غربالگری کم کاری تیروئید

[sbu_post_image]

غربالگری

آزمایش غربالگری برای شناسایی نوزادانی است که اگر چه ممکن است تعدادشان کم باشد ولی در معرض خطر ابتلا به بیماریهای بسیار خطرناک و جدی قرار دارند.

این تست غربالگری برای تشخیص نوزادان مبتلا به اختلالات متابولیک بسیار مفید است این بیماریها شامل بیماریهای ژنتیکی می شوند که می توانند بسیار خطرناک باشند زیرا اگر زود تشخیص داده شوند. می توان آنها را درمان کرد و از بروز علایم شدید و خطرناک این بیماریها جلوگیری کرد، خطراتی که می توانند در صورت تاخیر در تشخیص و درمان مشکلات ذهنی و جسمی همچون عدم توانایی حرکت ، عقب ماندگی ذهنی ،سوء تغذیه، عدم توانایی تکلم و . . . را به دنبال داشته باشند.

روش های غربالگری در درمان کم کاری تیروئید

دونوع برنامه غربالگری برای هیپوتیروئیدیسم کونژنیتال درنظر گرفته شده اند. اندازه گیری اولیه TSH و در صورت نیاز T4 ، اندازه گیری اولیه T4 و درصورت نیاز TSH , بعلاوه برنامه اندازه گیری همزمان TSH , T4  نیز در حال گسترش است.

میزان فراخوان والدین برای انجام آزمایش خون با این برنامه تقریباً 05/0 درصد است که تقریباً میزان آن دو مورد فراخوان برای کشف هر مورد کم کاری تیروئید است.

با برنامه ترخیص زودرس نوزادان موارد مثبت کاذب با این روش از 3  به یک به 5  به یک افزایش یافته است با این روش 5 درصد موارد کم کاری تیروئیدی کشف نمی شوند این موارد ممکن است هیپوتیروئیدیسم مرکزی , موارد تحت بالینی و یا نقص درنمونه گیری داشته باشند.

تاکید می کنم که اکثر موارد دائمی کم کاری تیروئیدی TSH بیش از 50 دارند, در حالیکه مقادیر بین 20 تا 49 بیشتر مثبت کاذب و یا بعلت انواع گذرای هیپوتیروئیدیسم بوده است.

درمان اختلالات تیروئیدی

برنامه های غربالگری سبب درمان زودتر بیماران مبتلا شده و تکامل عصبی بیماران عالی خواهد بود.

مطالعات کنترل شده بیانگر کاهش 5 تا 10 نمره در ضریب هوشی درمقایسه با گروه کنترل بوده است.

هدف کلی درمان فراهم کردن شرایط برای رشد و نمو طبیعی است . در گذشته که برنامه غربالگری نبود و درمان با تاخیر انجام می شد تکامل بیماران مختل می شد . تمام شیر خواران مبتلا به هیپوتیروئیدیسم باید هر چه سریعتر تحت درمان قرار گیرند تا حالت یوتیروئید پیدا نمایند . با درمان خوب T4  در طی دو هفته و TSH در طی یک ماه باید به میزان طبیعی رسانده شوند.

خلاصه اینکه کم کاری مادرزادی تیروئید قابل درمان وپ یشگیری است. تمام مواردی که TSH بالای 10 در غربالگری دارند باید به متخصص غدد کودکان ارجاع شوند تا جهت شروع درمان تعیین تکلیف شوند. پی گیری ها درسال اول هر ماهه و سپس هر سه ماه تا سه سالگی خواهد بود.

دکتر دهقان منشادی، فوق تخصص اختلالات غده تیروئید در تهران

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره