چطور قاعدگی(پریود) را جلوتر بیندازیم؟

برخی از خانم‌ها تمایل دارند پریود آن‌ها قبل از یک رویداد مهم فرا برسد. چند روش وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانند دوره قاعدگی خود را  جلوتر بیندازند. هیچ راه تضمینی برای جلوتر انداختن قاعدگی خانم‌ها یا تمام شدن آن طی یک یا دو روز وجود ندارد. با این حال، در دوران قاعدگی، فرد ممکن است متوجه شود که انجام ورزش، انجام روش‌های آرامش‌بخش یا داشتن ارگاسم می‌تواند پریود او را سریع‌تر به پایان برساند. افراد همچنین می‌توانند با استفاده از برخی از داروهای ضد بارداری هورمونی‌، چرخه قاعدگی خود را کنترل کنند.

روش‌های جلو انداختن قاعدگی

داروهای کنترل بارداری هورمونی می‌تواند چرخه قاعدگی را تغییر دهد. تنها روش قابل اعتماد برای تغییر چرخه قاعدگی استفاده از داروهای کنترل بارداری هورمونی است. با این حال رژیم غذایی، ورزش و کاهش استرس نیز ممکن است موثر باشد.

هیچ راهی برای جلوتر انداختن اولین قاعدگی خانم‌ها وجود ندارد. براساس تحقیقات انجام شده، اولین عادت ماهیانه یک فرد به طور معمول بین سنین ۱۲ تا ۱۳ سالگی شروع می‌شود. ۹۸ درصد از زنان تا ۱۵ سالگی پریود می‌شوند.

کنترل بارداری هورمونی

استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری مانند قرص‌های ضد بارداری تنها روش قابل اعتماد برای کنترل چرخه قاعدگی است.

قرص ترکیبی که هم حاوی استروژن و هم پروژستین است، مؤثرترین روش برای کنترل قاعدگی خانم‌ها است. افراد به مدت ۲۱ روز قرص‌های هورمونی مصرف می‌کنند، سپس از مصرف آن‌ها دست می‌کشند و یا به مدت ۷ روز از قرص‌های دارونما استفاده می‌کنند. این افراد دوره قاعدگی خود را در این ۷ روز می‌گذرانند.

با زودتر متوقف کردن این قرص‌ها، قاعدگی خانم‌ها نیز زودتر شروع می‌شود. توجه داشته باشید که اگر فردی قرص‌های ضد بارداری خود را طبق تجویز پزشک خود مصرف نکند، ممکن است از نظر جلوگیری از بارداری از اعتبار کمتری برخوردار باشد. افراد همچنین می‌توانند پریود خود را با کنترل بارداری که پزشکان به طور کلی آن را ایمن می‌دانند، بگذرانند.

ورزش

ورزش آرام ممکن است ماهیچه‌ها را شل کرده و کمک کند تا قاعدگی خانم‌ها زودتر شروع شود. با این حال، شواهد این روش شفاهی است و هیچ تحقیقی آن را ثابت نکرده است.

برخی از افراد به دلیل رژیم‌های شدید ورزشی، پریودهای نامنظمی دارند. ورزش با اعتدال می‌تواند به ترمیم هورمون‌های مورد نیاز برای بازگرداندن چرخه قاعدگی منظم کمک کند.

آرامش

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که سطح بالای استرس به بی‌نظمی‌های قاعدگی ارتباط دارد. یافتن راه‌هایی برای استراحت و کاهش استرس ممکن است به برطرف کردن این مشکل کمک کند، به خصوص اگر فردی متوجه شود که پریود او در اثر استرس دیر شروع می‌شود یا اصلا شروع نمی‌شود

یوگا، خواندن مجله، مراقبه و وقت گذراندن با دوستان و عزیزان می‌توانند به پایین آمدن سطح استرس کمک کنند.

رژیم غذایی و وزن

تغییر در وزن بدن می‌تواند بر قاعدگی خانم‌ها تأثیر بگذارد. وزن کم بدن می‌تواند باعث پریودهای نامنظم شود یا حتی ممکن است باعث شود که پریود کاملاً متوقف نشوند. این امر به این دلیل است که بدن برای تولید هورمون‌های مربوط به قاعدگی به مقداری چربی احتیاج دارد.

داشتن وزن زیاد بدن یا تجربه تغییر ناگهانی در وزن نیز می‌تواند باعث چرخه‌های نامنظم قاعدگی شود.

ممکن است برخی افراد متوجه شوند که برخی غذاها می‌توانند عادت ماهیانه آن‌ها را به تاخیر بیاندازند یا سرعت ببخشند و تاثیری بر میزان جریان و مدت زمان آن داشته باشند. این امر ممکن است به دلیل چربی نسبی، پروتئین و سایر مواد مغذی موجود در مواد غذایی باشد.

محدودیت شدید کالری یا ورزش بیش از حد می‌تواند بر هورمون‌های تولید مثل تأثیر بگذارد و در نتیجه تخمک‌گذاری را تحت تأثیر قرار دهد.

روش‌های دیگر

بسیاری از خانم‌ها از روش‌های طبیعی برای جلوتر انداختن قاعدگی خود استفاده می‌کنند. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که این روش‌ها تاثیرگذار هستند اما خطرات کمی در رابطه با انجام آن‌ها وجود دارد.

داروهای طبیعی که بعضی از افراد برای جلوتر انداختن پریود از آن‌ها استفاده می‌کنند شامل موارد زیر است:

آناناس

آناناس بنا به برخی از دلایل می‌تواند به بهبود پریودهای نامنظم کمک کند. آناناس سرشار از برملین است. آنزیمی که برخی معتقدند ممکن است استروژن و هورمون‌های دیگر را تحت تأثیر قرار دهد.

تحقیقات نشان داده است که برملین ممکن است به کاهش التهاب کمک کند، به این معنی که می‌تواند بنا به برخی از دلایل به منظم شدن قاعدگی‌ نامنظم خانم‌ها که به دلیل التهاب ایجاد شده است، کمک کند.

با این حال، هیچ تحقیقی وجود ندارد که بگوید مصرف آناناس یا مکمل برملین قاعدگی خانم‌ها را جلوتر می‌اندازد.

ویتامین C

برخی افراد بر این باورند که خوردن مقادیر زیادی ویتامین C می‌تواند به جلوتر انداختن عادت ماهیانه کمک کند. این امر ممکن است به دلیل اثرات احتمالی ویتامین C بر میزان استروژن و پروژسترون باشد. هورمون‌هایی که مسئول زمان‌بندی چرخه قاعدگی هستند.

هیچ مدرک علمی برای تثبیت این ادعا وجود ندارد، اما افزایش ویتامین C در رژیم غذایی مضر نیست.

برای افزایش مصرف ویتامین C سعی کنید این غذاها را بخورید:

  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم
  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت
  • سبزیجات صلیبی مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل

گیاهان

گیاهان قاعده‌آور  گیاهی هستند که برخی معتقدند می‌توانند دوره قاعدگی را به همراه داشته باشند. افراد گاهی اوقات برای این منظور از بابونه، جعفری، دارچین، رزماری، مریم گلی و پونه کوهی استفاده می‌کنند.

برخی نیز می‌گویند که انار، کرفس، پاپایا، شنبلیله و کاسنی نیز از گیاهان قاعده‌آور هستند.

خطرات ناشی از جلوتر انداختن قاعدگی

اکثر روش‌های مورد بحث در بالا بی‌خطر هستند و هیچ خطری برای بزرگسالان سالم ایجاد نمی‌کنند.

ضروری است که افراد مکمل‌های گیاهی را از یک منبع معتبر خریداری کنند زیرا سازمان غذا و دارو (FDA) محصولات و مکمل‌های گیاهی را تنظیم نمی‌کند. همچنین هرکسی که آلرژی شناخته شده یا مشکوک به هر یک از گیاهان، غذاها یا مکمل‌های غذایی داشته باشد، باید از مصرف آنها خودداری کند.

کنترل بارداری هورمونی می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند و ممکن است برای همه مناسب نباشد. اگرچه این عوارض نادر است، اما قرص‌های ضد بارداری می‌توانند خطر ابتلا به لخته خون یا سکته قلبی یا حمله قلبی فرد را افزایش دهد.

افرادی که سیگار می‌کشند یا بالای ۳۵ سال سن دارند بیشتر در معرض خطر عوارض این قرص‌ها هستند. هنگام بررسی روش کنترل هورمونی بارداری، در مورد عوامل خطر فردی با پزشک صحبت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

مطابق با برخی از منابع، یک چرخه قاعدگی متوسط (لینک با قاعدگی و سیکل آن) ۲۸ روز طول می‌کشد، اگرچه یک محدوده معمولی بین ۲۱ تا ۳۵ روز است.

اگر فرد به طور مرتب یک پریود خود را از دست بدهد یا اینکه عادت ماهیانه او بسیار نامنظم باشد، باید به پزشک مراجعه کند. در مورد هرگونه تغییر قابل توجه در قاعدگی با پزشک صحبت کنید.

هرکسی که قرص ضد بارداری مصرف می‌کند، در صورت بروز علائم زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرد یا در صورت نیاز به اورژانس مراجعه کند:

  • درد شدید شکم
  • سردرد شدید
  • درد قفسه سینه یا تنگی نفس
  • درد، قرمزی یا تورم در ساق

در نهایت، افرادی که از کنترل بارداری هورمونی برای دستکاری در عادت ماهیانه خود استفاده می‌کنند، باید با پزشک خود در مورد نحوه انجام این کار با روش خاص جلوگیری از بارداری خود صحبت کنند، زیرا این دستورالعمل‌ها ممکن است از روشی به روش دیگر و حتی از یک قرص تا قرص دیگر متفاوت باشد.



دکتر سید حسین دهقان منشادی
فوق تخصص غدد و متابولیسم-رشد کودکان
آدرس : تهران خ شریعتی، متروی شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، کوچه ارشاد، پلاک ۱، طبقه ۳، واحد ۲۱







روش های افزایش قد

درمان کوتاهی قد

Print Friendly, PDF & Email
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *