چطور قاعدگی(پریود) را جلوتر بیندازیم؟

برخی از خانم‌ها تمایل دارند پریود آن‌ها قبل از یک رویداد مهم فرا برسد. چند روش وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانند دوره قاعدگی خود را  جلوتر بیندازند. هیچ راه تضمینی برای جلوتر انداختن قاعدگی خانم‌ها یا تمام شدن آن طی یک یا دو روز وجود ندارد. با این حال، در دوران قاعدگی، فرد ممکن است متوجه شود که انجام ورزش، انجام روش‌های آرامش‌بخش یا داشتن ارگاسم می‌تواند پریود او را سریع‌تر به پایان برساند. افراد همچنین می‌توانند با استفاده از برخی از داروهای ضد بارداری هورمونی‌، چرخه قاعدگی خود را کنترل کنند.

روش‌های جلو انداختن قاعدگی

استفاده از داروهای کنترل بارداری هورمونی می‌تواند به عنوان یک روش قابل اعتماد برای تغییر چرخه قاعدگی خانم‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این داروها می‌توانند تأثیراتی بر روی چرخه قاعدگی داشته باشند. همچنین، رژیم غذایی، ورزش و کاهش استرس نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند.

به طور عملی، هیچ روش قطعی برای تأخیر دادن قاعدگی نخستین بار در خانم‌ها وجود ندارد. براساس تحقیقات انجام شده، قاعدگی نخستین بار در اکثر موارد در سن 12 تا 13 سالگی شروع می‌شود و 98 درصد از زنان تا سن 15 سالگی تجربه قاعدگی را دارند.

کنترل بارداری هورمونی

استفاده از روش‌های هورمونی برای پیشگیری از بارداری، مانند قرص‌های ضد بارداری، یکی از روش‌های قابل اعتماد برای کنترل چرخه قاعدگی است.

قرص‌های ترکیبی که هم حاوی استروژن و هم پروژستین هستند، به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌ها برای کنترل قاعدگی خانم‌ها شناخته می‌شوند. افراد به مدت 21 روز این قرص‌های هورمونی را مصرف می‌کنند، سپس به مدت 7 روز از مصرف آن‌ها دست می‌کشند یا از قرص‌های دارونما استفاده می‌کنند. دوره قاعدگی خود را در این 7 روز می‌گذرانند.

توقف زودتر این قرص‌ها می‌تواند باعث شروع زودتر قاعدگی خانم‌ها شود. لازم به ذکر است که اگر فردی قرص‌های ضد بارداری را طبق تجویز پزشک خود مصرف نکند، ممکن است از نظر جلوگیری از بارداری از اعتبار کمتری برخوردار باشد. همچنین، افراد می‌توانند از روش‌های دیگر کنترل بارداری که پزشکان به طور کلی آن‌ها را ایمن می‌دانند، برای کنترل دوره قاعدگی خود استفاده کنند.

ورزش

ورزش آرام ممکن است ماهیچه‌ها را شل کرده و کمک کند تا قاعدگی خانم‌ها زودتر شروع شود. با این حال، شواهد این روش شفاهی است و هیچ تحقیقی آن را ثابت نکرده است.

برخی از افراد به دلیل رژیم‌های شدید ورزشی، پریودهای نامنظمی دارند. ورزش با اعتدال می‌تواند به ترمیم هورمون‌های مورد نیاز برای بازگرداندن چرخه قاعدگی منظم کمک کند.

آرامش

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که سطح بالای استرس به بی‌نظمی‌های قاعدگی ارتباط دارد. یافتن راه‌هایی برای استراحت و کاهش استرس ممکن است به برطرف کردن این مشکل کمک کند، به خصوص اگر فردی متوجه شود که پریود او در اثر استرس دیر شروع می‌شود یا اصلا شروع نمی‌شود

یوگا، خواندن مجله، مراقبه و وقت گذراندن با دوستان و عزیزان می‌توانند به پایین آمدن سطح استرس کمک کنند.

رژیم غذایی و وزن

تغییر در وزن بدن می‌تواند بر قاعدگی خانم‌ها تأثیر بگذارد. وزن کم بدن می‌تواند باعث پریودهای نامنظم شود یا حتی ممکن است باعث شود که پریود کاملاً متوقف نشوند. این امر به این دلیل است که بدن برای تولید هورمون‌های مربوط به قاعدگی به مقداری چربی احتیاج دارد.

داشتن وزن زیاد بدن یا تجربه تغییر ناگهانی در وزن نیز می‌تواند باعث چرخه‌های نامنظم قاعدگی شود.

ممکن است برخی افراد متوجه شوند که برخی غذاها می‌توانند عادت ماهیانه آن‌ها را به تاخیر بیاندازند یا سرعت ببخشند و تاثیری بر میزان جریان و مدت زمان آن داشته باشند. این امر ممکن است به دلیل چربی نسبی، پروتئین و سایر مواد مغذی موجود در مواد غذایی باشد.

محدودیت شدید کالری یا ورزش بیش از حد می‌تواند بر هورمون‌های تولید مثل تأثیر بگذارد و در نتیجه تخمک‌گذاری را تحت تأثیر قرار دهد.

روش‌های دیگر

بسیاری از خانم‌ها از روش‌های طبیعی برای جلوتر انداختن قاعدگی خود استفاده می‌كنند. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که این روش‌ها تاثیرگذار هستند اما خطرات کمی در رابطه با انجام آن‌ها وجود دارد.

داروهای طبیعی که بعضی از افراد برای جلوتر انداختن پریود از آن‌ها استفاده می‌کنند شامل موارد زیر است:

آناناس

آناناس به دلایل مختلف می‌تواند به بهبود پریودهای نامنظم کمک کند. این میوه حاوی برملین است، که برخی معتقدند ممکن است به تنظیم استروژن و سایر هورمون‌ها کمک کند.

تحقیقات نشان داده است که برملین ممکن است به کاهش التهاب کمک کند، که این به معنای می‌باشد که ممکن است به منظم شدن قاعدگی نامنظم در خانم‌ها که ناشی از التهاب است، کمک کند.

با این حال، تاکنون هیچ تحقیقی اثبات نکرده است که مصرف آناناس یا مکمل برملین باعث تنظیم قاعدگی در خانم‌ها می‌شود.

ویتامین C

برخی افراد بر این باورند که خوردن مقادیر زیادی ویتامین C می‌تواند به جلوتر انداختن عادت ماهیانه کمک کند. این امر ممکن است به دلیل اثرات احتمالی ویتامین C بر میزان استروژن و پروژسترون باشد. هورمون‌هایی که مسئول زمان‌بندی چرخه قاعدگی هستند.

هیچ مدرک علمی برای تثبیت این ادعا وجود ندارد، اما افزایش ویتامین C در رژیم غذایی مضر نیست.

برای افزایش مصرف ویتامین C سعی کنید این غذاها را بخورید:

  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم
  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت
  • سبزیجات صلیبی مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل

گیاهان

گیاهان قاعده‌آور  گیاهی هستند که برخی معتقدند می‌توانند دوره قاعدگی را به همراه داشته باشند. افراد گاهی اوقات برای این منظور از بابونه، جعفری، دارچین، رزماری، مریم گلی و پونه کوهی استفاده می‌کنند.

برخی نیز می‌گویند که انار، کرفس، پاپایا، شنبلیله و کاسنی نیز از گیاهان قاعده‌آور هستند.

خطرات ناشی از جلوتر انداختن قاعدگی

بیشتر روش‌های بالا که برای کنترل بارداری استفاده می‌شود، بدون خطر برای بزرگسالان سالم هستند.

مهم است که افراد مکمل‌های گیاهی خود را از یک منبع معتبر تهیه کنند، زیرا سازمان غذا و دارو (FDA) این محصولات و مکمل‌های گیاهی را تنظیم نمی‌کند. همچنین، هر فردی که آلرژی شناخته شده یا مشکوک به هر یک از گیاهان، غذاها یا مکمل‌های غذایی باشد، باید از مصرف آن‌ها خودداری کند.

استفاده از روش‌های کنترل بارداری هورمونی ممکن است عوارض جانبی را ایجاد کند و برای همه مناسب نباشد. اگرچه این عوارض نادر هستند، اما قرص‌های ضد بارداری می‌توانند خطر ابتلا به لخته خون، سکته قلبی یا حمله قلبی را افزایش دهند.

افرادی که سیگار می‌کشند یا بالای 35 سال سن دارند، بیشتر در معرض خطر عوارض این قرص‌ها هستند. در هنگام مشاوره با پزشک درباره روش‌های کنترل بارداری هورمونی، در مورد عوامل خطر فردی با او صحبت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

مطابق با برخی از منابع، یک چرخه قاعدگی متوسط (لینک با قاعدگی و سیکل آن) 28 روز طول می‌کشد، اگرچه یک محدوده معمولی بین 21 تا 35 روز است.

اگر فرد به طور مرتب یک پریود خود را از دست بدهد یا اینکه عادت ماهیانه او بسیار نامنظم باشد، باید به پزشک مراجعه کند. در مورد هرگونه تغییر قابل توجه در قاعدگی با پزشک صحبت کنید.

هرکسی که قرص ضد بارداری مصرف می‌کند، در صورت بروز علائم زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرد یا در صورت نیاز به اورژانس مراجعه کند:

  • درد شدید شکم
  • سردرد شدید
  • درد قفسه سینه یا تنگی نفس
  • درد، قرمزی یا تورم در ساق

در نهایت، افرادی که از کنترل بارداری هورمونی برای دستکاری در عادت ماهیانه خود استفاده می‌کنند، باید با پزشک خود در مورد نحوه انجام این کار با روش خاص جلوگیری از بارداری خود صحبت کنند، زیرا این دستورالعمل‌ها ممکن است از روشی به روش دیگر و حتی از یک قرص تا قرص دیگر متفاوت باشد.

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره