نوزادان کم وزن و تغذیه

[sbu_post_image]

کودکان کم وزن بطور خاص در معرض خطر عفونت بوده و بیشتر از نوزادان بزرگتر نیاز به تغذیه باشیر مادر دارند اما متاسفانه این گروه از نوزادان را بیشتر از کودکان دیگر با شیر مصنوعی تغذیه می کنند. بسیاری از این کودکان می توانند بدون مشکل از پستان مادر تغذیه شوند.

نوزادانی که نارس هستند ممکن است ابتدا مشکلاتی در مکیدن داشته باشند ولی می توان آنها را با شیر مادر بوسیله فنجان یا لوله تغذیه کرد و به برقراری تغذیه کامل آنها از پستان مادر کمک نمود. حتی اگر مادری می تواند فقط چند سی سی آغوزش را بدوشد همین مقدار کم برای نوزادش بسیار ارزشمند است.

وقتی نوزاد LBW مکیدن موثر را شروع می کند ممکن است در طول تغذیه به دفعات و حتی زمان طولانی مکیدن خود را متوقف کند. مثلاً ممکن است ۵-۴ با بمکد و بعد ۵-۴ دقیقه متوقف شود.

مقدار شیر مورد نیاز برای کودکان کم وزن

مقدار شیر مورد نیاز نوزاد کم وزن که قادر به تغذیه از پستان نیست:

  • انتخاب اول شیردوشیده شده مادر
  • انتخاب دوم شیر مصنوعی تهیه شده طبق دستورالعمل
  • در این کودکان تغذیه را ابتدا با ۶۰ میلی لیتر شیر به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن شروع کنید.
  • مقدار شیر را ۲۰ میلی لیتر به ازای هر کیلو گرم وزن بدن در روز افزایش دهید تا زمانی که میزان دریافتی او به ازاء هز کیلوگرم وزن بدن در روز به ۲۰۰ میلی لیتر برسد.

این حجم کلی را به ۱۲-۸ وعده تقسیم کنید به گونه ای که هر ۳-۲ ساعت تغذیه شود. به همین ترتیب ادامه دهید تا وزن او به ۱۸۰۰ گرم برسد و بطور کامل از پستان تغذیه شود. میزان تغذیه فردی ممکن است متفاوت باشد.

منبع: روانشناسی

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره