نشانه های بیماری های قلبی در افراد دیابتی

[sbu_post_image]

 از علائم و نشانه های هشدار دهنده بیماری های قلبی در افراد دیابتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد قفسه سینه (Chest Pain):

درد قلبی یک درد کوبنده یا فشارنده است که در پشت جناغ سینه احساس می‌شود و ممکن است به دست چپ، گردن و پشت انتشار یابد. این درد معمولاً هنگام فعالیت و انجام کارهای فیزیکی یا تحمل فشارهای روحی روانی افزایش می‌یابد و معمولاً با استراحت یا مصرف نیتروگلیسیرین زیر زبانی تسکین می‌یابد. اگر درد قلبی با استراحت یا چند دقیقه پس از مصرف قرص زیر زبانی تسکین پیدا نکرده و همراه با تهوع، تنگی نفس، و تعریق باشد، می‌تواند نشانه انفارکتوس قلبی باشد. در افراد دیابتی به دلیل وجود اختلال در اعصاب محیطی، شدت نشانه‌ها و علائم بیماری قلبی ممکن است کمتر از افراد دیگر باشد، بنابراین نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

  • تنگی نفسی (dyspenea):

احساس تنگی نفس نیز می تواند یکی از علائم بیماری عروق قلبی در افراد دیابتی باشد.

  • تپش قلب (Palpitation):

تپش قلب از علائم هشدار دهنده بیماری قلبی در افراد دیابتی است که فرد به طور ناراحت کننده ای ضربان قلب خود را احساس می کند. البته در بسیاری حالت های دیگر نیز تپش قلب ممکن است مشاهده شود.

  • ورم اندام ها (خیز) (Edema):

در مراحل پیشرفته نارسایی قلبی بعلت انباشته شدن آب بدن در فضاهای بین سلولی در اندام ها و زیر پوست ورم دیده می شود. البته در برخی بیماری ها مانند بیماری واریس پا، بیماری کبد و اختلال عملکرد کلیه نیز ورم مشاهده می شود.

  • سکته مغزی (CVA):

آسیب به رگ‌های تغذیه‌دهنده عروق مغزی می‌تواند منجر به عدم خونرسانی به سلول‌های مغزی شده و باعث انفارکتوس مغزی شود. این وضعیت به دلیل تنگ شدن و بسته شدن رگ‌های مغز یا پاره شدن و خونریزی رگ‌های مغزی اتفاق می‌افتد. یکی از مهمترین عوامل خطر برای ایجاد حوادث عروقی مغز، افزایش فشار خون است. در بیماران دیابتی که دچار افزایش فشار خون هستند، خطر سکته مغزی دو برابر افرادی است که فقط فشار خون بالا دارند.

نشانه‌ها و علائم حوادث مغزی بسته به قسمت مغزی که اختلال خونرسانی پیدا کرده است، متفاوت است و ممکن است با ضعف حرکتی یا کرختی شدید، بی حسی در یک نیمه بدن، نابینایی و تاری دید موقت در یک چشم یا علائمی نظیر اختلال در تکلم، گیجی، از دست دادن تعادل، اختلال در راه رفتن، اختلال ادراک و سردرد شدید همراه باشد.

بیماری های عروق محیطی معمولاً در اثر تنگ شدن رگ های اندام های فوقانی و تحتانی که خون را به دست ها و پاها می رسانند ایجاد می شود. کاهش خونرسانی به پاها باعث بروز دو نوع عارضه در بیماران می شود.

الف) گانگرن یا قانقاریا یعنی مرگ بافتی در اثر نرسیدن خون به اندام ها که در اثر شدت بیماری های عروقی در افراد دیابتی در نهایت به قطع عضو منجر می شود.

ب) لنگش متناوب: بعلت اختلال در خونرسانی پاها پس از مدتی با راه رفتن و فعالیت فیزیکی درد شدیدی در عضلات پشت ساق ایجاد می شود که موجب لنگش متناوب می گردد. احتمال قطع پاها در مبتلایان به دیابت کنترل نشده 15 تا 40 برابر افراد سالم جامعه است بنابراین رعایت اصول مراقبت از پاها در بیماران دیابتی بسیار مهم می باشد. کشیدن سیگار در افراد دیابتی موجب افزایش حوادث عروقی می شود. افراد دیابتی بهتر است واکسیناسیون در مقابل آنفولانزای فصلی را هر ساله انجام دهند و بهتر است هر 5 سال یکبار در مقابل بیماری پنومونی (ذات الریه) نیز واکسینه شوند.

علل بیماری های قلبی در افراد دیابتی

  • افزایش فشار خون.
  • افزایش قند خون.
  • افزایش کلسترول و چربی های مضر.
  • افزایش وزن.
  • سیگار کشیدن.
  • بی تحرکی و ورزش نکردن.

کنترل فشار خون مؤثرترین راه برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در افراد دیابتی است. 

کلسترول یک ماده است که در غذاهای حیوانی وجود دارد و همچنین توسط بدن تولید می‌شود. در بیماران دیابتی، به دلیل افزایش تولید چربی‌ها در بدن، سطح کلسترول خون افزایش می‌یابد. این امر می‌تواند باعث رسوب کلسترول بد (LDL) در دیواره‌های رگ‌ها شود، که در نتیجه می‌تواند منجر به تنگ شدن و در نهایت انسداد رگ‌های بزرگ گردد. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد تصلب شرایین شود، که این رگ‌ها مسئول ارسال خون به اندام‌ها و انسجام آنها هستند. این وضعیت می‌تواند باعث کم‌خونی و کمبود اکسیژن (هیپوکسی) در اندام‌ها شود. در افراد دیابتی، حمله قلبی یا سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که یکی از عروق تغذیه‌دهنده قلب مسدود شود و خونرسانی به قسمتی از قلب مختل شود، که منجر به ضعف عضله قلب می‌شود.

تشخیص انسداد عروق قلبی در افراد دیابتی ممکن است با استفاده از آنژیوگرافی صورت گیرد، که در بعضی موارد می‌تواند با انجام آنژیوپلاستی (قرار دادن فنر درون عروق قلبی) یا انجام بالون‌گذاری در عروق تنگ شده، درمان شود. مقادیر طبیعی کلسترول خون باید کمتر از 200 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد، تری‌گلیسرید باید کمتر از 150 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد، مقدار LDL (کلسترول بد) باید کمتر از 100 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد و مقدار HDL (کلسترول خوب) باید در مردان بیشتر از 40 و در زنان بیشتر از 50 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد.

تنگی و انسداد عروق از نشانه‌های بیماری‌های قلبی در افراد دیابتی است که می‌تواند باعث افزایش فشار خون در این افراد شود. بیماری‌های دیابت و فشار خون می‌توانند اثرات مخرب یکدیگر را تشدید کنند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” بهترین روش کنترل دیابت ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دیابت مطالعه فرمایید.

منبع: کتاب راهنمای دیابت

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره