مادران شیرده و مصرف مکمل ها

[sbu_post_image]

در دوران شیردهی مادران براي بهبود ذخایر بدنی خود باید مکمل آهن و مولتی ویتامین مینرال را تا سه ماه پس از زایمان ادامه دهند.

مصرف قرص های آهن برای مادران شیرده

ذخایر آهن مادر در دوران بارداري براي تامین آهن مورد نیاز جنین مصرف می شود و خونریزي هنگام زایمان نیز به ازدست دهی آهن بدن کمک می کند بنابراین براي تکمیل ذخایر آهن بدن لازم است مادران شیرده از مکمل آهن به میزان روزانه یک عدد قرص سولفات فرو مطابق با توصیه هاي وزارت بهداشت استفاده نمایند. مکمل هاي ویتامین مینرال که در دوره بارداري مصرف آن توصیه می شود نیز در دوره شیردهی تا سه ماه پس از زایمان روزانه یک عدد مطابق با دستور عمل هاي وزارت بهداشت باید مصرف شود. مصرف این مکمل ها علاوه بر تکمیل ذخایر بدن مادر ، موجب بهبود ترکیب شیر مادر از لحاظ ویتامین ها و املاح معدنی موردنیاز شیرخوار می شود.

مصرف مکمل های ویتامینه برای مادران شیرده

مصرف مکمل هاي ویتامین و املاح پس از ۳ ماه از دوره شیردهی ضرورتی ندارد و در صورتی که مادر از برنامه غذایی مناسبی پیروي می کند و تمام گروههاي غذایی اصلی شامل نان و غلات، سبزي ها، میوه ها، شیر و مواد لبنی و گروه گوشت و جایگزین هاي آن به مقدارکافی در برنامه غذایی روزانه گنجانده می شود ، نیازي به مصرف مکمل نیست . در دوره شیردهی نیاز به کلسیم بیشتر از دوران دیگر است و مادران شیرده باید روزانه ۳تا ۴ واحد از گروه شیر و مواد لبنی ( ماست وپنیر) مصرف کنند.

یک واحد از گروه شیر و لبنیات شامل یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست ویا ۵۰ گرم پنیر( معادل یک قوطی کبریت) یا ۳/۴ لیوان کشک و یا۱/۵ لیوان بستنی است . هم چنین ید مورد نیاز بدن را باید با مصرف نمک یددار تصفیه شده تامین نمود زیرا منابع غذایی از نظر ید فقیرند و نمی توانند ید مورد نیاز بدن را تامین کنند.

مصرف مکمل هایی مانند روي و یا امگا ۳ و سایر مکمل ها دردوران شیردهی ضرورتی ندارد. و همانطور که ذکر شد با یک برنامه غذایی درست می توان نیاز بدن به انواع ویتامین ها و املاح را تامین نمود و فقط مکمل آهن و مولتی ویتامین مینرال در ۳ ماه اول پس اززایمان توصیه می شود.

منبع: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره