چاقی و کم کاری تیروئید

[sbu_post_image]

ماشینی شدن زندگی و کاهش تحرک بدنی از دلایل عمده اضافه وزن و چاقی در دنیای امروز است. استفاده از اتومبیل، آسانسور، پله برقی، ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی، دستگاه‌های کنترل از راه دور و هزاران مورد دیگر همگی انسان را از تحرک واداشته و از طرف دیگر مصرف غذاهای آماده (فست فودها)، ‌غذاهای چرب و سرخ شده،‌ انواع سس‌های چرب مایونز، مواد قندی، شیرینی، شکلات و نوشابه‌های گازدار از عوامل موثر در بروز اضافه وزن و چاقی هستند.

چاقی کودکان و کم کاری تیروئید

چاقی كودكان ممكن است عملكرد غده تیروئید را كه در گردن قرار دارد و هورمون های مهم و موثر متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را ترشح می كند تحت تاثیر قرار دهد.
بیماری های تیروئید می تواند موجب چاقی شود. تغییرات ساختمانی و عملكردی تیروئید در كودكان چاق شایع است و افزایش چربی های بدن می تواند در تغییرات بافت تیروئید موثر باشد. عملكرد تیروئید پس از كاهش وزن به حالت طبیعی برمی گردد.

بسیاری از بیماری‌ها با توجه به مکانیسم آن‌ها باعث چاقی می‌شوند. کم کاری غده تیروئید سبب کاهش هورمون‌های تیروئیدی می‌شود. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز مواد غذایی در بدن دارند و کم شدن آن‌ها باعث ذخیره سازی چربی و در نتیجه چاقی تیروئیدی می‌شود. بیماری‌های دیگر مانند اختلال‌های عصبی – عضلانی، بیماری‌های استخوان و مفاصل به صورت غیر مستقیم و از طریق کاهش فعالیت بدنی باعث چاقی می‌شوند. اختلال در هورمون‌های جنسی چه در زنان و چه در مردان ممکن است تعادل متابولیکی بدن را بر هم زده و خود را با چاقی نشان دهند.

چاقی مفرط، افزایش وزن، ریزش مو، خشکی پوست، اختلال در خواب، ضعف و خستگی، تحمل نکردن سرما، یبوست، فراموشکاری، کم‌خونی، کاهش سوخت و ساز بدن، ورم صورت، اختلال قاعدگی، پوست سرد و خشن، کاهش تعریق و…

اگر شما به برخی علائم فوق مبتلا هستید، پیشنهاد می شود به یک متخصص کم کاری تیروئید برای بررسی وضع تیروئید مراجعه کنید. اینها علائم کم کاری تیروئید است؛ بیماری شایعی که پس از دیابت، شایع ترین بیماری غدد درون ریز بدن است اما چرا کم کاری تیروئید طیف وسیعی از علائم را به همراه دارد؟ وظیفه هورمون های تیروئید که آن را «تیروکسین» می نامند، تنظیم سوخت و ساز بدن و فعالیت دیگر ارگان های بدن است و کمبود آن باعث علائم مختلف و متفاوتی در بدن می شود.

آشنایی با درمان کم کاری تیروئید و چاقی ناشی از آن (کلیک کنید)

منبع: جام جم آنلاین. نیاز روز. کارشناسان تکنولوژی جراحی