عوامل موثر در ﺷﺮوع ﺑﻠﻮغ

[sbu_post_image]

ﺑﻠﻮغ دوره ای اﺳﺖ ﮐﻪ طﯽ آن ﻣﺸﺨﺼﺎت ﺟﻨﺴﯽ ظﺎھﺮ و اﻋﻀﺎی ﺟﻨﺴﯽ ﺑﺎﻟﻎ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. در ﭘﺴﺮان، ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺑﻠﻮغ ﺑﯿﻦ 12 ﺳﺎﻟﮕﯽ ﺷﺮوع ﺷﺪه ﺗﺎ ﭘﺎﻧﺰده ﺳﺎل طﻮل ﻣﯽ ﮐﺸﺪ. ﻏﺪه ھﯿﭙﻮﻓﯿﺰ واﻗﻊ در ﻗﺎﻋﺪه ﻣﻐﺰ از عوامل موثر در ﺷﺮوع ﺑﻠﻮغ است که ﺷﺮوع ﺑﻪ ﺗﺮﺷﺢ ھﻮرﻣﻮن ھﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﻀﻪ را ﺑﺮای ﺗﻮﻟﯿﺪ ھﻮرﻣﻮن ﺟﻨﺴﯽ ﻣﺮداﻧﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﺗﺴﺘﻮﺳﺘﺮون ﺗﺤﺮﯾﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. هورمون های بلوغ ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ ﻣﺜﻞ ﺑﺰرﮔﯽ اﻋﻀﺎی ﺗﻨﺎﺳﻠﯽ و رﺷﺪ ﻣﻮی ﺑﺪن و ﺳﭙﺲ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﺳﭙﺮم و اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯿﻞ ﺟﻨﺴﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﺳﻦ ﺷﺮوع ﺑﻠﻮغ در ﭘﺴﺮھﺎ ﺑﻄﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ در 13ﺳﺎﻟﮕﯽ اﺳﺖ. دﺧﺘﺮان ﺣﺪود ﯾﮏ ﯾﺎ دو ﺳﺎل زودﺗﺮ از ﭘﺴﺮان ﺑﺎﻟﻎ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. دوﻗﻠﻮھﺎ از ھﺮ ﺟﻨﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ دﯾﺮﺗﺮ ﺑﻪ ﺳﻦ ﺑﻠﻮغ ﻣﯽ رﺳﻨﺪ. درﺻﺪی از ﭘﺴﺮان و دﺧﺘﺮان ﮐﻤﯽ زودﺗﺮ و ﯾﺎ ﮐﻤﯽ دﯾﺮﺗﺮ از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ اﻧﺪاﻣﮫﺎی ﺟﻨﺴﯽ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻧﺪارﻧﺪ، اﻣﺎ ﺑﯿﻦ ﺳﻨﯿﻦ 12 ﺗﺎ 14 ﺳﺎﻟﮕﯽ ﺗﻔﺎوﺗﮫﺎی ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺑﯿﻦ دو ﺟﻨﺲ ﺳﻨﯽ ﯾﺎد ﺷﺪه در ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺳﻦ ﺑﻠﻮغ ﻣﯽ رﺳﻨﺪ. ﺗﺎ 10 ﺳﺎﻟﮕﯽ ﭘﺴﺮ و دﺧﺘﺮ ﺗﻔﺎوت ھﺎی زﯾﺎدی ﻣﺸﺎھﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺷﻮاھﺪی در دﺳﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ رﻋﺎﯾﺖ ﺑﮫﺪاﺷﺖ، ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺴﻤﯽ، ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺧﻮب و ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻣﺮاﻗﺒﺘﮫﺎی ﭘﺰﺷﮑﯽ دوران ﺑﺎرداری و ﭘﺲ از ﺗﻮﻟﺪ، و ﻧﯿﺰ وراﺛﺖ از عوامل موثر در ﺷﺮوع ﺑﻠﻮغ هستند.

در ﺷﺮاﯾﻂ ﮐﻨﻮﻧﯽ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻧﺴﻞ ﻗﺒﻠﯽ ﺑﻠﻮغ زودﺗﺮ اﺗﻔﺎق ﻣﯽ اﻓﺘﺪ. ﺑﻄﻮر ﮐﻠﯽ ﺑﻠﻮغ ﺟﻨﺴﯽ در ﭘﺴﺮان 2 ﺗﺎ 4 ﺳﺎل طﻮل ﻣﯽ ﮐﺸﺪ، ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﮐﻪ ﺣﺪود ﯾﮏ ﺗﺎ دو ﺳﺎل ﺑﺮای ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺣﺎﻟﺖ ﻏﯿﺮﺟﻨﺴﯽ ﺑﻪ ﺟﻨﺴﯽ زﻣﺎن ﻻزم اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪﻧﺒﺎل آن ﯾﮏ ﯾﺎ دو ﺳﺎل طﻮل ﻣﯽ ﮐﺸﺪ ﮐﻪ اﻋﻀﺎی ﺗﻨﺎﺳﻠﯽ رﺷﺪ و ﺗﮑﺎﻣﻞ ﯾﺎﺑﻨﺪ. از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺪت زﻣﺎن رﺷﺪ ﭘﺴﺮھﺎ طﻮﻻﻧﯽ ﺗﺮ از دﺧﺘﺮھﺎ اﺳﺖ، ﻣﻌﻤﻮﻻ ً ﻗﺪ ﭘﺴﺮان ﺑﻠﻨﺪﺗﺮ از دﺧﺘﺮان ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻻزم ﺑﻪ ﯾﺎدآوری اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻔﺎوﺗﮫﺎی ﻓﺮدی در ﺳﻦ ﺷﺮوع ﺑﻠﻮغ و ﺷﺎﺧﺺ ھﺎی رﺷﺪ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺣﺘﯽ در ﻣﯿﺎن ﮐﻮدﮐﺎن ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻮده ﺑﻪ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻣﺸﺎھﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد.

تاثیر تغذیه بر شروع بلوغ

برای حفظ سلامت فرزندانتان، بهتر است یک رژیم غذایی متنوع و تنوع آمیز را در خانه به کار ببرید و از مصرف مداوم گوشت پرهیز کنید. مصرف بیش از حد گوشت یکی از عوامل موثر در شروع بلوغ زودرس در دختران است. اگر کودک در سن ۳ سالگی بیش از ۸ بار در هفته و در سن ۷ سالگی بیش از ۱۲ بار در هفته گوشت مصرف کند، ممکن است زودتر از همسن‌هایش به بلوغ برسد. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از گوشت، ممکن است بدن را برای بارداری آماده کند و باعث بلوغ زودرس شود.

تاثیر تلویزیون بر شروع بلوغ

بهتر است فرزندتان را از تماشای تلویزیون باز دارید، نه به دلیل ضعیف شدن چشم یا از دست دادن تمرکز، بلکه به دلیل اینکه تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند باعث بلوغ زودرس شود. مطالعات نشان می‌دهد که جلوگیری از دسترسی کودکان به تلویزیون تنها به مدت یک هفته می‌تواند باعث افزایش ۳۰ درصدی هورمون ملاتونین در آنها شود. این هورمون که از بلوغ زودرس جلوگیری می‌کند، با تماشای بی‌رویه تلویزیون در بدن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، اگر نمی‌خواهید وضعیت هورمونی فرزندتان به هم بریزد و با مشکلات ناشی از بلوغ زودرس مواجه شود، بهتر است تماشای تلویزیون را برایش محدود کنید.

تاثیر سیگار بر شروع بلوغ

مادران باردار باید به هزار و یک دلیل سیگار را ترک کنند، و یکی از این دلایل، ابتلای فرزندانشان به بلوغ زودرس است. بر اساس تحقیقات، دخترانی که مادرانشان حداقل ۱۰ نخ سیگار روزانه در طول دوره بارداری مصرف می‌کنند، تا ۳ تا ۴ ماه زودتر از دخترانی که مادرانشان سیگار نمی‌کشند، بلوغ را تجربه می‌کنند. این نشان می‌دهد که سیگار کشیدن از عوامل موثر در شروع بلوغ است. بلوغ زودرس می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان سینه و حتی مشکلات تنفسی مانند آسم را افزایش دهد. بنابراین، محققان توصیه می‌کنند که زنان قبل از تصمیم به بارداری، سیگار خود را ترک کنند، زیرا سیگار کشیدن می‌تواند تعادل هورمونی در نوزادان را تغییر دهد و در نهایت باعث پایین آمدن سن بلوغ دختران شود.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان بلوغ زودرس ” و ” علت بلوغ زودرس ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بلوغ زودرس مطالعه فرمایید.

منبع: شفاف. تنظیم خانواده

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره