نقش مادر در افزایش قد کودکان

[sbu_post_image]

علل کوتاهی قد کودکان ممکن است در دو مرحله‌ی قبل از تولد (مرحله‌ی جنینی) و پس از تولد و یا در هر دو مقطع اتفاق بیفتد. در دوران بارداری، مادر نقش مهمی در رابطه با عوامل موثر بر افزایش قد کودک ایفا می کند. به ‌طوریکه مصرف ناکافی ریزمغذی‌ها در کنار نوشیدن الکل و استعمال دخانیات در دوران بارداری باعث عدم افزایش قد و کم وزنی کودک می شود. بنابراین، دریافت مکملهای غذایی مناسب و اجتناب از مصرف الکل و سیگار برای کلیه خانمهای باردار به طور جدی توصیه می شود.

در میان عوامل موثر بر رشد و افزایش قد کودک می‌توان به وضعیت ژنتیک و وضعیت تغذیه کودک یا وجود بیماری مزمن نیز باید اشاره کرد.

توجه به وزن کودک و مقایسه‌ی آن با قد او بسیار مهم است. در بیشتر موارد کودکان چاق قد بلند می باشند. اگر کودکی را دیدیم که با وجود اضافه وزن، دارای قد کوتاهی بود، باید علت این اضافه وزن مورد بررسی قرار گیرد. مسئله مهم در کودکان چاق این است که بدانیم در مرحله بلوغ معمولا این کودکان بدلیل بسته شدن زودتر صفحه رشد آنها ، از افزایش رشد قدی مناسب باز می مانند.

تغذیه و افزایش قد

مصرف طولانی مدت غذاهایی که پروتئین آن‌ها کیفیت پایینی داشته و در نتیجه تمام اسیدهای آمینه‌ی ضروری را به حد کافی برای بدن کودک تأمین نکند، نتیجه ای جز کندی سرعت افزایش قد کودک یا توقف رشد و افزایش قد کودک در بر نخواهد داشت. البته مصرف غذاهایی که چربی زیادی داشته باشند نیز موجب می‌شود که پروتئین‌ها در حد نیاز، به بدن کودکان نرسند و همین برای افزایش قد آن‌ها مشکل‌ساز خواهد بود. علاوه بر انرژی که از کربوهیدرات‌ها ، چربی و پروتئین تامین میگردد، دریافت کافی ریزمغذی‌های مختلف یعنی ویتامین‌ها و املاح نیز برای رشد کافی و مناسب کودکان ضروری است.

نقش چندین ریزمغذی در تأمین رشد کافی کودکان و افزایش قد شناخته شده است. اما این که کمبود کدام یک از آن‌ها بیش‌ترین تاثیر را در تاخیر و کندی رشد کودکان دارد، هنوز مشخص نیست.

کمبودهای غذایی در دوران کودکی، حتی در صورتی که مکمل‌های ویتامینی در ابتدای خردسالی به او داده شده باشند هم می تواند در افزایش قد کودک مشکل ایجاد کند. در کودکانی که دچار عقب افتادگی رشد هستند، توصیه می‌شود از مخلوط مکمل‌ها ولی با نظر متخصص اطفال و یا تغذیه استفاده کنند.

آشنایی با روش های افزایش قد (کلیک کنید)

منبع: رژیم درمانی نوین

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره