نداشتن ریش و سبیل پسران

[sbu_post_image]

هورمون تستوسترون در پسران به هنگام بلوغ موهای کرکی را به موهای نهایی (Terminal) در نواحی خاصی که گیرنده تستوسترون دارند تبدیل می‌کند. این نواحی شامل ریش، سبیل، قسمت های جلوی سینه، کتف‌ها و تنه می شود. موهای نهایی موهایی هستند که دوره رشد طولانی داشته و حدود 1 سانتیمتر در ماه می‌توانند رشد کنند. اگر رشد موها تا 17 یا 18 سالگی به تاخیر افتاد، والدین بایستی فرزند خود را به نزد متخصص غدد ببرند تا با کم کاری غدد جنسی در آنها بررسی شود.

علت نداشتن ریش و سبیل پسران

عدم رشد موهای صورت می‌تواند به دلایل مختلفی مانند مادرزادی، الکترولیز یا لیزر موی زائد، ضربه یا جراحت ناشی از سوختگی یا حوادث مختلف اتفاق بیفتد. همچنین، مشکلات سیستمیک مانند اختلالات هورمونی، بیماری‌هایی مانند آلوپسی آره‌آتا (طاسی منطقه‌ای) و یا تریکوتیلومانیا (کندن ریش و سبیل به دلیل بیماری روانی مثل وسواس یا عادت به کندن آن) می‌تواند منجر به کاهش میزان ریش و سبیل و یا از بین رفتن بخشی از آن شود.

اشعه درمانی، شیمی درمانی، برداشت تومور در ناحیه ریش و سبیل یا جراحی از علل دیگر عدم رشد موی صورت مردانه است. با توجه به اینکه دلایل مختلفی می‌تواند منجر به عدم رشد موهای صورت شود، مشاوره با پزشک قبل از هر گونه اقدام درمانی می‌تواند در انتخاب روش مناسب درمانی کمک کند.

در صورت وجود تریکوتیلومانیا، کاشت ریش و سبیل ممکن است فایده‌ای نداشته و باید فرد ابتدا به روانپزشک مراجعه کند. همچنین، در بیماری آلوپسی آره‌آتا که در آن دایره‌های کوچک و بزرگ در منطقه ریش و سبیل کاملاً خالی از مو می‌شوند، کاشت ریش و سبیل فایده‌ای نداشته و انجام آن در این بیماری ممنوع می‌باشد.

راه حل نداشتن ریش و سبیل پسران

هنگامی که فرد به بلوغ می‌رسد، علائمی همچون رشد عضلات بدن، افزایش میل جنسی و دو رگه شدن صدا بروز می‌کند. اما گاهی اوقات، مشاهده می‌شود که موهای نواحی خاصی از بدن فرد، مانند ریش و سبیل، رشد نمی‌کنند. در چنین مواردی، ممکن است هیچ یک از عواملی که موجب رشد مو در پسران می‌شود، مانند وجود فولیکول‌های مو و تأثیر هورمون‌های جنسی مردانه، در نظر گرفته نشده باشد. به عبارت دیگر، مشکل کم مویی ممکن است به عنوان یک صفت پیشینه و یا بدون علت شناخته شود و رشد نکردن مو با تیپ مردانه علت مشخصی نداشته باشد.

برای رشد مو در پسران که به علت نداشتن ریش و سبیل می‌باشند، می‌توان از محلول‌های موضعی مثل ماینوکسیدیل استفاده کرد که در موارد محدودی می‌توانند موثر باشند و به رشد موهای کرکی و تبدیل به موهای Terminal کمک کنند. البته درمان‌های جراحی برای نداشتن ریش و سبیل در پسران و کاشت ریش و سبیل نیز امکان پذیر است، اما کاملاً طبیعی نیستند و به دلیل اینکه صورت در معرض دید مستقیم قرار دارد، فرد باید واقعاً از نظر روحی طالب این جراحی باشد. از دو روش جراحی FIT و یا FUE برای کاشت سبیل و ریش در فرد استفاده می‌شود. در روش FIT، یک مو از پشت سر برداشته و پس از تقسیم کردن، مو را به صورت تک تک درآورده و سپس در داخل پوست کار گذاشته می‌شود. اما در روش FUE، موها به صورت تک تک از پشت سر برداشته و تک تک هم کاشته می‌شوند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درنیامدن موهای صورت در پسران ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نداشتن ریش و سبیل پسران مطالعه فرمایید.

منبع: تبیان. تکناز