنوان یکی از بیماریهای تخمدان حداقل یک بار تجربه می‌کنند، که عمدتاً بدون درد است، کیست رحم هیچ علائمی ندارد و وجود آن هنگام معاینه لگن مشخص می‌شود. پیش‌آگهی درمان کیست تخمدان بانوان در دوره قبل از یائسگی مناسب است. اکثر کیست‌ها پس از چند ماه از بین می‌رود. با این حال کیست مکرر و عودکننده تخمدان در دوران پیش از یائسگی و در بانوان دچار اختلال‌های هورمونی مشاهده می‌شود. معاینات دوره ای زنان توسط متخصص زنان و زایمان تنها راه آگاهی از وجود و درمان این کیست ها می‌باشد. متخصص در لاپاراسکوپی کیست تخمدان ، رحم و تخمدان داخل ناحیه لگن را با استفاده از لاپاراسکوپ می‌بیند. با این حال جراحی باز غالباً به برش بزرگی نیاز دارد. با انجام لاپاراسکوپی تشخیصی ابتلا به عارضه‌هایی مانند اندومتریوز یا فیبروم رحم مشخص می‌شود. البته لاپاراسکوپی کاربرد درمانی نیز دارد.

استحمام در زمان قاعدگی ضروری است اما ورزش «شنا» در این دوران توصیه نمی‌شود.

با توجه به این كه «تامپون» وسیله‌ای برای عدم خروج خون است ولی استفاده از این روش جهت شنا، توصیه نمی‌شود چراكه باعث می‌شود خون به داخل لگن برگردد و بروز برخی از عفونت‌های پنهان، چسبندگی‌های داخل لگن و نازایی را برای فرد ایجاد كند.

منبع: سیمرغ