کم کاری تیروئید و بارداری

[sbu_post_image]

برخی از خانم ها پس از زایمان دچار نوعی اختلال تیروئیدی خفیف می شوند؛ اما این اختلاف به سادگی قابل درمان است.
اگرچه ممکن است فرزند شما در صورتی که دچار کم کاری تیروئید هستید با کم کاری تیروئید متولد شود، ولی بلافاصله پس از تولد، از او همانند همه نوزدان آزمایش خون گرفته می شود و در صورت لزوم درمان می گردد.

کم کاری تیروئید به طور معمول به طور آهسته پیشرفت کرده و ممکن است در ابتدا علایم بیماری آشکار نباشد. متخصص کم کاری تیروئید با انجام یک آزمایش خون ساده کم کاری تیروئید را در شما تشخیص خواهد داد.
درمان کم کاری تیروئید به وسیله ی قرص هایی است که شاید نیاز باشد تا پایان عمر مورد استفاده قرار گیرند.
افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند ممکن است از درد سینه ناشی از آنژین صدری در رنج باشند و تیروکسین نیز درد را شدیدتر می کند و ممکن است بیماری سالیان درازی طول بکشد، به همین دلیل لازم است مقدار مصرف تیروکسین را در آن ها کنترل کرد. چنانچه شما هم اینک دچار آنژین صدری هستید، در صورتی که مشکل تیروئیدی در شما بروز کرد باید در درمان به این مسئله توجه داشته باشید.

در کم کاری تیروئید، سطح چربی ها در خون افزایش می یابد و در افرادی که این حالت برای مدت ها بدون تشخیص باقی بماند رگ های خونی در اثر رسوب چربی تنگتر می شوند و به خصوص در هنگام فعالیت های ورزشی، خون کافی به ماهیچه ی قلب نمی رسد، و شخص در وسط سینه اش احساس درد می کند که این نشانه ی آنژین است. درمان به وسیله ی تیروکسین ممکن است آنژین قلبی را بدتر کند و فردی که دچار این مشکل است باید از مقدار کم دارو شروع کرده و بسیار آهسته تر از حالت طبیعی، مقدار آن را افزایش دهد. شاید لازم باشد با یک عمل جراحی رگ های قلبی را باز کنند تا جریان خون بهبود یابد. این عمل را می توان قبل یا بعد از درمان با تیروکسین انجام داد. مقدار مصرفی تیروکسین باید در طی بارداری به دقت کنترل شود.

کم‌کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که سطح هورمون‌های تیروئید، یعنی تری‌یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4)، بیش از حد پایین باشد. اگرچه تنها تغییر رژیم غذایی برای برگرداندن سطح هورمون‌های تیروئید به مقادیر طبیعی خود کافی نیست، اما رعایت رژیم غذایی کم کاری تیروئید و اجتناب از خوردن برخی غذاها و مصرف بیشتر برخی دیگر از آن‌ها به جذب بهتر این هورمون‌ها توسط بدن کمک می‌کند. کم کاری تیروئید در نوزادان ، 10 درصد از نوزادان را شامل می شود . این عارضه به صورت گذرا یا موقتی است. دلیل بروز این نوع از کم کاری تیروئید معمولاً آن است که مادر نوزاد در دوران بارداری برای کم کاری تیروئید تحت درمان قرار گرفته است یا سابقه ابتلاء به بیماری‌های غده تیروئید را دارد و یا اخیراً مواد حاوی ید مصرف کرده است. کم کاری تیروئید مادرزادی گذرا در هر فرد می‌تواند از چند روز تا چند ماه طول بکشد، اما نهایتاً به خودی خود برطرف می‌شود و به هیچ درمانی نیاز نخواهد داشت. اگر غده تیروئید در کودک شما در جایگاه درست خود تشکیل شده است و هیچ گونه ناهنجاری در شکل آن دیده نمی‌شود، پس به احتمال زیاد کم کاری تیروئید در این کودک از نوع گذرا می‌باشد.

آشنایی

منبع: کتاب تیروئید

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره