عوارض مرض قند

[sbu_post_image]

عدم کنترل عوارض مرض قند در طولانی مدت می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر روی اعضای مختلف بدن داشته باشد. علائم دیابت معمولاً با خستگی، لاغری و از دست دادن عضلات شروع می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری گاهی دچار دل‌بهم خوردگی و استفراغ می‌شوند و در صورت عدم معالجه، سرگیجه، لرزش و رعشه بیمار را تا مرحله غش و ضعف شدید سوق می‌دهد.

اولین چیزی که باید بدانید این است که فقط به این دلیل که شما دچار دیابت هستید، عوارض مرض قند لزوماً ایجاد نمی‌شوند. تحقیقات دقیق نشان داده است که هرچه شما بهتر میزان قند خونتان را کنترل نمایید، احتمال کمتری دارید که به عوارض و مشکلات مرض قند گرفتار شوید. با دانستن این مطلب، بسیاری از افراد می‌کوشند که بیشتر مراقب میزان قند خونشان باشند. در کنار کنترل خوب میزان قند خون، عدم استعمال سیگار نیز می‌تواند احتمال بروز عوارض مرض قند را کاهش دهد. تمام عوارضی که در صفحات بعد گفته می‌شوند، در افراد سیگاری بیشتر دیده می‌شوند. به همین دلیل، افراد سیگاری باید هرچه سریعتر از استعمال آن خودداری نمایند تا دچار این عوارض نشوند.

عوارض بلند مدت مرض قند

  • نابینایی در مرض قند: تحت کنترل نبودن قند خون، اثر تخریب کننده ای روی عروق شبکیه چشم داشته و می تواند موجب بروز تاری دید و نابینایی و عوارض چشمی مرض قند شود.
  • آسیب کلیوی در مرض قند: کلیه ها نیز در صورت بالا بودن قند خون، آسیب دیده و دیالیز را به دنبال خواهد داشت.
  • مرض قند و پای دیابتی: عدم کنترل قند خون و عدم مراقبت صحیح از پاها، موجب ایجاد زخم هایی در پا می شود. این زخم ها می تواند به از کار افتادگی و قطع پاها منجر شود. علاوه بر کنترل قند، هر روز پاهای خود را معاینه نمایید و کفش مناسب بپوشید.
  • بیماری های قلبی و عروقی در مرض قند: دیابت کنترل نشده، احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و فشار خون را افزایش می دهد.
  • عوارض عصبی مرض قند: اعصاب حسی و حرکتی اندامها مخصوصاً پاها در اثر قند خون بالا دچار آسیب می شوند که معمولاً به صورت بی حسی و گزگز کف پا خود را نشان می دهد. از دیگر عوارض عصبی، می توان به ناتوانی جنسی در آقایان اشاره کرد.
  • عفونت لثه و دندان در مرض قند: افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر عفونت لثه ها و پوسیدگی و لق شدن دندان ها هستند. لذا توصیه می شود بهداشت دهان و دندان را دقیقاً رعایت کنید.

عوارض کوتاه مدت مرض قند

مرض قند و کمای دیابتی: اگر قند خون بیش از حد بالا باشد، فرد در معرض خطر اسیدی شدن خون (کتو اسیدوز دیابتی) و حتی رفتن به کمای دیابتی خواهد بود.

مرض قند به وقوع می‌پیوندد زمانی که ترشح انسولین توسط لوزالمعده متوقف می‌شود یا به مقدار کافی در بدن تولید نمی‌شود، که منجر به افزایش قند در ادرار و خون می‌شود و بدن نمی‌تواند آن را به انرژی تبدیل کند. افراد مبتلا به مرض قند همیشه احساس گرسنگی می‌کنند و مجبور به مصرف غذای بیشتری هستند.

پیشگیری اولیه از عوارض مرض قند شامل اقداماتی است که جلوی بروز عوارض دیابت در افراد در معرض خطر را می‌گیرد. تحقیقات پزشکی نشان داده است که فعالیت ورزشی منظم و کاهش وزن نقش مثبتی در کاهش ابتلای به دیابت نوع 2 در افراد در معرض خطر دارد. همچنین، پیشگیری ثانویه شامل کنترل دقیق قند خون بعد از بروز دیابت جهت جلوگیری از پیدایش عوارض مرض قند است. آزمون‌های بزرگ DCCT (آزمون کنترل دیابت و عوارض آن) و UKPDS (مطالعه آینده نگر دیابت در انگلستان) نشان داده‌اند که کنترل دقیق قند خون از طریق رعایت اصول صحیح درمان به نحو چشمگیری در کاهش عوارض بلندمدت مرض قند مؤثر است.

با توجه به هزینه‌های زیادی که جلوگیری از پیشرفت عوارض مرض قند بعد از به وجود آمدن آن‌ها به بیمار و جامعه تحمیل می‌کند، تمام تلاش‌ها باید بر روی پیشگیری اولیه و ثانویه متمرکز شود.

برای آشنایی با ” عوارض چشمی مرض قند ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: پارسی طب. طعام سرا. مرکز اطلاعات فنی

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره