ورزش و کوتاهی قد

post_image

زمینه ژنتیکی کوتاهی قد عاملی است که قابل تغییر نیست و بنابراین پیشگیری از کوتاهی قد در مواردی که به علت عوامل ارثی باشد، مقدور نمی باشد.
اما اگر کوتاهی قد ناشی از عوامل تغذیه‌ای، کمبود هورمون رشد یا بیماری‌ های زمینه‌ ای باشد، می ‌توان پیش از بسته شدن صفحات رشد استخوانی اقداماتی را انجام داد. در این صورت مراجعه به پزشک متخصص غدد برای تشخیص علت کوتاهی قد ضروری است.

ورزش بعد از خواب کافی و منظم حرف اول را برای افزایش قد می زند. در حین ورزش هورمونهای رشد شروع به ترشح می کنند و به دنبال آن قد ما نیز افزایش پیدا می کند.

بهترین زمان برای ورزش هر روز صبح قبل از صرف صبحانه است. نکته مهم در زمینه ورزش این است که ورزش را همیشه می بایست با حرکات آهسته شروع نمایید و به تدریج بر سرعت و شدت آن اضافه کنید و سپس به تدریج از شدت آن کم کنید. حدود پانزده دقیقه ورزش صبح گاهی برای این منظور توصیه می شود.

ارتباط ژیمیناستیک و رشد قد

ژیمناستیک برای بلندی قامت افراد ورزشکار و رشد قد کودکان مفید و موثر است و کشورهای مدرن و پیشرفته که دارای ورزش حرفه‌ای هستند به این نتایج عملی و علمی رسیده‌اند که ژیمناستیک قد را کوتاه نمی‌کند، بلکه این رشته ورزشی برای رشد و افزایش قد و قامت نیز بسیار مفید است.

متاسفانه تصور اشتباهی که نزد برخی اشخاص و خانواده‌ها درباره این ورزش وجود دارد این که این رشته ورزشی مانع رشد کودک می‌شود و به علت فشار زیاد به استخوان‌ها، صفحات رشد استخوانی باعث کوتاهی قد می‌شود، در حالی که این حدس و گمان و گفته‌ها واقعیت ندارد، برخلاف تصور آنها ژیمناستیک قد را کوتاه نمی‌کند و مانع رشد بلندی قد کودک نمی‌شود، بلکه به لحاظ بهره بردن از وسایلی مانند بارفیکس و حرکات کششی و جهشی و همچنین فعالیت فیزیکی زیاد در افزایش رشد بدن و بلندی قد و قامت موثر است.

منبع: تبیان ، هیئت ژیمیناستیک ، مهرسل



دکتر سید حسین دهقان منشادی
فوق تخصص غدد و متابولیسم-رشد کودکان
آدرس : تهران خ شریعتی، متروی شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، کوچه ارشاد، پلاک ۱، طبقه ۳، واحد ۲۱







روش های افزایش قد

درمان کوتاهی قد

Print Friendly, PDF & Email
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *