کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید: درمان و علائم

وقتی غده ی تیروئید کمتر از حد طبیعی فعالیت کند، یا از بدو تولد ناقص شکل گرفته باشد، یا به وسیله جراحی کل تیروئید یا قسمتی از آن برداشته شده باشد، و یا ید کافی در رژیم غذایی موجود نباشد دیگر نمی‌تواند هورمون کافی تولید کند و به این حالت کم کاری تیروئید گفته می‌شود.

کم‌کاری غده تیروئید در بین بیماری‌های غدد درون ریز شایع‌ترین بیماری پس از دیابت می‌باشد. به زبان ساده این بیماری هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند. هورمون های غده تیروئید، تری یدوتیرونین (T۳) و تیروکسین (T۴) است. این هورمون ها وظیفه تنظیم مصرف انرژی، تولید گرما و تسهیل رشد در بدن را برعهده دارند. بیماری در زنان سه برابر شایع‌تر از مردان است.

کم کاری تیروئید شایع‌ترین نوع اختلال تیروئید در کودکان است. کم کاری تیروئید در نوزادان زمانی رخ می‌دهد که عملکرد غده تیروئید کاهش می‌یابد، بنابراین برای رفع نیاز بدن به‌اندازه کافی هورمون‌های تیروئیدی تولید نمی‌شود. عملکرد سالم تیروئید برای نوزادان و کودکان بسیار مهم است. هورمون‌های تیروئیدی نقشه مهمی در رشد مغز و سلول‌های بدن کودکان دارد. در صورت عدم درمان، کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به عقب افتادگی ذهنی و اختلال رشد کودکان شود.

علائم و نشانه ها

علائم کم کاری تیروئید معمولا در اثر کاهش متابولیسم بدن ایجاد می‌شود و ممکن است شامل خستگی، افزایش وزن و افسردگی باشد.

-اولین علامت کم کاری تیروئید در کودکان اختلال رشد است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرد. لذا از مهمترین اقدامات در یک کودک با اختلال رشد عبارتست از بررسی آزمایشگاهی عملکرد تیروئید.

– خستگی و فرسودگی

– کندی حرکات و تنبل شدن

– مشکل در تمرکز و فعالیت های مغزی

-افزایش وزن بدون علت مشخص
-پوست خشک خشن و خارش دار

-خشک شدن، خشن شدن و نازک شدن موها

-احساس سرما مخصوصا در انتهای دست و پا

-یبوست

-گرفتگی عضلانی

-در کم کاری مادرزادی تیروئید مهمترین عارضه عبارتست از اختلال تکامل مغز و عقب ماندگی ذهنی.

درمان کم کاری تیروئید

تشخیص بیماری با اندازه گیری میزان T4 آزاد و TSH صورت می گیرد.

درمان

درمان کم کاری تیرویید در صورتی که عملکرد غده به طور کامل از بین رفته باشد، عبارت است از تجویز لووتیروکسین با دوز بالا. در کم کاری های خفیف یا تحت بالینی (وجود شواهد بیوشیمیایی کمبود هورمون تیرویید، بدون وجود علایم بالینی آشکار کم کاری تیرویید یا وجود علایم بسیار کم آن) درمان با دوز پایین لووتیروکسین توصیه می شود.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.