کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی

[sbu_post_image]

کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی، زمانی روی می دهد که غده تیروئید نتواند به میزان کافی هورمون های تیروئید، T3 و T4 تولید نماید، در شایع ترین نوع آن که 1% جمعیت (بیشتر زنان میان سال و کهن سال) را در بر می گیرد همه ی سلول های غده ی تیروئید به علت نقصی نامعلوم در سیستم ایمنی بدن از بین می روند و غده تیروئید چروکیده و منقبض می شود. در موارد نادر این نقص در سیستم ایمنی بدن نه تنها باعث کم کاری تیروئید شده بلکه باعث بزرگ شدن غده ی تیروئید و تشکیل گواتر در فرد بیمار می شود.

علت کم کاری تیروئید

هر دو نوع کم کاری تیروئید همان گونه که با بیماری گریوز در ارتباطند با سایر بیماری های به اصطلاح خودایمنی که در صفحه های بعدی ذکر خواهد شد نیز در ارتباط هستند. هر چند وجود کم کاری تیروئید شما را در موقعیت خطرناک تری نسبت به سایر افراد سالم قرار می دهد، با این حال هنوز خطر آن بسیار ناچیز است. دلیل دیگر ابتلای افراد به کم کاری تیروئید در نتیجه درمان بیماری گریوز به وسیله ی جراحی یا ید رادیواکتیو می باشد.

نحوه ی گسترش کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یک شبه رخ نمی دهد بلکه به آهستگی و در طی ماه های بسیار رخ می دهد و در ابتدا شما و خانواده تان ممکن است متوجه علایم کم کاری تیروئید نشوید، یا این که آنها را مقتضی سن و سال بدانید. اکنون پزشکان دسترسی سریع به آزمایش های لازم و مناسب در آزمایشگاهها را دارند و در نتیجه می توان در بیشتر موارد، کم کاری تیروئید را در مراحل اولیه، یعنی زمانی که هنوز علایم بیماری خفیف هستند، تشخیص داد. در برخی موارد حالت پیشرفته کم کاری تیروئید را به اصطلاح میکزدم (Myxoedema) می گویند. احتمال این که همه ی نشانه های بیماری در یک شخص وجود داشته باشد بسیار کم است، مگر این که تشخیص بیماری بنا به دلایلی چندین ماه یا سال عقب افتاده باشد. به احتمال زیاد شما با دلایل مبهمی نظیر خستگی و افزایش وزن، که علت های متفاوتی ممکن است داشته باشند به پزشک متخصص کم کاری تیروئید مراجعه می کنید. در آن جا پزشک از شما یک آزمایش خون به عمل خواهد آورد و چنان چه نتیجه آزمایش نشان دهد که میزان T4 در شما پایین و میزان TSH بالا است، این آزمایش ثابت می کند که شما دچار کم کاری تیروئید هستید و چنان چه مشکل خاصی همانند گلودرد شدید وجود نداشته باشد پزشک خانواده درمان را شروع خواهد کرد.

کم‌کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که سطح هورمون‌های تیروئید، یعنی تری‌یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4)، بیش از حد پایین باشد. اگرچه تنها تغییر رژیم غذایی برای برگرداندن سطح هورمون‌های تیروئید به مقادیر طبیعی خود کافی نیست، اما رژیم غذایی کم کاری تیروئید و اجتناب از خوردن برخی غذاها و مصرف بیشتر برخی دیگر از آن‌ها به جذب بهتر این هورمون‌ها توسط بدن کمک می‌کند.

آشنایی با علائم کم کاری تیروئید (کلیک کنید)

منبع: کتاب تیروئید