کنترل دیابت در بارداری

[sbu_post_image]

امروزه، بیشتر زنان مبتلا به دیابت بارداری با کنترل صحیح، کودکان سالمی را به دنیا می‌آورند. با توجه به اهمیت این مسئله، پزشکان بیمار را تحت نظر قرار داده و با استفاده از رژیم درمانی، ورزش و در صورت لزوم تزریق انسولین، قند خون را در حد طبیعی نگه می‌دارند. اگر کنترل دیابت بارداری به درستی انجام نشود، می‌تواند عواقب جدی برای مادر و کودک به همراه داشته باشد.

در بیشتر زنان باردار، نگرانی اصلی آن‌ها این است که قند خون بالا می‌تواند باعث افزایش قند خون جنین شود. در نتیجه، لوزالمعده جنین باید برای سوزاندن گلوکز اضافی، انسولین بیشتری ترشح کند. این اتفاقات می‌تواند باعث تولید چربی بیشتر توسط بدن جنین شود و وزن جنین را به طور قابل توجهی افزایش دهد. به دلیل این خطرات، در صورتیکه پزشک به بزرگ بودن جنین مشکوک باشد، ممکن است سزارین توصیه شود. با این حال، اگر دیابت بارداری به درستی کنترل شود، تنها در درصد کمی از موارد، جنین بیش از حد بزرگ می‌شود.

مراحل کنترل دیابت در بارداری

دیابت بارداری قابل کنترل و مدیریت است از طریق مراحل زیر:

1. نظارت بر مقدار قند خون از طریق چهار بار اندازه‌گیری روزانه قند خون (قبل از صبحانه، 2 ساعت بعد از صبحانه، قبل از وعده‌های اصلی غذا در صورت نیاز).
2. اندازه‌گیری کتون در ادرار (کتون‌ها اسیدهایی هستند که وجود آن‌ها در ادرار نشانه عدم کنترل دیابت است).
3. رعایت برنامه رژیم غذایی تهیه شده توسط پزشک متخصص تغذیه. شما باید مقدار کالری دریافتی روزانه خود را در طول روز تقسیم کنید.

4. انجام ورزش پس از گرفتن اجازه از مسئولین مراقبتی بهداشتی خود.
5. نظارت بر اضافه وزن در طی دوره بارداری.

با اندازه گیری مقدار قند خون در زمان مشخصی از روز، می توانید موفقیت خود در کنترل قند خون در دوران بارداری و ارزیابی تأثیر روش‌های ورزشی و تغذیه‌ای خود بر کنترل بیماری خود را مشخص کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز به تزریق مقدار بیشتری انسولین برای حفاظت از جنین در حال رشد، به موقع اقدامات لازم را انجام دهید.

از مراقبین بهداشتی در مورد غذاهایی که روزانه مصرف می‌کنید و مقادیر قند خونتان مطلع شوید.

شما می‌توانید قند خون خود را با استفاده از گلوکومترهای خانگی اندازه گیری کنید. برای این کار، با استفاده از لانست، در نوک انگشت خود سوراخ کوچکی ایجاد کنید و سپس با فشار دادن محل سوراخ، یک قطره خون را روی نوار دستگاه قرار دهید. نتیجه آزمایش در عرض چند ثانیه بر روی صفحه دستگاه نمایش داده می‌شود. مقدار قند خون را در دفترچه‌ای ثبت کنید و زمان و تاریخ اندازه گیری را یادداشت کنید.

همواره دفترچه یاداشت مقادیر قند خونتان را در هنگام مراجعه به پزشک داشته باشید تا او بتواند کنترل قند خونتان را ارزیابی کند و در صورت لزوم تغییرات لازم را برای درمان بهتر شما اعمال کند. هدف از اندازه گیری مرتب قند خون، نزدیک کردن مقدار آن به مقدار طبیعی و کنترل دیابت در دوران بارداری است.

برای آشنایی با ” درمان دیابت بارداری ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: موسسه طبرستان. پزشکان بدون مرز

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره