نکات مهم در استفاده از مواد نشاسته ای برای دیابتی ها

[sbu_post_image]

نان مناسب و سالم براي همه خانواده ها و افراد مبتلا به دیابت نوع دو و یک، انواع سبوس دار و تهيه شده از آرد تيره است (مانند نان سنگک،نان ماشيني معمولي و انواع نانهاي معمولي که سبوس بيشتري دارد)، هر چه رنگ آرد سفيد تر باشد و نان حجيم تر باشد مقدار نشاسته آن بيشتر است و بايد در حد کم مصرف شود مانند نانهاي فانتزي ،نانهاي بربري و تافتون که ضخامت داشته باشند و يا نانهاي پيتزا و پيراشکي که از آرد سفيد تهيه مي شود.

استفاده از نان رژيمي و يا نان جو براي کودکان ديابتي و دیگر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توصيه نمي شود. (نانهاي سنتي تهيه شده از جو براي کودکان طعم خوبي ندارد و سفت است و اغلب نانهاي صنعتي تهيه شده از جو ، شکر و آرد گندم دارد)

نان سوخاري و کاملا برشته برخلاف تصور عموم مناسب نيست زيرا به علت حرارت ديدن و برشته شدن نشاسته آن سريعتر به قند تبديل مي شود. قسمتهاي خيلي برشته و تقريبا سوخته شده نيز مواد سمي براي بدن دارد بنابراين نان قندي شده و خيلي برشته توصيه نمي شود.

برنج سفيد داراي قند به صورت نشاسته است و در صورتيکه زياد مصرف شود باعث افزايش قند مي شود. انواع برنج قهوه اي يا رژيمي به علت داشتن سبوس برنج بهتر از برنج سفيد است ولي چون هنوز براي همه افراد و به صورت معمول استفاده نمي شود براي کودکان ديابتي نيز توصيه نمي شود. در هر صورت بهتر است در هنگام مصرف برنج (آبکش يا کته) به مقدار مصرف توجه شود و همراه با آن نيز از انواع خورشها و سبزيجات به صورت سالاد استفاده شود و يا پلو مخلوط مصرف شود.

در تهيه غذا هايي مانند سوپ و آش بهتر است از يک نوع ماده نشاسته اي استفاده شود (مثلا رشته فرنگي يا جو پرک يا بلغور گندم ) و البته  مقدار آن نبايد زياد نباشد.

دکتر دهقان منشادی، متخصص غدد و متابولیسم کودکان در تهران

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره