هورمون های تیروئید

[sbu_post_image]

شمار بسیاری از بیماران خواهان آن هستند تا درباره ی میزان واقعی هورمون های تیروئید و هورمون محرک تیروئید (TSH) در خون خود اطلاع پیدا کنند. اندازه های نرمال و مرجع T3 و T4 و TSH در آزمایشگاههای مختلف اندکی تفاوت دارد و به جمعیت نرمال استفاده شده برای محاسبه ها و نیز به نوع سنجش، برای اندازه گیری هورمون ها بستگی دارد. بیشتر هورمون های T3 و T4 متصل به یک پروتئین هستند و در این حالت غیر فعال می باشند. فقط کمتر از 1% از این هورمون ها آزاد و جدا از پروتئین بوده و قادر به کنترل سوخت و ساز بدن هستند. اندازه گیری کل هورمون های T3 و T4 هم شامل هورمون های آزاد و هم هورمون های متصل به پروتئین می باشد. در حالی که اندازه گیری هورمون های T3 و T4 آزاد، دیگر شامل هورمون های متصل به پروتئین نمی باشد. هر دو اندازه گیری داده های مشابهی در مورد اینکه آیا تیروئید به طور نرمال کار می کند یا نه و یا این که پرکار یا کم کار است در اختیار ما قرار می دهند. برخی از بیمارستان ها اندازه گیری کل برخی دیگر اندازه گیری هورمون های آزاد و تعداد کمی نیز هر دو را انجام می دهند.

نوع هورمون

اندازه مرجع

تیروکسین کل (TT4)

60- 150 نانومول در لیتر

تیروکسین آزاد (FT4)

10-25 پیکومول در لیتر

تری یدوتیرونین کل (TT3)

1.1 – 2.6 نانومول در لیتر

تری یدویترونین آزاد (FT3)

3.0 – 8.0 پیکومول در لیتر

هورمون محرک تیروئید (TSH)

0.15 – 3.5 میلیونیم واحد در لیتر

به طور کلی، هر چه علایم بیماری پرکاری و کم کاری غده ی تیروئید شدیدتر باشد، نتایج به دست آمده از آزمایش تیروئید خون غیرطبیعی تر خواهد بود. در بیشتر بیماران دچار پرکاری تیروئید نتایج زیر دیده می شود:

TT4 190 نانو مول در لیتر
TT3 4 نانون مول در لیتر
FT4 40 پیکومول لیتر
FT3 12 پیکو مول در لیتر

در بیماران سالخورده که پرکاری تیروئید ممکن است زیاد شدید نباشد و دچار نارسایی های قلبی همانند ضربان نامنظم قلب، ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی هستند، سطح هورمون ها ممکن است تنها اندکی بالا رفته باشد. در همه ی بیماران دچار پرکاری تیروئید به جز موارد بسیار نادر، سطح TSH در خون به قدری پایین است که نمی توان آن را ردیابی کرد.

بیماران دچار کم کاری تیروئید علایم خاصی را نشان می دهند. در این ها سطوح FT4 و TT4 بسیار پایین بوده و به ترتیب 5 پیکومول در لیتر و 20 نانو مول در لیتر هستند و سطح TSH در خون بالا آمده و به بیش از 30 میلیونیم واحد در لیتر می رسد. در مواردی نادر، کم کاری تیروئید ناشی از بیماری غده ی هیپوفیز می باشد، در این حالت سطح TT4 وFT4 پایین بوده و سطح TSH نرمال یا طبیعی است. در کم کاری خفیف و تحت بالینی تیروئید، غلظت FT4 و TT4 در سطح حداقل نرمال می باشد. برای مثال اندازه ی آن 11 پیکومول بر لیتر یا 65 نانومول در لیتر می باشد و معمولاً همراه سطحی از TSH در خون به میزان میان 4 و 10 میلیونیم واحد در لیتر است. سطوح T3 در بیمارانی که مظنون (مشکوک) به کم کاری تیروئید هستند اندازه گرفته نمی شود.

کم کاری تیروئید در نوزادان ، 10 درصد از نوزادان را شامل می شود . این عارضه به صورت گذرا یا موقتی است. دلیل بروز این نوع از کم کاری تیروئید معمولاً آن است که مادر نوزاد در دوران بارداری برای کم کاری تیروئید تحت درمان قرار گرفته است یا سابقه ابتلاء به بیماری‌های غده تیروئید را دارد و یا اخیراً مواد حاوی ید مصرف کرده است. کم کاری تیروئید مادرزادی گذرا در هر فرد می‌تواند از چند روز تا چند ماه طول بکشد، اما نهایتاً به خودی خود برطرف می‌شود و به هیچ درمانی نیاز نخواهد داشت. اگر غده تیروئید در کودک شما در جایگاه درست خود تشکیل شده است و هیچ گونه ناهنجاری در شکل آن دیده نمی‌شود، پس به احتمال زیاد کم کاری تیروئید در این کودک از نوع گذرا می‌باشد.

اگر شما کم کاری تیروئید بالینی دارید، با پزشک خود در مورد درمان کم کاری تیروئید صحبت کنید. برای یک افزایش نسبتاً خفیف در TSH، احتمالاً لازم نیست که هورمون تیروئید مصرف کنید و درمان حتی ممکن است مضر باشد. از سوی دیگر برای یک سطح TSH بالا، مصرف هورمون‌های تیروئید ممکن است سطح کلسترول را بهبود بخشد، توانایی پمپاژ قلب را افزایش دهد و درنتیجه سطح انرژی شما را بهبود بخشد.

آشنایی با درمان پرکاری تیروئید (کلیک کنید)

منبع: کتاب تیروئید

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره