نقش تغذیه در افزایش قد

[sbu_post_image]

دو عامل ژنتیک و محیط تعیین کننده میزان قد هستند. از بین این دو عامل، ژنتیک نقش مهمتری را ایفا می‌کند. تغذیه مناسب برای افزایش قد، تمرینات ورزشی و سلامت عمومی‌ فرد با میزان رشد قد ارتباط مستقیم دارند.

رشد قد فرایندی طبیعی و عمدتاً موروثی است که می‌توان از طرق مختلف به پیشرفت این روند کمک کرد. فرد باید این روش های افزایش قد طبیعی را روزانه و بطور مداوم به کار گیرد تا در دراز مدت به نتیجه مطلوب برسد.

سن افزایش قد

رشد قد از زمان تولد تا پایان دوران بلوغ ادامه دارد و در طول این مدت از طریق رژیم‌های غذایی مناسب و تمرینات خاص ورزشی می‌توان میزان رشد را افزایش داد. در پسرها بیشترین میزان افزایش قد از سن ۱۳ تا ۲۰ سالگی و در دختران از ۱۱ تا ۱۸ سالگی است.

انجام تمرینات ورزشی را از جمله روش هاي موثر در افزايش قد است و تمرینات ورزشی مخصوص افزایش قد باید صبح زود انجام شود. این تمرینات شامل حرکات کششی، یوگا، آویزان شدن از بارفیکس و شنا است.

تاثیر تغذیه در ميزان افزايش قد

در کنار ورزش، تغذیه مناسب نیز در رشد قد مؤثر است. یک رژیم غذایی مناسب باید هر ۶ گروه غذایی (میوه جات، سبزیجات، پروتئین‌ها، حبوبات، چربی‌ها و غلات) را شامل شود.

مهمترين عامل محيطي تاثيرگذار روي قد نوع و ميزان تغذيه است. پيروي از يك رژيم متنوع و متعادل شرط لازم براي دستيابي به حداكثر استعداد ژنتيك براي افزايش طول استخوان هاست.

پروتئين به خصوص نوع حيواني آن از اجزاي اصلي مورد نياز براي رشد است. گوشت و تخم مرغ منبع اصلي تامين پروتئين حيواني هستند.

كلسيم نيز عنصر اصلي در تركيب استخوان بوده و بدون رسيدن ميزان كافي آن در رژيم غذايي، رسيدن به بالاترين ظرفيت وراثتي طول استخواني ميسر نيست. شير و لبنيات همچنين كلم و مركبات از منابع اصلي اين عنصر هستند.

علاوه بر اين، ترشح هورمون هاي موثر در رشد و ساخت بستر استخواني و عضلات، مستلزم تامين ويتامين ها و عناصر ديگري مانند روي، منيزيوم، آهن و فلوئور است.

برای آشنایی با مواد غذایی مناسب برای افزایش قد، اینجا را کلیک کنید.

منبع: افکار نیوز . دانشنامه سلامت

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره