پیشگیری و درمان اختلالات غده هیپوفیز

ازجمله اختلالات شایع هیپوفیز عبارتند از:
کاهش شدید و یا افزایش شدید هورمون رشد سبب رشد غیر عادی می‌شود.
کاهش شدید مقدار هورمون رشد در کودکی (قبل از بلوغ) سبب کوتاه قدی شدید یا “نانیسم” می‌شود. افراد مبتلا به نانیسم دارای هوش طبیعی هستند. اگر قبل از آنکه رشد استخوان‌های دراز پایان یابد به این نقص پی ببریم، می‌توانیم آن را با تزریق هورمون رشد درمان کنیم.
افزایش ترشح هورمون رشد در سنین رشد (قبل از بلوغ) باعث رشد بیش از حد می‌شود که “ژیگانتیسم” یا “غول آسایی” نامیده می‌شود. اگر افزایش غیرعادی این هورمون در دوارن بلوغ یا بعد از آن اتفاق افتد، شخص مبتلا بلند قدتر نمی‌شود، اما قطر استخوان‌های دست، پا و صورت افزایش می‌یابد. اولین نشانه این بیماری نیاز به کفش بزرگ‌تر و تنگ شدن انگشتر در دست است. این عارضه را “آکرومگالی” می‌نامند.

درمان اختلالات غده هیپوفیز

اگر علت اختلال، وجود تومور باشد، برای برداشتن تومور باید پرتودرمانی، شیمی درمانی و یا جراحی انجام شود و اگر علت کمبود هورمون ها باشد، کاهش هورمون باید جبران می شود اما اگر علت اختلال، عفونت، خونریزی و … باشد، باید درمان های خاص دیگری انجام گیرد.

برای پیشگیری از اختلالات هیپوتالاموس نیز حفظ برنامه غذایی سالم و پرهیز از رژیم های غذایی سخت و خیلی کم کالری می تواند موثر باشد. اگر دچار بی اشتهایی و یا پرخوری هستند، سعی کنید با مراجعه به متخصص اختلالات غده هیپوفیز که تخصص غدد و متابولیسم دارد؛ وزن خود را در حالت تعادل نگه دارید و اگر دارای کمبود هورمونی خاص هستید که توسط هیپوتالاموس ساخته می شود، تحت نظر پزشک متخصص اختلالات هیپوفیز این کمبود هورمونی را برطرف کنید.

منبع: تبیان

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.