نوجوانی و بلوغ زودرس

دوران نوجوانی یکی از حساس‌ترین و بحرانی ترین دوره های رشد انسان به شمار می رود و عوامل مختلفی اعم از تغییرات فیزیکی و شخصیتی بر وضعیت تغذیه‌ای نوجوان تاثیر می‌گذارد.

می‌توان گفت که عواملی مانند چاقی کودکان و یا تحت تاثیر تحریکات محیطی و مسائل دیداری و شنیداری قرار گرفتن، می تواند بلوغ زودرس در نوجوانان را به دنبال داشته باشد ضمن اینکه فرایند بلوغ که در این دورن اتفاق می‌افتد، تغییرات زیادی در ترکیب بدن نوجوان ایجاد می شود به طوری که مقدار 19 درصد چربی ذخیره شده احتمالی که در قبل و آغاز این دوران در بدن دختر خانم‌ها وجود داشته، به تدریج به میزان آن افزوده شده و مقدار آن در بزرگسالی بالغ بر 30-25 درصد می‌گردد.

این در حالی است که در مردان بر میزان چربی بدن در این دوران چندان افزوده نمی‌شود و در عوض بافت ماهیچه ای در آنها افزایش چشمگیری می‌یابد و میزان آن به دو برابر آنچه که در زنان دیده می شود می‌رسد.

رشد قدی نوجوانان در بلوغ

بارزترین تغییری که در این دوران دیده می شود جهش رشد بدن است به طوری که یک فرد درحدود 20 درصد از قد و 50 درصد از وزن دوران بزرگسالی خود را در این دوره به دست می‌آورد که این دوره رشد در حدود 5 تا 7 سال به طول می‌انجامد ولی بیشترین رشد در فاصله زمانی 18 تا 24 ماه اول رخ می‌دهد و به طور معمول در مقایسه با پسران، که فرایند بلوغ در آنها در سنین 16-14 رخ می‌دهد، تقدم شروع این دوره در دختران در فاصله سنی 13-9 دیده می‌شود.

نکته مهم در رابطه با دختران نوجوان این است که نباید تصور شود بعد از اولین تجربه سیکل قاعدگی روند افزایش قد متوقف می‌شود، بلکه 4 تا 6 سال بعد از پریود می‌توانند افزایش قد داشته باشند.

منبع: پارسی طب

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره